2258
Sök

Hur gör jag för att ställa in en Stromberg förgasare till en Volvo 240 -82 optimalt?

38 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Hur gör jag för att ställa in en Stromberg förgasare till en Volvo 240 -82 optimalt?
Jag vet att man kan skruva på skruven under förgasaren, det som händer då för mig är att tomgången sänks eller höjs, beror på vilket håll jag skruvar.

Någon som har sysslat med det här eller vet hur jag kan gå tillväga för att justera så motorn går så bra som möjligt.
Bränsleekonomi och sånt struntar jag i, det enda jag vill ha ut är mer hästkrafter och accelaration, bilen används till rally.

11 Inlägg
1 oktober 2009
Tjena.
Min teknik som jag har läst nånstans är att skruva in skruven lätt i botten och sedan skruva ut den tills jag får en så hög tomgång som möjligt och sedan ett halvt varv till efter det, sedan ställer man in tomgången.
Den tekniken är inte direkt vetenskapligt beprövad men du kan ju prova.

Ett tips är att komma ihåg hur många varv du skruvat in skruven innan den tog i botten när du börjar så att du har något att utgå ifrån.

//Jonas

38 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Alltså skruva åt skruven i botten tills den tar stopp (inte hårt alltså), det som borde hända då är att tomgången blir högre och blandningen borde bli fetare har jag läst någonstans(mer bränsle och mindre luft) vilket skall vara bra antar jag.
Efter det justerar jag tomgången tills jag är nöjd!

Får jag bättre svar när jag gasar, bättre accelaration om jag gör på något särskilt vis, ställer in förgsaren rätt?

11 Inlägg
1 oktober 2009
Hmm.. Av förgasare jag har ställt in så sjunker varvtalet när man skruvar in skruven(mindre luft mer bränsle). Och höjs när man skruvar ut skruven (mer luft mindre bränsle). Men kan ju kanske vara tvärtom i ditt fall är inte säker.

Detta kan jämföras med att om en motor tar in lite tjuvluft (läcka i förgasarfotspackningen exemelvis) så brukar motorn rusa.

//Jonas

38 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Tror jag vet hur jag ska göra nu, var inne på Volvo idag och fråga lite, helst ska man ha e CO mätare när man ställer in, då vet man när det blir perfekt. Man ska i alla fall justera på den skruven i botten samtidigt som man justerar tomgången vid insuget, man tar 1/2 varv åt gången och provar sig fram tills man tycker deen svarar bra, gäller bara att hitta ett bra läge, man får inte skruva för mycket för då går den dåligt för att man skruvat för långt.

Lagom mycket somd et så vackert heter. Lagom är bäst.

Sök