8816
Sök

Lysrör med ciggplugg??..

RoNtO
7 maj 2006
Trådstartare
Hej!

Det är så att jag vill koppla mina lysrör in i bilen..

De är med ciggplugg..

Men det funkar inte när jag stoppar in de i cigguttaget..

Vad kan det vara för fel??..

Ciggtändaren funkar ju, om den får ström så bode ju lysrören också få det?? eller??..

Kan ni hjälpa mig??..

Mvh Ronto

311 Inlägg
7 maj 2006
Klipp av kablarna som går till ciggtändshålett, skala av kablarna och pröva på batteriet och se. Testa lite med de olika, alltså med pluss och minus, eftersom det skall vara 2 olika kablar. Det brukar vara en säkring i pluggen så du kan väl köpa en sådan hållare med en säkring i och koppla direkt plus en knapp inuti kabinen. Annars så kan du testa och vrida runt pluggen iciggtändarhålet  så gott de går... wink

RoNtO
7 maj 2006
Trådstartare
Ok.

Jag har en hållare till den också som man kan slå på och av men den lyser ju knappt..

Sen så började jag vrida på ciggpluggen som du skrev då fick jag lamperna på hållaren att lysa, men när jag satt i lysrörets plugg i så lyser de ju inte??..

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
7 maj 2006
Någonting som är glappt nånstans...

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

RoNtO
7 maj 2006
Trådstartare
Det där med batteriet, förstår ingenting av hur man kopplar sladdar o sånt till batteriet måste lära mig det här..

RoNtO
7 maj 2006
Trådstartare
golfarn_nr1 skrev:
Någonting som är glappt nånstans...

Ja kanske det e..

RoNtO
7 maj 2006
Trådstartare
finns det ingen sida eller nått som man kan lära sig att koppla grejer genom batteriet??..

311 Inlägg
7 maj 2006
RoNtO skrev:
Det där med batteriet, förstår ingenting av hur man kopplar sladdar o sånt till batteriet måste lära mig det här..

Skitenkelt!
1. Om du vill så klipper du av själva sladden som leder in till pluggen, OBS ha det så att det blir en bit kabel över så att du kan koppla samman skiten om du förstår.
Typ så här:                     
(neon)--------------------- /klipp här/------------(plugg)

2. Skala slutet på kablarna.

3. Öppna huven. Vid batteriet så ser du två slags torn nästan på batteriet som indikerar negativ och positiv.
                        ----------------
så här kanske    --(-)-----(+)--  sitter på lådan, alltså batteriet.
                        ----------------
    <        <                kabelända = <, förstår du?   
----------------
--(-)-----(+)-- 
----------------

4. Ta de skalade slutändarna på kabeln och bara håll mot. Det skall lysa om det är ok.

RoNtO
7 maj 2006
Trådstartare
Jaha ok.. ska försöka.. Tack så mycket för hjälpen smile

RoNtO
7 maj 2006
Trådstartare
Finns det inget annat sätt jag kan koppla lysrören??.. Utan att använda ciggpluggen..

311 Inlägg
7 maj 2006
Jo men det var ju det som jag sa direkt till batteriet. Så som jag sa annars så får du se till att en kompis som kan sådant fixar det åt dig! Man kan väl koppla det till alla andra elektriska utag fast direkt med kabel typ...
Senast redigerat av nagasaki.020 (7 maj 2006)

RoNtO
7 maj 2006
Trådstartare
Jaha så jag ska dra de sladdarna från cupèn till batteriet.. Då kommer de väl att lysa konstant varje gång jag startar bilen då eller??..

Du får usräkta att jag är en sån trögo.. men jag är nybörjare.. försöker att förstå..
Senast redigerat av RoNtO (7 maj 2006)

311 Inlägg
7 maj 2006
Det är det som man har knappar, på och av- eller vad det nu heter på svenska- till! Finns på biltema, köpte en där för att sätta in i en polares bil ett neon....

Det går så här:
(neon)-------(knapp av/på)-------------(säkringshållare med säkring i)----------------(/batteri/)
Där skall det gå fint och säkert!
Kom an detta är inte så svårt gjorde detta själv en gång när jag var 16/17 typ!

Haha! Nae det gör ingenting du lär dig med tiden! Det kallas för erfaranhet!
Senast redigerat av nagasaki.020 (7 maj 2006)

RoNtO
7 maj 2006
Trådstartare
Hehe ok.. tack så mycket för hjälpen ska försöka det du sa.. Tack så mycket igen!!..

RoNtO
8 maj 2006
Trådstartare
Det funkade med att vrida o hålla på med ciggpluggen de lyste till sisst.. tack så mycket för allt hjälp..

Mvh Ronto

SSS -12
3 217 Inlägg
8 maj 2006
Är det verkligen så snyggt att ha den pluggen inkopplad jämt och ständigt när man ska ha rören igång? Jag föreslår en killswitch faktiskt!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

RoNtO
8 maj 2006
Trådstartare
Jag har ju en switch box med fyra av/på knappar, det är en silver färgad box köpt från www.micro.se för 159kr.. rätt bra faktiskt.. kommer bilder på det sen..

Sök