BMW Alpina B10 V8 '97

Alecci
10 juli 2010 · 2 014 Inlägg

Lördagen 10 juli 2010:

Då var det dags igen för en uppdatering. Tyvärr händer det inte lika stora saker med den här bilen mellan varven som det gjorde med R34:an. Men men, lite händer det i alla fall. Den här gången innehåller uppdateringen i alla fall en del bilder, så nu hoppas jag att folk blir nöjda med det.

Första uppdateringen som gjorts är att jag nu har installerat de ALPINA instegslister som jag för ett ganska bra tag sedan lyckades köpa för ett överkomligt pris på tyska eBay. Tyvärr inte den belysta versionen, men det är ett klart lyft enligt mig när det står ALPINA på instegslisterna istället för BMW.

Instegslister från ALPINA monteras...
http://farm5.static.flickr.com/4074/4779256733_99e7eee087.jpg

Bägge de främre listerna var lätt skadade i den bemärkelsen att gummidelen lossnat lite från plastdelen, ett bekymmer jag sett på många E39:or tidigare. En liten skvätt med SuperAttak-lim (ja, det stavas faktiskt så på flaskan) löste dock det problemet väldigt smidigt.

ChromeLine-lister runt rutorna monteras...Övre framdörren färdig.
http://farm5.static.flickr.com/4082/4779887886_9f0a628b85.jpg

Uppdatering nummer två är att jag äntligen fått på de exteriöra ChromeLine listerna runt rutorna. Det första setet jag köpte var i ganska dassigt skick. Efter en hel del polerande men utan vidare bra resultat så gav jag upp, och lyckades köpa ett nytt set till bra pris. Där var tyvärr en av listerna till framrutorna lite knäckt precis ovanför backspegelfästet. Som tur var så råkade just den listen - och i bra skick dessutom - finnas hos den lokala skrotfirman när man svängde in där på vinst och förlust.

ChromeLine-lister runt rutorna monteras... Övre delen klar på bägge dörrarna.
http://farm5.static.flickr.com/4102/4779254799_f5662af5b9.jpg

Att byta dessa lister var faktiskt mycket smidigare än vad man kunde tro när man läste diverse guider runt om på nätet, och hela processen tog kanske en timme om man räknar bort den tiden som lades på polering av listerna. Några av clipsen gick sönder lite grand, men inte så illa att de förlorade sin funktion. Någon gång i framtiden, när mer pengar finns att tillgå, ska jag införskaffa samtliga lister i sprillans nytt utförande istället, och då kommer jag att byta clipsen mot nya på samma gång. Tills vidare får det dock duga som det är.

En bild på slutresultatet...
http://farm5.static.flickr.com/4082/4779255435_69b0a7429f.jpg

Personligen tycker jag kromlisterna lyfte bilens exteriör enormt mycket, och jag ångrar inte en sekund att jag konverterat från ShadowLine till ChromeLine. Det är ju naturligtvis en smaksak, och som jag tidigare skrivit hade jag nog behållt de svarta listerna istället för de kromade om själva bilen varit i en annan färg än just svart. Jag tycker dessutom att kromlisterna framhäver ALPINA-stripesen lite bättre också, vilket alltid är en bonus.

...och en till eftersom jag blev så jäkla nöjd med det!
http://farm5.static.flickr.com/4077/4779255005_9098ff9e4a.jpg

Nästa punkt på listan är att majoriteten av de nya sterekomponenterna nu har installerats. Detta arbete utfördes till största delen av en kille som heter Mikael och som jobbar just med stereoinstallationer. Jag misstänker att jag kanske hade kunnat lösa själva monteringen på egen hand, men det kändes bättre att låta en professionell ta hand om det då jag inte hade någon tidigare erfarenhet av att lossa dörrsidor med mera och inte ville riskera att ta sönder något.

Den nya huvudenheten, men inte mycket skillnad rent utseendemässigt för det.
http://farm5.static.flickr.com/4082/4779256877_5dee76016d.jpg

Två huvudkriterier fanns för installationen; original huvudenhet skulle användas och enbart standard infästningar skulle nyttjas då jag inte vill modifiera något i bilen. En uppsättning med prylar Hifonics inhandlades dels från USA och dels från Tyskland, däribland en särskild nivåkonverterare som automatiskt genererar både en baskanal och en remote. Mycket smidig sak faktiskt som jag misstänker förenklade installationen en hel del.

Delningsfilter till komponentsystemen samt nivåkonverterare á la OEM Integration.
http://farm5.static.flickr.com/4120/4779890974_b0dcfd9300.jpg

Än så länge har jag inte låtit bygga en låda till det nya baselementet, och följaktligen får min gamla baslåda än en gång rycka in för tjänstgöring. På grund av detta har även slutsteg och kabeldragning endast gjorts tillfälligt, och bagageutrymmet har därför ännu inte sitt slutliga utseende vilket jag hoppas ni håller i minnet när ni spanar in bilderna. För korta jordkablar i kombination med svårlokerade jordningspunkter bidrar också till att baslådan inte kan skjutas in ordentligt.

Den inte vidare snygga installationen av baslåda samt slutsteg. Bättring utlovas!
http://farm5.static.flickr.com/4114/4779890786_717ec76d63.jpg

Ljudet är inte helt inställt ännu, på grund av tidsbrist hann Mikael enbart justera komponentsystemen lite preliminärt. Att försöka justera baslådan föll på min lott, och totalt värdelös som jag är på dylika operationer så är jag inte helt nöjd med karaktären i basen. Om det framöver bara går att få den att låta hälften så bra som komponentsystemen så kommer jag dock med största sannolikhet bli mycket nöjd med ljudbilden i bilen. Micke har lovat att vid ett passande tillfälle slutföra samtliga justeringar åt mig.

Naturligtvis finns det också lite smolk i bägaren - som sig bör när man håller på med bilar. Jag vet inte om det beror på någon felkoppling eller störning i bilen, eller om det helt enkelt är bränningen av testskivan som inte blev som den skulle... I alla fall så verkar det som om ljudet ibland bryts vid inbromsning (sker en gång av fem kanske) och det blir en del hopp i musiken ibland när man kör. Det där får undersökas närmare framöver.

Interiör ChromeLine-list monterade i framdörren...
http://farm5.static.flickr.com/4134/4779256405_7a04bdbfa5.jpg

I samband med stereoinstallationen och lossandet av dörrsidorna passade jag på att byta de interiöra ShadowLine-listerna. Tyvärr var de inte av samma typ till bakdörrarna då min bil är utrustad med solskydd där. Installationen blev därför tillfällig även på denna punkt; solskydden är bortmonterade och en glipa finns mellan dörrsidan och listen. Nya lister som passar ihop med solskydd ska beställas inom kort, liksom ett av solskydden själva då detta tydligen var ganska ordentligt trasigt.

...och i bakdörren. Glipan för solskyddet syns ganska tydligt, men det ska också åtgärdas inom kort.
http://farm5.static.flickr.com/4123/4779890376_89811abc7b.jpg

Under den kommande veckan ska stöt- och midjelisterna i ChromeLine-version skickas iväg på behandling för att sen monteras. I övrigt funderar jag starkt på att ge mig på kolfiberdrapering av lite utvalda delar på bilen, och går därför i tankarna på att beställa hem komponenter för detta.

Övriga planer som jag vill hinna realisera innan sommaren är slut är att få bakvingen lackerad och monterad samt bakrutorna tonade. Förhoppningsvis kan det ordnas i samband med att nästa löning dyker upp på bankkontot.

En lite tråkig nyhet uppdagades tyvärr för mig under gårdagen, och det är att personen som jag hoppades i framtiden skulle modifiera fram- och bakstötfångare åt mig ska lägga ner sin verksamhet. Det verkar alltså som om man får ge sig ut på jakt efter någon annan som är rejält vass på att bygga om dylika bildelar. Nog för att de modifikationerna fortfarande ligger en bit in i framtiden, men det skadar aldrig att vara ute i god tid.

I övrigt har väl tiden på sistone spenderats en del på att spåna över den framtida biturbokonverteringen och vilka komponenter som kommer att krävas samt användas för att få denna till stånd. Bilden börjar klarna lite, nu är det bara kosingen som fattas.

Det var allt för idag, hoppas på fler uppdateringar inom kort.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
11 juli 2010 · 963 Inlägg

Utförlig beskrivning och bra bilder. Kul att läsa!

Instegslisterna gör verkligen mycket. Riktigt nyfiken på hur ljudet låter!

Alecci
11 juli 2010 · 2 014 Inlägg

TCG skrev:
Utförlig beskrivning och bra bilder. Kul att läsa!

Instegslisterna gör verkligen mycket. Riktigt nyfiken på hur ljudet låter!

Jag vidhåller ju att vi ska försöka ses någon gång i sommar när våra färdvägar korsar varandra. Får jag känna på draget och motorljudet i din bil, så får du känna på draget och stereoljudet i min. wink

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
20 augusti 2010 · 2 014 Inlägg

Fredagen 20 augusti 2010:

Jaha, det blir ingen försäljning av bilen trots allt. Idag gick toppackningen/-arna på bilen och följaktligen är det ingen större idé att sälja den då värdet dramatiskt förändrats till det sämre.

I dagsläget finns ingen kosing för att åtgärda problemet, så bilen kommer att ställas undan tills dess att jag har råd att fixa den. När tiden väl har gått så långt återstår att se huruvida motorn måste bytas eller inte.

Tills vidare ligger projektet nere, med andra ord.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Specialisten Amatör
20 augusti 2010 · 453 Inlägg

tråkigt!

Mr_EmCom Med.lem
20 augusti 2010 · 3 759 Inlägg

Alecci skrev:
Fredagen 20 augusti 2010:

Jaha, det blir ingen försäljning av bilen trots allt. Idag gick toppackningen/-arna på bilen och följaktligen är det ingen större idé att sälja den då värdet dramatiskt förändrats till det sämre.

I dagsläget finns ingen kosing för att åtgärda problemet, så bilen kommer att ställas undan tills dess att jag har råd att fixa den. När tiden väl har gått så långt återstår att se huruvida motorn måste bytas eller inte.

Tills vidare ligger projektet nere, med andra ord.

Vad hände, eller hur gick det till?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Alecci
21 augusti 2010 · 2 014 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Alecci skrev:
Fredagen 20 augusti 2010:

Jaha, det blir ingen försäljning av bilen trots allt. Idag gick toppackningen/-arna på bilen och följaktligen är det ingen större idé att sälja den då värdet dramatiskt förändrats till det sämre.

I dagsläget finns ingen kosing för att åtgärda problemet, så bilen kommer att ställas undan tills dess att jag har råd att fixa den. När tiden väl har gått så långt återstår att se huruvida motorn måste bytas eller inte.

Tills vidare ligger projektet nere, med andra ord.

Vad hände, eller hur gick det till?

Om jag det visste... På väg till en mycket välrenommerad BMW-mek här i stan för att kolla upp det mindre kylvätskeläckage bilen drogs med tidigare så började bilen började läcka enormt istället. Väl på verkstaden konstaterades snabbt massivt övertryck i kylsystemet. Drog vidare till den lokala kylarfabriken som mätte koldioxidhalten i expansionskärlet - det fanns en hel del tryck, bubblor och koldioxid.

Att toppackningarna skjuts på B10 V8 är ett välkänt problem, dock brukar de enbart gå mellan cylindrarna med kompressionsförlust och misständningar som följd. Min bil går precis som vanligt men trycker ut en jäkla massa kylarvätska. Nu återstår att se om motorn går att rädda eller inte, men det lär dröja då jag i dagsläget inte har de ekonomiska förutsättningarna att gå längre.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
29 augusti 2010 · 2 014 Inlägg

Söndagen 29 augusti 2010:

Tänkte bara göra en mindre uppdatering för att visa lite bilder på hur bilen ser ut nu med solfilm och bakvinge monterad. Vänligen håll i åtanke att bilen är riktigt ordentligt skitig på bilderna, är knappt någon mening med att tvätta den nu när det regnar varje dag...

Först en bild lite snett bakifrån för att visa bakvingen...
http://farm5.static.flickr.com/4137/4937827753_7198e14106.jpg

...och sen en snett framifrån för att visa fönstertoningen samt en bit av bakvingen.
http://farm5.static.flickr.com/4099/4937828357_d7fc0c31f0.jpg

Bilen ska i alla fall inom kort lämnas till Jarls Bilservice i Helsingborg för att få problemet med toppackningarna åtgärdade och MLS-toppackningar från M5 kommer att monteras istället. I samband med detta kommer även vattenpump, termostat, termostathus samt remmar att bytas och troligtvis blir det även en inspektion II för att se till att bilen är i toppskick inför eventuell försäljning.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
mazdalover
29 augusti 2010 · 542 Inlägg

hehe på en likadan alpina b10 har jag bytt topplocks pakningarna på och det är inte kul kan jag upplysa.

Alecci
29 augusti 2010 · 2 014 Inlägg

mazdalover skrev:
hehe på en likadan alpina b10 har jag bytt topplocks pakningarna på och det är inte kul kan jag upplysa.

Precis, just därför man lejer bort det. Har mekat mycket med RB26DETT som inte är en helt smidig motor att meka med heller, men jag har inte en tanke på att ge mig på denna V8 kan jag lova.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
1 september 2010 · 2 014 Inlägg

Onsdagen 1 september 2010:

Det blev dags för en till liten uppdatering lite snarare än jag trodde.

Eftersom jag är jäkligt trött på att köpa en ny vinterbil (i princip varje år) som bara för med sig problem och merkostnader när de på olika sätt går sönder (i princip hela tiden) så beslutade jag och sambon oss för att köpa en ny bil... En sprillans ny alltså.

Istället för att skicka Alpinan på reparation så lades de pengarna som kontantinsats. Inget mer kommer alltså hända med Alpinan förrän man lyckats spara ihop en ny slant och det lär nog dröja till våren. Alpinan står alltså hädanefter i vinteride.

Den bil som hädanefter kommer stå på garageuppfarten är en Mitsubishi Lancer SportBack 1.8 Mivec FFV Business:

http://images3.dhd24.com/41947063.jpg

http://images3.dhd24.com/41947064.jpg

Bilen är fullutrustad med undantag av naviagtionssystem.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
rugerman
2 september 2010 · 15 Inlägg

Riktigt jävla snyggt! sjukt fint att ljudbygget blev så diskret, hifonics har ju tendenser att "Spaca" upp sina högtalare så dom enbart passar i en sönderplastad dörrsida i någon riskokare i tokyo^^ BRA JOBB

BMW <3

BMW 328ci (1997)
Alecci
28 mars 2011 · 2 014 Inlägg

Måndagen 28 mars 2011:

Dags för en mycket efterlängtad uppdatering - från min sida i alla fall.

Efter ha fått lägga reparationsplanerna på hyllan i höst på grund av inköp av ny bruksbil, så har jag idag äntligen bokat transport och verkstad för få bilen körklar igen. Förhoppningsvis har man bilen hemma och körbar lagom till Elmia-mässan, och sen får man väl helt enkelt se när det finns ekonomisk möjlighet att spinna vidare på projektet. Som nybliven student (igen) har man det inte så fett, men några mindre grejer hoppas jag att vi ska kunna ordna under året i alla fall.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Qwaffe Halvfinsk Norrman från Sverige
31 mars 2011 · 586 Inlägg

Riktigt fint exemplar det här!

Sen ang strålkastarna, det är dom från Hella va? Har dom på min 520d med, tänkte byta bort glödlamporna i mina "änglaögon" också. Bytte du alla 5 glödlampor till dioder, och vilka köpte du isåfall?

Ableton Live
BMW 520d e39 "Diplomaten" (2000)
Alecci
31 mars 2011 · 2 014 Inlägg

Qwaffe skrev:
Riktigt fint exemplar det här!

Sen ang strålkastarna, det är dom från Hella va? Har dom på min 520d med, tänkte byta bort glödlamporna i mina "änglaögon" också. Bytte du alla 5 glödlampor till dioder, och vilka köpte du isåfall?

Nix, strålkastarna som sitter på nu är billiga skitlampor från Depo. Jag plockade ut de fem små glödlamporna samt det som skulle föreställa diodringar och ersatte dem med riktiga diodslingor med SMD-LED. Skarvade sedan ihop kablaget i bilen och resultatet syns på bilderna.

När jag får råd framöver (är ju fattig student nu) ska jag skaffa riktiga Hella-strålkastare istället. Hatar egentligen att ha sånt där billigt skräp på bilen, men vill man vara fin får man lida pin som det heter.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
18 april 2011 · 2 014 Inlägg

Måndagen 18 april 2011:

Liten men betydelsefull uppdatering: bytet av toppackningar och lite annat smått och gott är nu klart och bilen ska hämtas hos Jarls på torsdag är tanken. Perfekt timing med tanke på den lokala mässan, med andra ord. Ska bli riktigt skönt att köra en riktig bil igen!

Hade också planerat att spana in och ta lite bilder på Alpinas senaste mästerverk i form av B5 BiTurbo då Jarls hade en sådan inne till försäljning. Den är nu såld och ryktet säger att den även levererats till kunden, vilket tyvärr sätter lite käppar i hjulen för mina planer.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
20 april 2011 · 2 014 Inlägg

Onsdagen 20 april 2011:

Här var det då dags för säsongens största - och troligtvis enda - modifiering av bilen i form av utveckling och inte bara reparation á la toppackningar. Jag har idag lyckats säkra en uppsättning 20" Alpinafälgar komplett med däck som inom en mycket snar framtid ska hämtas från säljaren och monteras på bilen.

Innan montering måste fälgarna dock modifieras lätt. Då dessa fälgar sitter originalmonterade på Alpinas versioner av BMW:s 7-serie generation E38 har de ett nav på 72,5 mm medan min B10, liksom alla andra undermodeller av E39, har ett nav som är 74,1 mm. Lite svarvning ska med andra ord företagas.

Nya bilder utlovas så snart fälgarna är hämtade.

Bilen har nu även passerat Svensk Bilprovnings årliga kontroll utan anmärkningar. Gott!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
25 april 2011 · 2 014 Inlägg

Måndagen 25 april 2011:

Har idag varit på "långresa" - cirka 80 mil tur och retur - och hämtat hem min uppsättning 20" Alpinafälgar. De behöver nog lite kärlek innan det blir toppskick på dem, men var sak har sin tid som man säger. Till att börja med ska naven svarvas, fälgarna tvättas samt fälgemblem och låsskydd bytas. Åtgärdande av de mindre kantstötningar som finns samt lackering får vänta till vintersäsongen.

Köpte också en uppsättning sänkningsfjädrar till fronten under Bilsport-mässan då Schmiedmann var schyssta och erbjöd lite rabatt. Bilen har redan perfekt höjd bak (cirka 1,5 cm från hjul till skärmkant), men konstigt nog groteskt hög i framvagnen (cirka 6 cm från hjul till skärmkant). En uppsättning fjädrar som ska sänka 50 mm från originalhöjd har alltså lagts till listan av säsongens modifikationer. Naturligtvis kommer originaldelarna att sparas på säker plats.

Under helgen har jag även gjort mitt första seriösa försök till bilvård som bestod av en grundlig tvätt samt polering och vaxning av bilen. Det sägs att svarta bilar är lite besvärliga att tampas med i sådana sammanhang, så det var ju väldigt passande att jag som komplett nybörjare och glad amatör tog mig an just en svart bil. Nåja, resultatet är ju inte ens någonstans i närheten av vad ett proffs eller en expert säkerligen åstadkommer, men jag kan i alla fall med sanning påstå att bilens lack nu ser mycket bättre ut än vad den tidigare gjorde.

En liten rolig notis är också att bilen under mässan besiktades av en representant från Alpina Club Schweden inför den framtida entusiastförsäkringen, och förutom att bilens skick fick bedömningen "utmärkt" berömde han dessutom bilen för att vara en av de absolut fräschaste B10 V8:or han någonsin sett - och som flitig besökare av Alpina-träffar samt besiktningsman har han sett en hel del. Mycket roligt att höra!

Återkommer nog med bilder på bilen och fälgarna under morgondagen då jag hunnit inhandla ett gäng nya batterier till kameran. Någon gång i framtiden ska jag banne mig skaffa uppladdningsbara istället...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Qwaffe Halvfinsk Norrman från Sverige
25 april 2011 · 586 Inlägg

Kul att höra big_smile Är 20" alpinafälgar dom som sitter på Alpina B12 eller är det från nån nyare modell?

Såg faktiskt en Alpina B10 på baksidan av elmia nu i helgen, touring va d. 19" Alpinafälgar hade han, såg löjligt fräscht ut! Är 19" alpinafälgar dyra?

Ableton Live
BMW 520d e39 "Diplomaten" (2000)
Alecci
28 april 2011 · 2 014 Inlägg

Torsdagen 28 april 2011:

Dags för en liten uppdatering igen, och denna gång med åtminstone lite bilder. De "nya" fälgarna i den eminenta storleken 20" sitter nu monterade på bilen. Stort tack till min kusin Jimmie på SpeedTool som ordnade så att fälgnavens diameter på något magiskt sätt ökade från 72,5 till 74,1 millimeter - eller just det, vi använde ju faktiskt en fräs. Inte mycket magi där inte...

Efter en provmontering konstaterades att spacers skulle behövas då framänden på bakhjulen tog i innerskärmarna. De gick att få dit och bultarna kunde dras åt, men hjulen vägrade snurra när man försökte åstadkomma denna grundläggande rörelse för hand. Mycket irriterande, och efter att ha ringt runt till varenda (kändes det som) butik eller verkstad som har bilgrejer i sortimentet lyckades jag få tag på en som hade ett hyfsat brett sortiment med spacers från H&R hemma på lager.

Sagt och gjort for man alltså cirka sju mil tur och retur för att låna (jäkligt schysst) lite olika uppsättningar spacers - bara för att senare upptäcka att alla förutom de i storlek 20 mm hade fel diameter på navet. Att köra med 20 mm spacers hade varit lite väl mycket, även om det såg förbannat maffigt ut när spacers samt fälgar var monterade och bilen ståendes på marken. Synd att jag glömde knäppa en bild på det, men imorgon ska jag nog testa att montera 10 mm bak och 5 mm fram - billiga spacers från Biltema typ - för att se hur det ser ut och fungerar. Blir det bra så får man väl beställa hem lite seriösare spacers att köra med i framtiden.

Så är det äntligen alla fall dags för de utlovade bilderna...

http://farm6.static.flickr.com/5221/5665527177_8143b13ebe_z.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5184/5666093932_1037399797_z.jpg

Bilen tvättades mer noggrannt än aldrig förr i helgen och därutöver genomförde jag mitt första försök till polering någonsin, och bilen var ju faktiskt blank - i helgen vill säga. Nu var den belagd med ett lager med damm, och på grund av tidsbrist hann jag inte ordna till det inför de få bilderna jag tog. Bättring utlovas till nästa gång, då jag dessutom ska försöka knäppa av lite bättre bilder med roligare bakgrunder.

En oväntad fördel med de nya hjulen är att bilen faktiskt ser något lite lägre ut i fronten numera. Det var annars en av de grejerna som störde mig mest tidigare, att det var ~1,5 cm från däck till skärmkant bak med hela ~6 cm från däck till skärmkant fram. Nu är förhållandet snarare i stil med 1,5 / 4 och även om det inte är perfekt så är det fasen så mycket bättre.

Återkommer i dagarna med lite fler bilder.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang