2838
Sök

Byta luftfilter på volvo s60.

56 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
Tjenare alla bilnördar.
Jag har en volvo s60 och är sugen på att byta till ett sportluftfilter för att få ett dovare ljud. Jag har en 2.4t och jag har kikat lite idag på olika filter men vet inte mycket om sånt här så jag vet inte vad jag ska köpa? öppet eller stängt? Kan jag byta på på egen hand? hur går jag till väga? smile

Hoppas att det finns några snälla människor som kan hjälpa mig lite. smile
Mvh

Rejsa ?
2 959 Inlägg
25 september 2009
Sök lite på öppet luftfilter så kan du läsa massor av för/nackdelar med de olika filterna.
Byta själv fixar du säkert om du inte har tummen mitt i handen.

Autotech

56 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
Busgrabb skrev:
Sök lite på öppet luftfilter så kan du läsa massor av för/nackdelar med de olika filterna.

Ja, som jag förstått det så är det en liten risk med öppet filter men det ger bättre ljud? kan det stämma?
Jag har inte hållit på så mycket med bilar men jag tror nog att jag skulle kunna klara av att byta det på egen hand men det hade ju inte skadat med en liten bild-guide big_smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
26 september 2009
overdeliver skrev:
Busgrabb skrev:

Ja, som jag förstått det så är det en liten risk med öppet filter men det ger bättre ljud? kan det stämma?
Jag har inte hållit på så mycket med bilar men jag tror nog att jag skulle kunna klara av att byta det på egen hand men det hade ju inte skadat med en liten bild-guide big_smile

Yes mer ljud och det var ju framförallt det du var ute efter som jag förstod det.
Luftmassemätaren blir lite mer utsatt och kan tom säga upp sig om du kör med ett "oljefilter" dvs ett filter som ska ha olja på filterytan. Ska du köra öppet så välj ett oljefritt filter.

Autotech

56 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Busgrabb skrev:
overdeliver skrev:
Busgrabb skrev:

Yes mer ljud och det var ju framförallt det du var ute efter som jag förstod det.
Luftmassemätaren blir lite mer utsatt och kan tom säga upp sig om du kör med ett "oljefilter" dvs ett filter som ska ha olja på filterytan. Ska du köra öppet så välj ett oljefritt filter.

Ja precis. Jaså okej, så jag ska alltså satsa på ett oljefritt filter då. Tips på något sådant?

56 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Men är det mycket säkrare att köra med ett oljefritt filter då? är det stor skillnad?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 september 2009
Ja kör med oljefritt.
Hmm tips på det....AEM har fina oljefria filter.
www.creatix.se säljer sånna.

Autotech

56 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Busgrabb skrev:
Ja kör med oljefritt.

jaså okej. Och du har inte haft några problem eller så?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 september 2009
overdeliver skrev:
Busgrabb skrev:
Ja kör med oljefritt.

Nej har jag inte...med varken oljefilter eller torra men det är säkrast och köra på ett oljefritt när man har LMM.

Autotech

56 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Busgrabb skrev:
overdeliver skrev:
Busgrabb skrev:
Ja kör med oljefritt.

Nej har jag inte...med varken oljefilter eller torra men det är säkrast och köra på ett oljefritt när man har LMM.

ja okej.. ja det blir ett oljefritt för min del då

56 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
blir det fortfarande ganska bra ljud trotts att jag inte trimmat eller bytt avgassystem eller nåt? Har tänkt trimma den så snart ekonomin tillåter.

86 Inlägg
1 oktober 2009
Med öppet filter så blir det i 99% av fallen markant skillnad på insugsljudet smile
Senast redigerat av paran0id (1 oktober 2009)

56 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
paran0id skrev:
Med öppet filter så blir det i 99% av fallen markant skillnad på insugsljudet smile

fän va nice smile

Sök