3738
Sök

Växellåda volvo 850 2.0T

Mur&Kakel
332 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Nu är det snart dags att ställa av bilen, och vinterns projekt blir att byta växellådan då synkringen på 5an är dålig, blir även ny koppling och lite små grejer, även ev uppfrächning i motor rumet:) sen vet man aldrig vart allt skenar iväg:)

Nu till frågan, Vilken växellåda ska jag köpa, är det M56 Som gäller eller? vilka passar och passar inte? nån som tål mer påfestningar osv? vad är det bästa jag kan ha på 2.0t?

Och vad ska jag köpa för koppling? Funderar på R koplingen, samma fråga här, vad passar och passar inte? vill nog ha lite värre än orginal iaf. bilen är i nuläget chippad, 3" hela vägen.

Skriv gärna och hjälp mig lite:)

Tack på förhand!

Mur&Kakel
332 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
BlackBetty skrev:
R-kopplingen (tryckplatta och lamell) passar direkt på. M56H ska du ha. M56h från -96 är original förstärkta ytterliggare. Men generellt sätt är m56h även äldre modeller stryktåliga.

Okej! men är de samma låda i turbo bilarna som GLT/SE ?

8 267 Inlägg
30 september 2009
bbosse skrev:

Inte i gamla glt, på V70 så började H-lådan dyka upp i glt med, men man kan utgå ifrån att det sitter en annan låda i bilarna med sugmotor. Dem heter dessutom M56L till skillnad från M56H som sitter i turbobilarna.

Mur&Kakel
332 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
bbosse skrev:

Inte i gamla glt, på V70 så började H-lådan dyka upp i glt med, men man kan utgå ifrån att det sitter en annan låda i bilarna med sugmotor. Dem heter dessutom M56L till skillnad från M56H som sitter i turbobilarna.

Okej! men vilken låda skulle va bäst och "enklast" då? 850R låda, kanske v70R låda? är dom bättre, passar dom?

8 267 Inlägg
30 september 2009
M59R som sitter i R är i många fall klenare än en M56H, som är den enklaste lådan. Det som kan knasa till det är om det satt en låda med hastighetsmätardrivning i så manantingen skaffar en sån låda eller drar om kablar. Och på en del nyarte lådor så sitter det intern slavcylinder istället för extern, och är det en riktigt ny låda så behöver man en annan lamell.

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 september 2009
BlackBetty skrev:
R-kopplingen (tryckplatta och lamell) passar direkt på. M56H ska du ha. M56h från -96 är original förstärkta ytterliggare. Men generellt sätt är m56h även äldre modeller stryktåliga.

Starkast av gamla generationen är väl ändå -01ornas M56 låda?
LeifH har tagit innanmätet från en M56H -01 låda, samma årsmodell som på min, och stoppat i ett äldre skal för att få utvändig slavcylinder, och han kör på 1140hk med diffbroms och bättre koppling. smile

Från -02 och framåt är det 23splines på ingående axel, istället för 20splines som på de äldre lådorna.

Vet ej hur mycket bättre de nyare M56-lådorna är jämfört med den äldre generationens (dvs 20splines vs 23splines).

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Mur&Kakel
332 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
M59R som sitter i R är i många fall klenare än en M56H, som är den enklaste lådan. Det som kan knasa till det är om det satt en låda med hastighetsmätardrivning i så manantingen skaffar en sån låda eller drar om kablar. Och på en del nyarte lådor så sitter det intern slavcylinder istället för extern, och är det en riktigt ny låda så behöver man en annan lamell.

Okej, hängde inte riktigt med på alla ord där, men en M56H från -96 är de bästa då eller om den är lite mer förstärkt?

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 september 2009
bbosse skrev:
Okej, hängde inte riktigt med på alla ord där, men en M56H från -96 är de bästa då eller om den är lite mer förstärkt?

M56 från 96 eller nyare. Finns risk dock att du får bygga om hastighetsmätardrivningen och kopplingen, beroende på årsmodell.

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 september 2009
jag har en m56 låda från 04 på 5620mil till salu för 3-4K om intresse finns..

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 september 2009
Xuri skrev:

Då måste han ju byta lamell också?

Mur&Kakel
332 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
bbosse skrev:

M56 från 96 eller nyare. Finns risk dock att du får bygga om hastighetsmätardrivningen och kopplingen, beroende på årsmodell.

Okej är det nå avancerat projekt eller? men M56H -01, vilken bil sitter den på då orginal?

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 september 2009
bbosse skrev:
Okej är det nå avancerat projekt eller? men M56H -01, vilken bil sitter den på då orginal?

S60, V70N, S80, C70, S40, V40, jag tror du förstår vinken. tongue wink

Mur&Kakel
332 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Xuri skrev:

Okej, vad har det suttit på för modell då? passar den enkelt då? nå bättre än äldre 56 låda?

Mur&Kakel
332 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
bbosse skrev:

S60, V70N, S80, C70, S40, V40, jag tror du förstår vinken. tongue wink

Okej, kan tänka mig att det är lite mer jobb då:P men är dom nå bättre än dom äldre då? vilken är den bästa lådan ja kan få utan att bygga om grejer då?

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 september 2009
bbosse skrev:
Okej, kan tänka mig att det är lite mer jobb då:P men är dom nå bättre än dom äldre då? vilken är den bästa lådan ja kan få utan att bygga om grejer då?

Antagligen är dom bättre i det att ju nyare låda, desto färre mil, typ.
Om de nyare lådorna är ännu bättre än typ -95 eller -96 vet jag inte.
Men du måste ändå göra om kopplingen och hastighetsmätardrivningen.

Hastighetsmätaren är 2 kablar, så du klipper ABS-kabeln från vänster framhjul och skarvar ihop alltihop där, se till att sätta kabelskor så du kan skifta om du inte får signal.

Kopplingen så får du ta en slang från en S/V70, typ -98 till -00, så du får rätt slang.

Beror på om du har gängad huvudcylinder eller med clips, då kanske du får byta huvudcylindern också.
Sen är det ju invändig slavcylinder på de nyare lådorna, så du får ha fatt på en adapter också, finns nog att hitta på skroten billigt, eller åka till Volvo och handla en ny för 250kr.

Mur&Kakel
332 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
bbosse skrev:

Antagligen är dom bättre i det att ju nyare låda, desto färre mil, typ.
Om de nyare lådorna är ännu bättre än typ -95 eller -96 vet jag inte.
Men du måste ändå göra om kopplingen och hastighetsmätardrivningen.

Hastighetsmätaren är 2 kablar, så du klipper ABS-kabeln från vänster framhjul och skarvar ihop alltihop där, se till att sätta kabelskor så du kan skifta om du inte får signal.

Kopplingen så får du ta en slang från en S/V70, typ -98 till -00, så du får rätt slang.

Beror på om du har gängad huvudcylinder eller med clips, då kanske du får byta huvudcylindern också.
Sen är det ju invändig slavcylinder på de nyare lådorna, så du får ha fatt på en adapter också, finns nog att hitta på skroten billigt, eller åka till Volvo och handla en ny för 250kr.

Okej jag förstår! men menade du att man måste göra om de där även om jag monterar en M56H från 95?

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 september 2009
bbosse skrev:
Okej jag förstår! men menade du att man måste göra om de där även om jag monterar en M56H från 95?

Nejdå, men från -96 eller -97 började man med invändig slavcylinder och tog hastighetsmätardrivningen från ABSen, så om du vill ha en nyare låda får du bygga om lite.

Det låter värre än det är, hastighetsmätarkablarna får du skarva på ABS-kablarna bara, och huvudcylinder och eller slang är bolt-on, liksom allt det andra.

Mur&Kakel
332 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
bbosse skrev:

Nejdå, men från -96 eller -97 började man med invändig slavcylinder och tog hastighetsmätardrivningen från ABSen, så om du vill ha en nyare låda får du bygga om lite.

Det låter värre än det är, hastighetsmätarkablarna får du skarva på ABS-kablarna bara, och huvudcylinder och eller slang är bolt-on, liksom allt det andra.

okej tackar då är jag med:) men om jag vill ta m56h från S60, V70N, S80, C70, S40, V40 är de samma "omkoppling" som m56h från 850 -96/-97?

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 september 2009
bbosse skrev:
TurbOla skrev:
bbosse skrev:

okej tackar då är jag med:) men om jag vill ta m56h från S60, V70N, S80, C70, S40, V40 är de samma "omkoppling" som m56h från 850 -96/-97?

Lådan jag har kmr från V70N årsmod 04. de där med splines som står över vet jag inte hur de är eller passar... men till samma låda finns de tillhörande svänghjul + koppling som rullat 5600 mil.

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 september 2009
bbosse skrev:

Yes, upp till -01.
-02 kom en ny version av lådorna med grövre axel från växellådan mot kopplingen, så du måste byta minst lamell då också.

Sök