BMW 320i E30 ( Turbo )

Frager TurboBiten
28 september 2009 · 76 Inlägg

Hejsan!

Har precis gått och skaffat mig en BMW E30...

Det jag vill ha hjälp med är att få lite mos i den.

Tänkte Turbo konvertera, Men eftersom det här är den " lilla "
6:an så undrar jag om det är bäst att byta motor och isåfall
till vilken?.

Växellåda?.
Kardan?.

Skulle behöva lite tips och ideer, eftersom jag inte
är speciellt påläst om just BMW så vet jag inte vilka
grejor som passar bäst till mig...

Är ute efter 250 - 300Hk till en början...

Byggkostnad: ~20 - 30'000 ?... ( Lite mer är väl ingen fara... Givetvis inte under heller ... )

Tacksam för ALL hjälp !

Mvh
Jonas

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
_MaCCe_ Majestas
28 september 2009 · 1 319 Inlägg

Tjena!

Absolut enklast måste va m20b25 vilket du hittar i E30 325:an
Vad jag vet passar den rakt i, är lite osäker med drivlina osv.

Du kan ju även inhandla en billig donatorbil som du plockar delar ifrån.
Fast då kanske du likagärna skulle kunna byta till en 325:a direkt för mindre jobb, fast det beror ju på hur pass meksugen/kunnig du är..

Sen har du ju andra alternativ. M30n eller M50:n

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
speedfreak__
28 september 2009 · 25 Inlägg

tja  bättre  annan motor  m50b25 wink

_MaCCe_ Majestas
28 september 2009 · 1 319 Inlägg

speedfreak__ skrev:
tja  bättre  annan motor  m50b25 wink

Som du hittar billigast och enklast i Bmw 5serien ( e34:an )
Alltså BMW 525 e34.

Blir det mkt jobb med låda och kardan ?

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
speedfreak__
28 september 2009 · 25 Inlägg

_MaCCe_ skrev:

speedfreak__ skrev:
tja  bättre  annan motor  m50b25 wink

Som du hittar billigast och enklast i Bmw 5serien ( e34:an )
Alltså BMW 525 e34.

Blir det mkt jobb med låda och kardan ?

bra sagt . Nja de är lite att leka med  kardan å klar wink
det är lite svårt  me kablarna att kopla , måste hitas  bra elektrik wink
Mvh

Frager TurboBiten
28 september 2009 · 76 Inlägg

Känner 3 st elektriker ( Bla. pappa som har 20år som elektriker på nacken. )

Säg att jag stoppar i 525 motorn från en E34:a ... Måste jag byta vxl-låda och kardan också då, från
samma bil?.

Alltså garage tid finns det hur mycket som helst, jag SKA ha en turbo konverterad BMW... Så tid spelar mindre roll...

Shopping lista:

* Donator bil BMW 525 E34 ( Motor!, Växellåda?, Kardan?, Bakaxel?. )
* LMM från 535
* Spridare från 535

Mvh
Jonas

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
ekelund88
28 september 2009 · 2 656 Inlägg

Frager skrev:
Känner 3 st elektriker ( Bla. pappa som har 20år som elektriker på nacken. )

Säg att jag stoppar i 525 motorn från en E34:a ... Måste jag byta vxl-låda och kardan också då, från
samma bil?.

Alltså garage tid finns det hur mycket som helst, jag SKA ha en turbo konverterad BMW... Så tid spelar mindre roll...

Shopping lista:

* Donator bil BMW 525 E34 ( Motor!, Växellåda?, Kardan?, Bakaxel?. )
* LMM från 535
* Spridare från 535

Mvh
Jonas

tänk på att hitta en efter årsmodell 91 smile sen bör du söka på autopower hur de ligger till men 90% säker på att tar du en motor från 5 serien o stopar i en e30 måste du byta tråg pga annan placering av framaxel balken

Frager TurboBiten
28 september 2009 · 76 Inlägg

Ok, passar orginal 320 E30 tråg på motorn från en 525:a ?.

Mvh
Jonas

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
ekelund88
28 september 2009 · 2 656 Inlägg

Frager skrev:
Ok, passar orginal 320 E30 tråg på motorn från en 525:a ?.

Mvh
Jonas

om du tar en m20b25 så borde de göra de men m50b25 är en helt annan motor och den e rek att man ska bygga på får ut en hel del effekt för små pengar m20b25 botnar runt 300 och då inte en helt skot säker motor vilket m50 motorn e vid den effekten

Frager TurboBiten
28 september 2009 · 76 Inlägg

Ok, Tråget får bli ett senare bekymmer, svaret på hur man gör det finns ju antagligen här ute någonstans... smile

Så om jag sammanfattar allt så är grejorna som behövs

1st BMW 525 E34   Årsmodell 91 och neråt.
1st 535 lmm
6st 535 spridare
1st S**B 9000 Turbo

Och en hel del rör jobb....

Men vilken bakaxel, växellåda samt kardan ska man använda sig av?.

Mvh
Jonas

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
Anderssonz
28 september 2009 · 52 Inlägg

sök på autopower rejsa zatzy och läs de trådarna så kan du bilda dig en uppfatning om hur du vill gå till väga

jag körde med en kkk24 turbo 535 spridare och lmm och kallstartsventiler tryckvaktstyrda på min gammla e30 turbo med en m20b20 och det höll i 2år sen gick packningen till toppen med ett ladd på ca 0.9bar ca 250hk

ekelund88
28 september 2009 · 2 656 Inlägg

Frager skrev:
Ok, Tråget får bli ett senare bekymmer, svaret på hur man gör det finns ju antagligen här ute någonstans... smile

Så om jag sammanfattar allt så är grejorna som behövs

1st BMW 525 E34   Årsmodell 91 och neråt.
1st 535 lmm
6st 535 spridare
1st S**B 9000 Turbo

Och en hel del rör jobb....

Men vilken bakaxel, växellåda samt kardan ska man använda sig av?.

Mvh
Jonas

91 och uppåt sitter m50 motorn den man vill ha! smile

evil-one
28 september 2009 · 350 Inlägg

satsa på andra spridare om du ska ha närmare 300hk

turbo5a Avstängd
28 september 2009 · 424 Inlägg

s14 motorn!

team Svineri. Volvos under construction.
speedfreak__
28 september 2009 · 25 Inlägg

bättre  ta motor  från  bmw e36 cupe m50b25 ,   kardan passar  utan anmärkning, också växellåda wink växellådan kan bli  från m40, sump från e34 ,
pin till nyckel  du behöver

1евс-18(х20)
2евс-17(х20)
4евс-7(х20)
5евс>FUSES 5А>12volt
7евс-ledig
12евс-20(х20)
13евс-1pin i liten kub
9евс-12volt (om du ska använda  från automatik  bil växellådan)


här cablarna som du ska kopla m50
7 green - 21 green
6 green/yellow - 22 green/white
5 black/brown - 23 brown/grey
4 brown/purple - 12 brown/purple
1 blue - 25 blue
11 white/blue - 19 white/green
9 black - 20 black
8 yellow/white - 24 white/black
18 black/yellow - 18 black/yellow
15 black/green - 15 black/green
14 blue/yellow - 14 black/white

http://img30.imageshack.us/img30/3414/motorstecker.jpg
Hoppas  jag har hjälpt.
Mvh

Senast redigerat av speedfreak__ (28 september 2009)

Frager TurboBiten
29 september 2009 · 76 Inlägg

Kanon !

Exakt sån här detaljerad info jag ville få tag i .. smile

( Har gått och sneglat på farsans krock skadade E36a ett tag nu ... Men visste inte om det skulle gå, visste heller inte vad det var för motor i ... Men det var den mer eller mindre skott säkra M50n.. big_smile )

Tack Speedfreak och ni andra !

Efter nyår blir det motor byte samt turbo konvertering.

Har en liten fråga till, hur går man tillväga smidigast innan bes. om man har turbo konverterat?.

Mvh
Jonas

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
mats757
29 september 2009 · 913 Inlägg

Frager skrev:
Hejsan!

Har precis gått och skaffat mig en BMW E30...

Det jag vill ha hjälp med är att få lite mos i den.

Tänkte Turbo konvertera, Men eftersom det här är den " lilla "
6:an så undrar jag om det är bäst att byta motor och isåfall
till vilken?.

Är ute efter 250 - 300Hk till en början...

Byggkostnad: ~20 - 30'000 ?... ( Lite mer är väl ingen fara... Givetvis inte under heller ... )

Tacksam för ALL hjälp !

Mvh
Jonas

Spelar ingen roll hur "Fin och bra" motor du skaffar, sannoligheten att det går sönder är i alla fall stor.
Lilla Sexan är inte så dum den heller, så ta ett helvete i taget. Sätt Turbo på den och lägg ner pengarna på att få det att hålla istället. Effektmålet kommer du i alla fall att nå. Onödigt att bränna iväg budgeten på en "nyare" motor, och inte ha råd med insprutning.

Kör kortslagig motor så spikar den inte lika lätt. Man få ändå effekt.
"Måste" du öka volymen, så ska du borra. Då har du anledning till att köpa riktiga kolvar också.

Stäva efter så lågt Turbotryck som möjligt för att nå den effekt du vill ha.

Mats

Senast redigerat av mats757 (29 september 2009)

azid Det som inte dödar gör ont
29 september 2009 · 2 668 Inlägg

turbo5a skrev:
s14 motorn!

bara den motorn kostar 30k om man nu överhuvetaget får tag i en...

2slow
Noxxer
29 september 2009 · 1 482 Inlägg

Pure Performance Factory. Pure-PF.com

Köp en M20B25 , fixa dieselvev, stroka till 2.7 liter. Svetsa toppen.

Sen ere bara köpa allt som finns till M20 motorn på Pure-PF så håller det. Men det kostar som fan!

M50 har jag mindre koll på förrutom att toppen håller bättre.

M20B20 motorn behåller du som besiktningsmotor om du tänkt köra med bilen på svenska vägar.

BLT Service
Theracords Music Label
paran0id
30 september 2009 · 86 Inlägg

Som sagt, ska du göra något alls med en BMW effektmässigt så är det www.pure-pf.com som gäller.
Allt du någonsin velat veta om en e30 och mycket mer finns i deras forum.

En m20 bottnar dock INTE vid 300hk, allt beror på hur mycket pengar man lägger.

Ska du nyttja en m50-motor så ska du inte ha 535ans LMM då det är två skilda system mellan dom
(Luftmassemätare respektive luftmängdsmätare)
Ta istället ett rör som är proportionellt till de spridare du skaffar, skaffar du 400cc spridare så ska
ditt nya rör vara lika många procent större i arean som dina spridare är större i % i cc.

Allt är möjligt bara man lägger tiden på att forska i det själv smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang