4484
Sök

Tips olja volvo 850!

97 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan, vill ha ett tips om en bra motorolja till en volvo 850 1993 2.5 10v 140hk. 23000mil.

Den knackar en hel del vid start, men när den är riktigt varm försvinner det. Ville prova men en bra olja nu!

En bra prisvärd olja!

Mvh smile

8 267 Inlägg
1 oktober 2009
Vettig halvsyntet. Jag har provat allt möjligt och brukar väl normalt rekommendera en olja från nåt av de större företagen. Castrol high milage borde funka fint i din. Men annars så har jag kört med biltema's oljor utan några bekymmer.

97 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Vettig halvsyntet. Jag har provat allt möjligt och brukar väl normalt rekommendera en olja från nåt av de större företagen. Castrol high milage borde funka fint i din. Men annars så har jag kört med biltema's oljor utan några bekymmer.

Jag har biltemas delsyntet (grön dunk) i motorn nu iaf. 149:- för 4 liter. Jag tänkte om det kunde vara värt att satsa på nån dyrare olja för att kanske få effektivare smörjning vid ventilerna vid kall start.

67 Inlägg
1 oktober 2009
olja känns väl inte värt å snåla på köp de dyraste på hyllan tongue

Avstängd
424 Inlägg
1 oktober 2009
nilsson_racing skrev:
olja känns väl inte värt å snåla på köp de dyraste på hyllan tongue

Inget godtagbart argument egentligen..

team Svineri. Volvos under construction.

8 267 Inlägg
1 oktober 2009
Reakan skrev:
Marlboroman skrev:

Jag har biltemas delsyntet (grön dunk) i motorn nu iaf. 149:- för 4 liter. Jag tänkte om det kunde vara värt att satsa på nån dyrare olja för att kanske få effektivare smörjning vid ventilerna vid kall start.

SSpelar ingen roll vad man håller i för olja, den rinner bort om motorn är still tillräckligt länge. Visst, finare oljor har en massa tillsatser, men det man ju i princip kompensera med en flasa oil treament. Och har lyftarna börjat vä-snas mycket så spelar det ingen egentlig roll vad man häller i förutom i lindriga fall. Dåliga lyftare kan ingen olja över huvudtaget laga.

157 Inlägg
2 oktober 2009
castrol magnatec:)

Sök