4086
Sök

740tic "trimm"

51 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Hej grappar,  jag ska lyfta ur min motor ur Ticen och den ska trimmas lite lagom hade jag tänkt,
Nån som kan skriva en lagom "Setup" lägga i i motorn, typ vilken slags kam, spridare och eventuell om jag ska byta till en annan topp? Motorn är en B230ET som sitter i en 740 tic från 87.smile

Tacksam för svar, mvh
Senast redigerat av PowerSlave (24 september 2009)

1 915 Inlägg
24 september 2009
Hur många hästar har du tänkt dig ?
Någon maxgräns på kostnad ?

Toppen du har behöver du inte byta, sitter 531 som standard på B230et, men är du ute efter hög effekt så kanske en portning vore nåt.
Minns inte hur det är med blocken, har för mig att de inte är så hållbara. (klena lager & stakar ?)
En ide är isåfall att skaffa ett B230FK/FT block med oljekylda kolvar, men det kan nog nån annan svara på som vet mer än mig smile

Ska du bara trimma lite så räcker det kanske med nån av volvos orginalkamaxlar, annars så är det bättre att slipa en kamaxel så den passar ditt behov och motoreffekt
Chippa eller mappa bilen sen oxå så den får bränsle så det räcker...
Senast redigerat av larsson.m (24 september 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

51 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
okej, hade tänkt att porta lite i toppen o grenröret för att få lite mer blås, sen hade jag tänkt mig en annan kam vill inte slipa eget typ K kam.  och om jag lägger upp laddtrycket typ på 1,2 bar måste jag göra nått annat speciellt i motorn byta till hårda toppackning eller nått?

hästar är ju egentligen så mycket som möjligt för så billigt som möjligt;)
Senast redigerat av PowerSlave (24 september 2009)

1 915 Inlägg
25 september 2009
vanlig topplockspackning funkar bra.
Du måste chippa om du ska ladda 1,2bar, men vad jag har läst så bör du inte ladda mer än 0,9-1,0 om du är rädd om motorn.
Är det orginalturbon du ska använda ?

H-profil stakar kan vara en bra ide att köpa, lite kraftigare än orginal...
Senast redigerat av larsson.m (25 september 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök