6282
Sök

Tryckluft-insprut, möjligt?

Jävel
2 018 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan.

Jag har suttit o funderat lite med en poolare såhär på morgonkvisten.

Om man tar en sugmotor,(Volvo b230 för att göra det simpelt) så monterar man en Ac-kompressor som sitter o laddar en stor tryckluft-tank.

Vid gaspådrag så släpper man in tryck i insuget (precis som en turbo)
Antingen gör man det via en knapp eller en tryckvakt, vad kommer det att bli för problem? Någon som provat?

You got to risk it, to get the biscuit :)

8 297 Inlägg
3 oktober 2009
Propblemet är ju att man lär skicka i bränsle också för att få ut effekt. Och dessutom lär tanken antingen vara löjligt stor, eller ha ett enormt tryck. 500 liter borde väl ge den luft till gå på tomgång i en minut nånting. Och sen så är det så lågt flöde i en ac-kompressor att det skulle ta lång tid att fylla tanken, sen är det ju frågan hur högt tryck den ens kan bygga.

Trafikledare
563 Inlägg
3 oktober 2009
En AC-kompressor med rätt modifierat smörjsystem har inga problem med ett arbetstryck på 8 bar..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

950 Inlägg
3 oktober 2009
Det ska nog fungera, men frågan är om det är praktisk. Om det ska fungera, så måste du släppa gasen, så gasspjället är stängd och sen släppa in tryckluften i insugningsröret. Du kommer att behöva en del luft och alltså en stor tank. Om du vill ha 0,5 bar övertryck i 10 sekunder vid vid 3000 rpm, så behöver du.

3000 rpm /6 /2 * 2,3 liter * 1,5 bar /8 = 108 liter luft med ett tryck på 12 bar. En sådan tank är nog ganska dyr, så det är nog smartare att slänga en turbomotor i bilen.
Senast redigerat av Dansken- (3 oktober 2009)

Jävel
2 018 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
På pappas bil så har vi en AC-kompressor till en tank till air-ride, de duger fint, fast går ganska långsamt det är väl rätt. Sen tänkte jag på att Bio-gasbilarna i STCC bland annat kör med en ganska stor tank biogas som håller ett helt race. Trycket i tanken är inget jag vet något om..
Tanken med tryckluften var som en lustgas-kick eller en turbo-kick typ smile

Jävel
2 018 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Dansken- skrev:
Det ska nog fungera, men frågan är om det är praktisk. Om det ska fungera, så måste du släppa gasen, så gasspjället är stängd och sen släppa in tryckluften i insugningsröret. Du kommer att behöva en del luft och alltså en stor tank. Om du vill ha 0,5 bar övertryck i 10 sekunder vid vid 3000 rpm, så behöver du.

3000 rpm /6 /2 * 2,3 liter * 1,5 bar /8 = 108 liter luft med ett tryck på 12 bar. En sådan tank är nog ganska dyr, så det är nog smartare att slänga en turbomotor i bilen.

Tackar! Jag är inte alls duktig på matte men jag fick ihop det till att det absolut inte kommer funka utan att ha en super-specialtank som jag inte kommer få tag på. Jag ger upp:)
Samt att jag måste fixa en mysko back-ventil till insuget o spjället där.. Kommer bli jobbigt smile
Senast redigerat av Plankpojk (3 oktober 2009)

950 Inlägg
3 oktober 2009
Plankpojk skrev:
På pappas bil så har vi en AC-kompressor till en tank till air-ride, de duger fint, fast går ganska långsamt det är väl rätt. Sen tänkte jag på att Bio-gasbilarna i STCC bland annat kör med en ganska stor tank biogas som håller ett helt race. Trycket i tanken är inget jag vet något om..
Tanken med tryckluften var som en lustgas-kick eller en turbo-kick typ smile

Nu vet inte jag precis vad biogas är för gas, men om man istället tittar på CNG. Gasen är komprimerat vid 200 bar och sen behövs bara 5,7% så mycket gas som luft till förbränningen. Skulle bilen ha haft en tank till luften istället, skulle den alltså vara 17 gånga så stor.

950 Inlägg
3 oktober 2009
Plankpojk skrev:
Dansken- skrev:

Tackar! Jag är inte alls duktig på matte men jag fick ihop det till att det absolut inte kommer funka utan att ha en super-specialtank som jag inte kommer få tag på. Jag ger upp:)
Samt att jag måste fixa en mysko back-ventil till insuget o spjället där.. Kommer bli jobbigt smile

Jag vet att lösningar finns innom dragracingen (MC), för ge extra knuff i starten.
Senast redigerat av Dansken- (3 oktober 2009)

Jävel
2 018 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Där ser man, alltid lär man sig något smile

Sök