Just när jag maxar ljudet känns det som om strömmen sugs direkt från generatorn och inte från batteriet
då dippar min hastighets mätare ett par procent också
Hur högt har du skruvat stegets gainkontroll? Har du vridit upp Bass Boost en massa?
Om du har ställt den på max och även vrider upp stereon på max så överbelastar du steget, i så fall överbelastar du steget. Om du även har vridit upp Bass Boost så ökar risken ännu mer för överbelastning.
räkna ut vad den drar vid 2 ohm eftersom jag tror att han bryggat steget. jag skulle gissa på mellan 100 och 120 ampere
Jag har redan räknat ut vad steget kan tänkas dra vid full RMS-effekt i bryggkopplat läge med 4 Ohms belastning, vad det kan dra vid maximal uteffekt är inte viktigt. Kör man steget så hårt att den ger ut maxeffekt, då är det handhavandefel.
om inte jag minns fel så brukar man halvera ohm talet när man bryggar. om basen ligger på 4ohm så borde det drivas i 2 ohm om man bryggar. därför driver steget i 2 ohm?
steget är bryggad strömbrytare pallade inte trycket som var på 60A så ja gick ner och köpte 80A den dog så fick tag på 100A så den funkar la fint
Då kör du steget för hårt, så mycket ström ska det inte dra normalt sett. Du får helt enkelt vrida ner Bass Boost och ställa in stegets gainkontroll så att steget inte överbelastas. Det är mitt råd. Om inte basen hörs bra utan att Bass Boost vrids upp så är det antagligen monteringen av basen som på något sätt inte är riktigt bra.
djsnowman skrev:
om inte jag minns fel så brukar man halvera ohm talet när man bryggar. om basen ligger på 4ohm så borde det drivas i 2 ohm om man bryggar. därför driver steget i 2 ohm?
När man bryggkopplar steget med 4 Ohms belastning så belastas varje kanal med 2 Ohm, det stämmer. Det står angivet i specen hur mycket effekt som steget ger ut vid bryggkoppling och det är 360 WRMS, den effekten ska man alltså utgå ifrån i nuläget och det har jag gjort.
Med tanke på att spänningen sjunker till 12 V så kan det vara spänningen som ställer till problem, men orsaken till att spänningen sjunker OCH att steget blir överhettat är mest troligt att bassteget körs för hårt (i det här fallet alldeles för hårt, det ger säkert ut dålig signal också).
Fixa rätt inställning på steget så (dvs vrid ner Bass Boost och ställ in gain rätt) så blir det knappast problem.
Det beror bla på monteringen och vilka "krav" du ställer på basljudet. Vill du att hela bilen ska skaka av basdunk så är steget för klent, det törs jag nog lova.
Vilken bil gäller det? Hur är basen vänd, mot bakluckan eller mot ryggstödet/kupen?