5833
Sök

Intercooler?

KUNG
441 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Hej jag tänkte jag skulle sätta in en ic i min Nissan s12 och då är frågan kan man sätta ic'n bakom kylet eller blir det för varmt då?

Skulle det funka att sätta den som jag satt den på bilden?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91224/773113_l90ma0.jpg

8 297 Inlägg
28 september 2009
Det bästa är ju naturligtvis att ha den framför kylaren, men det funkar att ha den bakom med.

KUNG
441 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Det bästa är ju naturligtvis att ha den framför kylaren, men det funkar att ha den bakom med.

Gott då är det bara att hitta en som passar.... big_smile Denna jag testade med var lite för lång.. sad

1 741 Inlägg
28 september 2009
Mogel skrev:
Marlboroman skrev:

Gott då är det bara att hitta en som passar.... big_smile Denna jag testade med var lite för lång.. sad

Varför inte montera den framför kylaren då?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

KUNG
441 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
tecman skrev:
Mogel skrev:
Marlboroman skrev:

Varför inte montera den framför kylaren då?

Menar du flytta bak kylet? Då måste jag ju bygga om festena som håller kylet?

1 741 Inlägg
28 september 2009
jupps, måste väl ändå göra fästen för ic:n? Då kan du ju ändå slå ihop och bygga de i samma fäste.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

KUNG
441 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
tecman skrev:
jupps, måste väl ändå göra fästen för ic:n? Då kan du ju ändå slå ihop och bygga de i samma fäste.

Jo det är sant! Nu blev det jobbigt igen... wink

950 Inlägg
28 september 2009
Om du montera din IC framför kylet, kommer du att slippa en hel del frågor i framtiden wink

KUNG
441 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Dansken- skrev:
Om du montera din IC framför kylet, kommer du att slippa en hel del frågor i framtiden wink

Vad tänkte du på nu upplys mig är du snäll... smile

950 Inlägg
28 september 2009
Mogel skrev:
Dansken- skrev:

Tror att där är många som kommer undra över placeringen och därför kommer att fråga varför du har valt att placera det där.
Jag har aldrig sett en IC placerat bakom vattenkylet. Det kommer ju att försämre verkan av din IC markant.

KUNG
441 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Dansken- skrev:
Mogel skrev:
Dansken- skrev:

Tror att där är många som kommer undra över placeringen och därför kommer att fråga varför du har valt att placera det där.
Jag har aldrig sett en IC placerat bakom vattenkylet. Det kommer ju att försämre verkan av din IC markant.

Okej jag är ganska ny inom turbo ic mm så all info du sitter på skulle vara kul om du ville dela med dig av. smile

Den borde väl hålla sig kall eftersom fläkten går hela tiden om det är kall luften du tänker på?

950 Inlägg
28 september 2009
Mogel skrev:
Dansken- skrev:
Mogel skrev:

Okej jag är ganska ny inom turbo ic mm så all info du sitter på skulle vara kul om du ville dela med dig av. smile

Den borde väl hålla sig kall eftersom fläkten går hela tiden om det är kall luften du tänker på?

När luften går genom vattenkylet värms den upp. Låt oss säga att du kör bilen en dag då det är 20 grader. Luften som går genom vattenkylet värms t.ex. till 40 grader. Om din IC sitter bakom, kommer det att kylas med 40 grader varm luft. Det betyder att luften inne i din IC teoretisk sett aldrig kommer under 40 grader och i praktiken kommer nok inte under 55 grader pga. kylets verkningsgrad. Det är ganska varmt, vilket gör att du blir tvungen att backa tändningen för att motverka knack och samtidigt kommer du att få dårlig cylinderfyllnad. Båda dessa ledar till dålig prestanda. Din fläkt kommer inte ändra särskild mycket på detta.
Senast redigerat av Dansken- (28 september 2009)

KUNG
441 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Dansken- skrev:
Mogel skrev:
Dansken- skrev:

När luften går genom vattenkylet värms den upp. Låt oss säga att du kör bilen en dag då det är 20 grader. Luften som går genom vattenkylet värms t.ex. till 40 grader. Om din IC sitter bakom, kommer det att kylas med 40 grader varm luft. Det betyder att luften inne i din IC teoretisk sett aldrig kommer under 40 grader och i praktiken kommer nok inte under 55 grader pga. kylets verkningsgrad. Det är ganska varmt, vilket gör att du blir tvungen att backa tändningen för att motverka knack och samtidigt kommer du att få dårlig cylinderfyllnad. Båda dessa ledar till dålig prestanda. Din fläkt kommer inte ändra särskild mycket på detta.

Hmm så jag får sätta det utanför kylet då..  Tack för infon. smile

950 Inlägg
28 september 2009
Mogel skrev:
Dansken- skrev:
Mogel skrev:

Ja, det kanske är mer jobb nu, men när du har fått ditt det, är där enbart fördelar med placeringen framför.

KUNG
441 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Dansken- skrev:
Mogel skrev:
Dansken- skrev:

Ja, det kanske är mer jobb nu, men när du har fått ditt det, är där enbart fördelar med placeringen framför.

Ja det ska nog gå bra hoppas man märker skillnad också.. big_smile  Tack för hjälpen och tipsen...

KUNG
441 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Nu är intercoolern på plats smile Nu sitter den utanför kylet.. Nu kommer en ny fråga... big_smile

Vilken sida ska dumpen sitta ska den sitta nära turbon eller nära insuget?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
3 oktober 2009
Enligt vissa spelar det ingen roll.
Sätt den nära insuget som dom flesta gör.

KUNG
441 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Wanegardh skrev:
Enligt vissa spelar det ingen roll.
Sätt den nära insuget som dom flesta gör.

Okej... smile  Tvärtom vad jag tänkte... big_smile  Är det inte så att dumpen ska släppa trycket i turbon? Borde den inte sitta nära turbon då?  Hur funkar en dump egentligen?

424 Inlägg
3 oktober 2009
Dumpen släpper ut turbotrycket men trycket är inte bara i turbon.du har ju tryckslangar också som leder från turbon till insuget.så när du släpper gasen så stängs spjället på insuget och övertrycket åker ut genom dumpen.det är ju vid insuget du stryper luften så därför är det bäst om dumpen sitter där för bättre evakuering av luften. Hur den funkar går väl då att räkna ut.

950 Inlägg
3 oktober 2009
Mogel skrev:
Nu är intercoolern på plats smile Nu sitter den utanför kylet.. Nu kommer en ny fråga... big_smile

Vilken sida ska dumpen sitta ska den sitta nära turbon eller nära insuget?

Bra att du placerade din IC fram för kylet. Det med dumpens placering spelar mindre roll. Det har diskuterats flera gånga här på Garaget och där finns många olika åsiker om vad som är rätt. Personligen tror jag det spelar mindre roll vart den sitter.

Sök