5700
Sök

Portat eller slutet till Mds Audiophile teamR12?

4 693 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
På MDS hemsida så finns det ingen lådritning för portad låda, bara en bandpass. Har läst på något forum och där stod det att den var anpassad för slutna lådor. Stämmer det?

Min sitter i en portad låda. Jag matar den med 900 rms i 2 ohm och den blir snuskigt varm efter bara 1 minut eller 2 vid rätt hög volym. Man bränner sig på magneten.
Tycker att den borde klara av lite mer än 900 rms och därför misstänker jag att lådan är fel.

Uppmätt maxeffekt: 3500WMAX
Effekt RMS: 1750WRMS
Impedans: 2x4 ohm
Xmax +/- mm: 13.3
Fs Hz: 33,2682
Qts: 0.7574 (2ohm) 1.3961 (4ohm) 0.7835 (8ohm)
Vas liter: 37.0326
REVC Ohm: 1.8 (2ohm) 3.6 (4ohm) 7.2 (8ohm)
SD msgm: 0.049
BL tm: 9.6965 (2ohm) 9.606 (4ohm) 19.031 (8ohm)
Qms: 7.4451
Qes: 0.8432 (2ohm) 1.7184 (4ohm) 0.8756 (8ohm)
Cms um/n: 108.6159
Mms g: 210.7118

Booyakasha!

1 523 Inlägg
27 september 2009
har också läst att det e bäst med slutet låda:P kan meddela att vi testade re basen med min kompis hemmaförstärkare man kunde knappt sitta i rummet:P men det e nog lådan! det e bara att undersöka och se vilken låda som e bäst! mejla mds annars och kolla

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
27 september 2009
Oftast när talspolen blir riktigt varm så får basen in dålig signal från slutsteget. Du vill mer en vad sakerna kan prestera. Lådan har inte så extremt stor betydelse på det felet du beskriver om man är inom rimliga gränser.

MVH//Björn

1 523 Inlägg
27 september 2009
kan vara så:P

1 523 Inlägg
27 september 2009
bättre du byter ditt steg och hillman stereo mot mitt Rockford steg;) glömde säga att det finns en mätning att den lämnar 1400 w rms i 2 ohm

4 693 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
dbakuten skrev:
Oftast när talspolen blir riktigt varm så får basen in dålig signal från slutsteget. Du vill mer en vad sakerna kan prestera. Lådan har inte så extremt stor betydelse på det felet du beskriver om man är inom rimliga gränser.

MVH//Björn

Tycker inte ens sinussteget borde ge oren signal med 25% gain och ingen bassboost. Annars får jag väl byta tillbaka till MDS steget som ger 100 rms mindre. :S Den har jag aldrig lyckats fått en bas så otroligt varm med på så kort tid.

Men jag vill iaf veta vilken typ av låda det ska vara och hur stor osv isf.

Booyakasha!

6 851 Inlägg
27 september 2009
Spelning under avstämningen, eller för lågt avstämd låda kanske kan vara felet annars?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
27 september 2009
Softis skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

Tycker inte ens sinussteget borde ge oren signal med 25% gain och ingen bassboost. Annars får jag väl byta tillbaka till MDS steget som ger 100 rms mindre. :S Den har jag aldrig lyckats fått en bas så otroligt varm med på så kort tid.

Men jag vill iaf veta vilken typ av låda det ska vara och hur stor osv isf.

Gainen har inte med det att göra. Steget kan ge sitt max med Gainen på noll.

Problemet i detta fall är att Du vill spela högre en vad basen och slutsteget kan prestera. Då vrider Du på mer och sakerna blir varma och till slut går sönder.

Det som är enklas i detta fall är om lådan inte har som mest verkningsgrad så kan det hjälpa att bygga en effektivare låda till basen. Om inte det hjälper och du vill spela högre så får man börja byta ut elektronik.

MVH//Björn

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
27 september 2009
TT-Avant skrev:
Spelning under avstämningen, eller för lågt avstämd låda kanske kan vara felet annars?

Tvärt emot. Under avstämningen går imp upp mycket så steget lämnar inte så mycket effekt. Problemet under avstämningen med basar som är förslappa i upphängningen är att de bottna mekaniskt och ett "Plopp" ljud uppkommer.

4 693 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
dbakuten skrev:
TT-Avant skrev:

Tvärt emot. Under avstämningen går imp upp mycket så steget lämnar inte så mycket effekt. Problemet under avstämningen med basar som är förslappa i upphängningen är att de bottna mekaniskt och ett "Plopp" ljud uppkommer.

Det är precis så det låter i basen när jag trycker på ordentligt. Låter precis som att den slår igenom.

Jag tror att lådan är för liten och avstämmningen för hög.

Booyakasha!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
27 september 2009
Softis skrev:
dbakuten skrev:
TT-Avant skrev:

Det är precis så det låter i basen när jag trycker på ordentligt. Låter precis som att den slår igenom.

Jag tror att lådan är för liten och avstämmningen för hög.

Vad är det för låda du har?

Enligt specen så ska det vara sluten låda för bästa ljudegenskaper.

MVH//Björn

4 693 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Jag har en portad låda, vet inte hur stor den är. Men den är välbyggd så den borde vara uträknad tycker jag, men det verkar inte så.

Den är byggd i 30 mm MDF och det sitter stag på insidan. Men basen tar nog upp halva lådan då den bygger rätt mycker innåt. Hela lådan kanske ligger på 30 liter eller något i den stilen. Men det blir inte mycket kvar när basen sitter i. Funderar på att vända basen utåt istället och testa.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
27 september 2009
Mät gärna yttermåttet på lådan och ange måtten på porten så kan vi försöka räkna ut hur volym+avstämning är just nu. smile

4 693 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Javisst, det ska ja göra smile Bara du vet hur mycket volym basen tar upp. Det är en hel del så det spelar nog rätt stor roll i den här lilla lådan.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
27 september 2009
Den ser ju ganska kompakt ut vid magneten och korgen, gissar att man får räkna med 4-5 liter åtminstone. Med tanke på parametrarna så är det helt klart sluten låda som gäller, men den ska iaf kunna spela ordentligt högt i basreflex (på bekostnad av ljudkvalitet naturligtvis).

50 liter netto med 3 st 3" rör som är 32 cm långa och dämpmatta på väggarna, då ska den spela på ganska rejält men ändå inte "superpeakat" enligt teorin. Avstämningen blir som vanligt runt 40 Hz. smile

4 693 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Lådan ligger på 40 liter och har en 4" port på ca 25 cm med 2 trattar inräknat.

Funderar på att sätta basen med magneten utår för att få större volym på lådan och sätta igen porten. Hur tror du det blir Dröni?
Senast redigerat av Softis (27 september 2009)

Booyakasha!

21 761 Inlägg
27 september 2009
Avstämningen ser ut att ligga på närmare 50 Hz när bas+port sitter i lådan. Vänder du basen med magneten utåt så blir det nog omkring 45 Hz ifall man räknar bort 2 cm per tratt, om man räknar med 4 cm per tratt så är avstämningen någon Hz högre.

Gör du om lådan till sluten så får du nog bra med djupbas tycker jag. smile

4 693 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Ska jag ha basen med magneten innåt eller utåt om jag pular igen porten? Porten får sitta kvar för den verkar vara limmad, men ja trycker i något i den.

Det är djupbas jag är ute efter, och spela högt så klart. Den ska ju tåla dom 900 rms som jag matar den med.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
27 september 2009
Eftersom magneten blir varm så är det nog bra om magneten sitter utåt för kylningens skull. smile

4 693 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Okej, då ska ja sätta ihop lådan nu då så ska ja testa efter maten. Återkommer med resultatet big_smile Tack för hjälpen (om det nu blir bättre)

Booyakasha!

Sök