5162
Sök

Hjälp med montering av dumpventil på en Volvo S70 2.5T -98

1 585 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Tjenare har nu fått hem allting som behövs för att montera ditt min dumpventil på Volvon men jag fattar inte hur man ska lyckas få bort original dumpventilen. Den sitter ju riktigt jävligt till. Måste ju riva halva bilen för att få bort dumplocket. Vilket jag inte känner mig allt för sugen på, Tänkte därför höra om det finns någon annan budget lösning på det där med original dumpen som sitter i turbon. Kan man inte bara ta slangen som går till original dumpen och montera den på den nya dumpen, och sedan plugga igen hålet på något sätt? Eller hur kan man göra?

Läste lite om det i en annan tråd här på forumet men fattade inte riktigt hur man skulle göra. Så någon för gärna förklara lite mer ingående hur man ska gå till väga smile

Tack på förhand!

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 september 2009
Jag fixar gladeligen dumpen åt dig om du fixar kopplingsläckaget åt mig. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 585 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
hehe kan tro det;) Dock skulle jag nog aldrig lyckas fixa något kopplingsläckage. Det är lite för avancerat för mig haha. Skulle nog sluta med att du inte har någon v-låda kvar alls eller något i den stilen:P

TurbOla skrev:
Jag fixar gladeligen dumpen åt dig om du fixar kopplingsläckaget åt mig. wink

4 824 Inlägg
27 september 2009
Jolle87 skrev:
Tjenare har nu fått hem allting som behövs för att montera ditt min dumpventil på Volvon men jag fattar inte hur man ska lyckas få bort original dumpventilen. Den sitter ju riktigt jävligt till. Måste ju riva halva bilen för att få bort dumplocket. Vilket jag inte känner mig allt för sugen på, Tänkte därför höra om det finns någon annan budget lösning på det där med original dumpen som sitter i turbon. Kan man inte bara ta slangen som går till original dumpen och montera den på den nya dumpen, och sedan plugga igen hålet på något sätt? Eller hur kan man göra?

Läste lite om det i en annan tråd här på forumet men fattade inte riktigt hur man skulle göra. Så någon för gärna förklara lite mer ingående hur man ska gå till väga smile

Tack på förhand!

äh, så svårt är det inte att få bort orginal dumpen. visst det är rätt trångt och så men det går, den sitter ju bara med 3st skruvar så det är bara att ta med en 10mm blocknyckel och gå ut och skruva big_smile

Du ska givetvis använda vakumslangen ifrån orginaldumpen till den nya dumpen och du "måste" ta bort orginaldumpen och ersätta den med ett dumplock för annars så lär det garanterat börja läcka där och bilen går skit.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 585 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Christian S skrev:
äh, så svårt är det inte att få bort orginal dumpen. visst det är rätt trångt och så men det går, den sitter ju bara med 3st skruvar så det är bara att ta med en 10mm blocknyckel och gå ut och skruva big_smile

Du ska givetvis använda vakumslangen ifrån orginaldumpen till den nya dumpen och du "måste" ta bort orginaldumpen och ersätta den med ett dumplock för annars så lär det garanterat börja läcka där och bilen går skit.

Nej det är de kanske inte, började titta lite på det idag för att försöka men insåg att det kommer bli väldigt trångt och att man kommer få ta bort alla tryck rör och slangar och skit för att komma åt bultarna. Vilket kan vara lite bökigt och ta lite tid vilket jag inte hade idag. Så får se om man ger sig på det nu i veckan. Men den nedersta bulten är den lättast att ta underifrån eller?

4 824 Inlägg
28 september 2009
jag tog alla uppifrån när jag bytte på C70:n jag hade för ett antal år sen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök