Hur göra med tonade framrutor vid besiktning

J-P-R DO IT LOW STYLE
29 mars 2010 · 1 342 Inlägg

DJeXCute skrev:

jewe skrev:
Jag har varit in på din sida och kollat på saaben men jag ser inget märkvärdigt med din solfilm och undrar om du har någon bild där man kan se din speciella solfilm.

Håller med. Kollade på din SAAB och det ser ut som biltema? Ser ju bara svart ut.

Och 16 000 för jobbet då blev du blåst på dom pengarna.

Sedan tog det 3 dagar enligt dig det blir ett timpris på ca 670kr och det tror jag inte på.
Lämnar man in bilen för lagning betalar man ca 3-500kr timmen.

Om det är 9-5 sedanen det är tal om ser det helt ärligt faktiskt ut som solarplexus.

wange_82
29 mars 2010 · 164 Inlägg

Som jag förstår det så är det en ombesiktning du ska göra efter att din pappa hade försökt besiktiga bilen, om så är fallet MÅSTE du ha rutor i fram för annars kan dom ju inte kolla det du fick 2a på.

BMW E30 Cab "Atlantic blue metallic" (1993)
Audi A6 "Ådi" (2006)
gamlingen
29 mars 2010 · 5 198 Inlägg

wange_82 skrev:
Som jag förstår det så är det en ombesiktning du ska göra efter att din pappa hade försökt besiktiga bilen, om så är fallet MÅSTE du ha rutor i fram för annars kan dom ju inte kolla det du fick 2a på.

Det borde man veta om man jobbat där, om än i kundtjänst för en hel del snappar man väl upp av det tekniska.

SOLFILM Ocean Race NR:1
29 mars 2010 · 475 Inlägg

lucille skrev:

jockecruiser skrev:
Jag plockar ur framrutorna vid besiktning & sätter i dom igen när det är klart.

Det enda man får är: "Att tänka på: Främre sidorutor, kontroll ej utförd."

Alltså ingen anmärkning.

Att du skulle ha sönder rutorna i framdörrarna när du plockar i/ur dom har jag svårt att tro, om du inte tappar dom i golvet såklart wink.

[Off topic] Vad har du för toning runt om som kostar 16000:- att få monterad?

Mvh/Jocke

okej men de låter ju bra. då ska de nog ordna sig smile

som jag skrivit tidigare så är de inte filmen som kostar utan monteringen då de har tagit flera dagar att tona bilarna med denna toning - just för att när de passat in filmen på första rutan och sen ska lägga andra rutan så är de jättesvårt att få cromet att ligga exakt lika som ruta ett då cromet ändrar färg och utbredd helt beroende på hur ljuset faller. så när de står nära och monterar och de ser jämt ut och sen går nån meter tillbaka så ligger cromet högre eller lägre på ena rutan för att ljuset faller annorlunda några meter bort. så de måste göra om det, igen och igen. och de är inga dåliga firmor jag vet har lagt denna och jag har själv kontaktat dem ang att göra det fram på min nu och de säger alla nej, jag orkar inte. en gång och aldrig mer... och det är TIDEN som kostar då de normalt tar några timmar att filma jämfört med några dar. de säger sig självt ju!!

de som aldrig lagt den innan ger normal priskalkyl men ändrar sig ganska fort när de satt igång. de var jag utsatt för.  blev lovad toning hela vägen fram + film för runt 7000kr men de landa som sagt på 16 000kr för de tog 2½ dag extra. och då handlar de om en av sveriges bästa firmor på solfilm. kan ju tillägga att de finns säkert dem som lägger denna film till normalpris men de kanske lägger några i månaden och lär sig hur de ska göra. de jag vart i kontakt med har lagt en i sitt liv och vill inte ge sig på de igen. sen en saab har 9 rutor så de blir några stycken..

Den solfilmen du pratar om är inte så speciell att montera! Det ända som krävs är att man använder huvudet vid montage, då går det på ett par timmar!


mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
Crazy_Mike MOGAMBO
29 mars 2010 · 149 Inlägg

Ja byter bil wink

Volkswagen Passat "Diesel Power" (2006)
Fetazde Kombi-Nation
29 mars 2010 · 289 Inlägg

Crazy_Mike skrev:
Ja byter bil wink

Haha.. jag tar med en flaska Jäger och en slägga, något av det lär funka big_smile

Ripassa
13 april 2010 · 15 Inlägg

666_Beast skrev:

lucille skrev:

einherjer skrev:

det har jag testat å fick en 2a i onödan för. anmärkningen hette: sidorutor fram , visuell kontroll ej utförd. bara att slita bort toningen å sen har jag inte haft det mer för det var ett sånt helvete att få bort "limmet" på rutan. skaffa dubbel uppsättning istället är mitt tips till TS.

jo jag har jobbat på bilprovningen men i tekniskt kundtjänst och vet att de inte går att rycka säkringen. alla som jag vet har tagit bort rutorna..  så de är de jag får göra. skita i å sätta dit några andra och sätta tillbaka dem när jag kommer hem smile

Om du jobbat inom bilprovningen så borde du kunna alla knep eller...?

Alltså menar du att besiktningen godkänner bilen om man inte har några rutor som sitter på? Vad ska man säga om dom frågar då? Kan tänka mig att de bästa hade varit o säga.... Jag har nyligen haft inbrott. Eller?

Audi A4 1.8ts Quattro "Ripassa" (2000)
Retepoj
13 april 2010 · 664 Inlägg

KeLba skrev:

666_Beast skrev:

lucille skrev:

jo jag har jobbat på bilprovningen men i tekniskt kundtjänst och vet att de inte går att rycka säkringen. alla som jag vet har tagit bort rutorna..  så de är de jag får göra. skita i å sätta dit några andra och sätta tillbaka dem när jag kommer hem smile

Om du jobbat inom bilprovningen så borde du kunna alla knep eller...?

Alltså menar du att besiktningen godkänner bilen om man inte har några rutor som sitter på? Vad ska man säga om dom frågar då? Kan tänka mig att de bästa hade varit o säga.... Jag har nyligen haft inbrott. Eller?

Säg att det är din kompis bil? smile Du har ingen aning om något tongue

Nello
24 juli 2011 · 75 Inlägg

Jag fick 2:a på tonade rutor och gubbens tips till mig va antingen ta bort eller komma in utan rutor för man behöver inte rutor för att bilen ska gå genom besiktningen.

Jag menar får du en 2:a på att en gammal antenn är avbruten och har vassa kanter behöver du ju inte laga den utan bara ta bort den.

Har du inga rutor så finns det inga tonade framrutor att kontrollera.

Allt handlar om att man ska kunna få ögonkontakt genom framrutan

peter.w
24 juli 2011 · 203 Inlägg

Om bilen är av 1998 årsmodell och nyare är bilen helbils godkänd då skall rutorna sitta i och fungera.
Jag förstår inte all dessa trådar om tonade framrutor det är förbjudet svårare är det inte. Och SÖK det finns hundra trådar om detta.
Jag är själv solfilms montör och får dagligen dessa frågor. Har även bekanta på bilprovningen som säger samma sak. Rutor skall sitta i och fungera.....

Den som har mest prylar när han dör vinner
Volvo V70R AWD "KEEP R" (2004)
08Jensen Helt vilse
25 juli 2011 · 103 Inlägg

soyafilm använder sig av precis samma film som biltema.

octavia RS -03 prylar köpes
Golf 4 rs/r32 "look" frontspoiler tillsalu.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang