Hmm det luktar lite bränt. Bashögtalarproblem.

bosabengt
17 september 2009 · 2 035 Inlägg

Hej!

Skulle ställa in stereon idag. hmm va hände?
Jag har dessa prylar:
2st

http://www.docent-decibel.se/store/bils … d_190.html
Ett

http://www.docent-decibel.se/store/bils … d_197.html

Sen 25mm2 kabel. Huvudenhet som lämnar 2V ut till lågnivå. (tror det)

Men jag ställer in allt såhär. Spelade idag bassracelåtar eftersom jag vill tävla i db på biltema26/9.
Ställer gain i botten alltså MIN och ställer stereon på max (35) kör igång en låt eller 80hz och ökar gain efterhand. till slut börjar det klippa eller låta dåligt. sänker genast gain och kör på en del låtar. (HAR INGEN BASS BOOST)
Efter kanske nån minut så börjar det lukta lite men det ryker absolut inget.  Var detta början på stekta basar??  Har jag skadat basarna?? Och varför luktar dem??


mvh / /Anders

Biljudsveteran sen 1984!
kalle_kalle
17 september 2009 · 2 914 Inlägg

alltså om det börjar klippa så är det ett täcken på att steget får förlite ström, 25mm2 duger åt det steget skulle jag tro smile
men är det nya basar så börjar det lukta lite bränt ibland, men spela inte då det låter illa, om dom inte börjar låta illa så ska det inte vara nå problem smile
hur gamla är basarna??

bosabengt
17 september 2009 · 2 035 Inlägg

Jag skulle säga att om det klipper så får steget för lite spänning från stereon geon lågnivåkabeln eller? jag kanske har fel. Ja jag tror att 25mm2 räcker men visst hade grövre varit bättre.

basarna är kanske ett år gamla. Men saken var den att jag spelade inte när det lät dålig tutan spelade på när det lät bra men det luktade bränt, kanske inte jättebränt men det luktade varmt om man kan säga så.

Men jag vill inte spela på som fan om det luktar bara för att det låter bra. det måste ju vara något som är fel. För lite effekt har jag fått höra utav en som kan det hära.

basarna tål ju 500w rms stycket och jag har två st. alltså 1000w rms. det är riktigt mycket effekt. och steget lämnar MAX 700w rms. sen så har jag ju kopplat dem så det blir 1.5ohm impedans och det blir då inte 700w rms utan mindre så kanske kan det vara steget som är klent.

Biljudsveteran sen 1984!
BJonsson
17 september 2009 · 4 074 Inlägg

Du skulle haft ett kraftigare steg till dom basarna!
Mycket vanligare att man bränner/spelar sönder ett steg som inte orkar driva på basarna än att man spelar sönder dom med för mycket effekt.. Sen är strömmen en mycket vilktig del! Man kan aldrig få för mycket ström!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
bosabengt
17 september 2009 · 2 035 Inlägg

BJonsson skrev:
Du skulle haft ett kraftigare steg till dom basarna!
Mycket vanligare att man bränner/spelar sönder ett steg som inte orkar driva på basarna än att man spelar sönder dom med för mycket effekt.. Sen är strömmen en mycket vilktig del! Man kan aldrig få för mycket ström!

Ja kanske behöver jag ett starkare steg nu just när jag vill spela på max.  ja har man ett starkt steg så kan man ju bara ställe ner det om det blir för starkt.

men annars är batteriet ganska nytt och fräscht. sen kabeln en 25mm2.
Är det steget då eller kan det vara stereon lådan mm?

vilka steg finns det som är starkare?? men det ska nog inte kosta mer än 3 4 tusen.  gav ju liksom 1900 :- för detta som är relativt starkt för pengen man la.

Biljudsveteran sen 1984!
TT-Avant
17 september 2009 · 6 851 Inlägg

Som jag skrev till dej i GB. Jorden är viktig, steget är för klent troligen för 2 sånna basar.

PS: Steget levererar heller inte 700Wrms i din bil. Detta är vid 14.4 konstant och med 1khz, antagligen ton.
Skulle tippa på att du tappar endel i din bil. Troligt så har du runt 500Wrms i din bil med musik vid full volym(ren gissning)

Senast redigerat av TT-Avant (17 september 2009)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
bosabengt
17 september 2009 · 2 035 Inlägg

Batteriet är ett 85ah som är ganska nytt. kanske 1/2 år. (batterilagret) jorden är dubbel fram.

en 25mm2 i chassi och orginal. bak är det en 25mm2 mycket ordentligt fastsatt i bältesfästet alltså den man sätter i låsningen. allt slipat rent med vinkelslip.

något steg du rekommenderar? ska jag ha minst 1000w rms blir det dyrt. basarna är ju på 500w rms styck. (3Ohm)

Biljudsveteran sen 1984!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 september 2009 · 8 744 Inlägg

Äh att det luktar varmt från basarna är ju bara ett tecken på att dom jobbar! big_smile Nej men som sagt ett bättre steg med mer effekt, då kan du spela betydligt högre men ändå ha kvar kontrollen. Om du inte är rädd för att beställa från utlandet så kan jag rekommendera ett JBL GTO14001. Med dagens valutakurs så landar det på ca 2k inkl. frakt, hemma och klart! smile Kör själv med ett och är väldans nöjd, dock så har jag för lite batterikapacitet så jag kan inte få ut fullt ur steget, men det går att spela bra högt ändå.

Senast redigerat av ChriZtoffer (17 september 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bosabengt
17 september 2009 · 2 035 Inlägg

Ja visst ett starkare steg hade varit nice. steget du länkade till var ju ett 4 kanals. det vill jag inte ha. Ja att beställa från utlandet är bra.  menar du att du behöver flera batterier eller grövre kabal??

Frågan är hur jag ska ställa in eller så för att spela maximalt utan att skada steg eller basar med det jag har nu????


Och varför luktade det bränt?

Edit: hittade steget du hade och det var ju grymt!!

Senast redigerat av bosabengt (17 september 2009)

Biljudsveteran sen 1984!
Jiimpa
17 september 2009 · 767 Inlägg

bosabengt skrev:
Ja visst ett starkare steg hade varit nice. steget du länkade till var ju ett 4 kanals. det vill jag inte ha. Ja att beställa från utlandet är bra.  menar du att du behöver flera batterier eller grövre kabal??

Frågan är hur jag ska ställa in eller så för att spela maximalt utan att skada steg eller basar med det jag har nu????


Och varför luktade det bränt?

Edit: hittade steget du hade och det var ju grymt!!

Bränt kan det lukta om basarna är nya. mina luktade riktigt bränt innan dom var inspelade.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 september 2009 · 8 744 Inlägg

bosabengt skrev:
Ja visst ett starkare steg hade varit nice. steget du länkade till var ju ett 4 kanals. det vill jag inte ha. Ja att beställa från utlandet är bra.  menar du att du behöver flera batterier eller grövre kabal??

Frågan är hur jag ska ställa in eller så för att spela maximalt utan att skada steg eller basar med det jag har nu????


Och varför luktade det bränt?

Edit: hittade steget du hade och det var ju grymt!!

Ursäkta mig, var lite snabb när jag letade fram länken. Här är den rätta (samt i min tidigare post). smile Priset blev lite annat å nu med rätt steg, ca 2600kr för det inklusive frakt. Vilket är väldigt billigt då BRL tar 5998kr för ett nytt sånt (dock så är det ju enklare med garanti då, men jag tror inte det är nåt problem med CAS heller). Det jag behöver är fler batterier, kablaget räcker till som det är men mitt nuvarande batteri orkar inte med att leverera strömmen som steget vill ha, och spelar jag med bilen igång så har generatorn fullt upp med att ladda batteriet (ja batteriet ska bytas).

För att spela maximalt utan att skada basar och steg så får du helt enkelt lita på dina öron, ställ in så att det låter bra helt enkelt och lyssna efter oljud och sänk då. Att det luktade bränt beror troligtvis på att du försökte få ut för mycket effekt från steget, då blir det inte längre en fin sinusvåg som kommer ut ur det utan istället en fyrkantsvåg, vilket betyder att basarna stannar till i ändläget innan dom vänder och då får inte talspolarna full kylning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Pro_fxr jobbar påre
17 september 2009 · 751 Inlägg

mina basar vill börja lukta om man spelar hårt på basar med ungefär samma basgång hela tiden.detta är väl för att basen inte kan kyla ner sig själv??..
är väl itne de bästa man kan göra men men:)

införskaffa dit ett bättre steg kanske:) mät över kopplingarna vid max volym om du får nå spänningsdippar..
spela helst så låg Hz som möjlig då de drar sjukt mkt strömsmile..

och du bränner inte steget för att du får för lite ström i lågnivånsmile enda som kan paja steget med lågnivån är om du har dålig signal dära..alltså distad tex.. då får man felaktiga "vågor" in i steget och de blir tyst:)..
samma om du har för klent steg så vrider du upp nå djävulskt och du får distad signal till basarna.och då kan dom börjar lukta illa och gå söndeR:)
även om du har dåligt med ström så går saker å ting sönder:P

Senast redigerat av Pro_fxr (17 september 2009)

Audi A5 (2008)
bosabengt
18 september 2009 · 2 035 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

bosabengt skrev:
Ja visst ett starkare steg hade varit nice. steget du länkade till var ju ett 4 kanals. det vill jag inte ha. Ja att beställa från utlandet är bra.  menar du att du behöver flera batterier eller grövre kabal??

Frågan är hur jag ska ställa in eller så för att spela maximalt utan att skada steg eller basar med det jag har nu????


Och varför luktade det bränt?

Edit: hittade steget du hade och det var ju grymt!!

Ursäkta mig, var lite snabb när jag letade fram länken. Här är den rätta (samt i min tidigare post). smile Priset blev lite annat å nu med rätt steg, ca 2600kr för det inklusive frakt. Vilket är väldigt billigt då BRL tar 5998kr för ett nytt sånt (dock så är det ju enklare med garanti då, men jag tror inte det är nåt problem med CAS heller). Det jag behöver är fler batterier, kablaget räcker till som det är men mitt nuvarande batteri orkar inte med att leverera strömmen som steget vill ha, och spelar jag med bilen igång så har generatorn fullt upp med att ladda batteriet (ja batteriet ska bytas).

För att spela maximalt utan att skada basar och steg så får du helt enkelt lita på dina öron, ställ in så att det låter bra helt enkelt och lyssna efter oljud och sänk då. Att det luktade bränt beror troligtvis på att du försökte få ut för mycket effekt från steget, då blir det inte längre en fin sinusvåg som kommer ut ur det utan istället en fyrkantsvåg, vilket betyder att basarna stannar till i ändläget innan dom vänder och då får inte talspolarna full kylning.

Ja men 2600 är ju inte farligt pris. men om du har problem med att kunna strömförsörja det, kommer väl jag också att ha problem med det. har funderat på ett sådänt här http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … -PMAX1000D

Men det blir ju dyrare. men det kanske inte är så biffigt som JBL steget?? Men å andra sidan är JBL steget bara stabilt ner till 2 ohm och mina basar är ju på 3 ohm vardera alltså 1.5 ohm tillsammans och det går ju inte.

Ja jag får nog lyssna efter. det hörs ju ganska väl när det är nåt som inte stämmer.

Biljudsveteran sen 1984!
bosabengt
18 september 2009 · 2 035 Inlägg

Pro_fxr skrev:
mina basar vill börja lukta om man spelar hårt på basar med ungefär samma basgång hela tiden.detta är väl för att basen inte kan kyla ner sig själv??..
är väl itne de bästa man kan göra men men:)

införskaffa dit ett bättre steg kanske:) mät över kopplingarna vid max volym om du får nå spänningsdippar..
spela helst så låg Hz som möjlig då de drar sjukt mkt strömsmile..

och du bränner inte steget för att du får för lite ström i lågnivånsmile enda som kan paja steget med lågnivån är om du har dålig signal dära..alltså distad tex.. då får man felaktiga "vågor" in i steget och de blir tyst:)..
samma om du har för klent steg så vrider du upp nå djävulskt och du får distad signal till basarna.och då kan dom börjar lukta illa och gå söndeR:)
även om du har dåligt med ström så går saker å ting sönder:P

Bra tips. ja det kan ju vara en hel del som kan vara osaken till varför steg eller basar går sönder.

Biljudsveteran sen 1984!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 september 2009 · 8 744 Inlägg

Även med PMAX steget så lär du nog få lite problem med strömförsörjningen då det också ger ut rätt skapligt med effekt. Så om du inte har ett bra batteri idag så bör du skaffa ett om du ska ha ett 1000Wrms+ steg till basarna. Missade dock att basarna låg på 3Ohm/st, trodde att det var tillsammans och därför som jag rekommenderade JBL steget. smile Men isåfall så bör du ju leta efter nåt som lämnar 1500Wrms eller mer i 1Ohm (tex Mutan 1500XXX, Sinus Live SLA1500 osv).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bosabengt
18 september 2009 · 2 035 Inlägg

hur ska jag göra för att få mer ström då? batteriet är ju ett 80 ah som är relativt nytt.

sinus live har man ju hört delade åsikter om tyvärr. spelar högt men inte bra. har läst det på forumet.
men det är billigt och jag har själv funderat på det. kostar ju inte alls mycket. men är det finlir nja....

mutantsteget är ju bra men dyrare.

funderade på en sak. när det gäller mitt steg och GAIN.  hoppas ni förstår vad jag skriver nu...

sätter stereon på max och skruvar upp gain tills det låter dåligt. skruvar tillbaka tills det låter ok igen.
nu ligger gain på 50% med 2V från stereon.  lämnar steget halva sin effekt för att gain ligger på 50%?
isåfall är det ju stereon som är felet. hade jag kunnat gaina mer om jag hade 4v ut till steget? eller vad ska jag göra för att kunna höja gain till MAX? kan någon förklara detta med gain och lamnar steget bara max effekt vid just MAX gain.

alltså undrar jag varför många skriver att mitt steg är för klent när gain bara är på 50%ställt.

Biljudsveteran sen 1984!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 september 2009 · 8 744 Inlägg

För att få mer ström till steget/stegen så behövs större batteri eller flera batteriet, helt enkelt. smile

Gainen reglerar inte uteffekten på det sättet, utan nu när du har gjort en korrekt inställning (fast då ska volymen egenltigen stå på 3/4 av max) så får du ut full eller nära på full effekt när du har full volym. Med en HU som har ännu högre spänningen på lågnivån så lär du ställa gainen lägre, inte högre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
snipercat
18 september 2009 · 669 Inlägg

ditt steg är för klent. spelar ingen roll hur mkt du gainar.  du kommer bara sabba mer om du trycker fullt på gainen

Lonefox Bad music kills good sound
18 september 2009 · 7 241 Inlägg

bosabengt skrev:
hur ska jag göra för att få mer ström då? batteriet är ju ett 80 ah som är relativt nytt.

sinus live har man ju hört delade åsikter om tyvärr. spelar högt men inte bra. har läst det på forumet.
men det är billigt och jag har själv funderat på det. kostar ju inte alls mycket. men är det finlir nja....

mutantsteget är ju bra men dyrare.

funderade på en sak. när det gäller mitt steg och GAIN.  hoppas ni förstår vad jag skriver nu...

sätter stereon på max och skruvar upp gain tills det låter dåligt. skruvar tillbaka tills det låter ok igen.
nu ligger gain på 50% med 2V från stereon.  lämnar steget halva sin effekt för att gain ligger på 50%?
isåfall är det ju stereon som är felet. hade jag kunnat gaina mer om jag hade 4v ut till steget? eller vad ska jag göra för att kunna höja gain till MAX? kan någon förklara detta med gain och lamnar steget bara max effekt vid just MAX gain.

alltså undrar jag varför många skriver att mitt steg är för klent när gain bara är på 50%ställt.

Jag skulle vilja säga stereon på 70-75% av maxvolym. Över detta så brukar signalen bli rätt distad (förvrängd).

Vad man har gaine/level/input sens osv till är att matcha ingångarnas känslighet mot enhetens signalstyrka.

Förfarandet du använde är rätt tänkt för en grundinställning.....förutom volymen wink

Sedan hur du kan få mer ström till systemet?
Batteri pratar du om....

Men hur mår generatorn?
Hur mår kablaget mellan den och batteriet?
Hur mår batteriets jordanslutningar och kablar?
Ja kort sagt...hur mår hela den kedjan?

Sedan till varför det luktar bränt och varm talspole (vilket för övrigt är en rätt mysig doft) är just för att talspolen BLIR varm...
Detta sker även om man har väldigt ren effekt och samma doft kan komma.
Vad jag försöker säga är att det är normalt.....spec. om man har en låda som är portad på ngt sätt (basreflex eller bandpass). Sedan är det skillnad på att det luktar och det ÄR bränt....men iom att basarna fortfarande spelar och lever så har de inte bränt än wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Pro_fxr jobbar påre
18 september 2009 · 751 Inlägg

som sagt.de ska lukta brännt;).. då spelar dom perfekt:D haahaa;)

Audi A5 (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang