Plana toppen efter byte utav topplockspackning?

Luddef
5 oktober 2009 · 35 Inlägg

Jag undrar utifall det är ett måste att plana toppen vid topplockspacknings byte, Förklara gärna varför man måste eller inte behöver.

Tack

/ Ludde

Porsche 924 (1979)
MoffeGreven
5 oktober 2009 ·

Är den sne, alltså den har bågnat så är det såklart att du måste plana den, annars blir det inte tätt smile

AnderL
5 oktober 2009 · 219 Inlägg

Kan bara rekomendera dig att göra det.Ibland kan det fungera utan att göra det.Men vi plana alltid topparna vid byte.Det kan vara små porer i toppen.Och sedan så titta vart packningen har gått,så du inte har en spricka i toppen.

Kostar att ligga på topp
bumpe Lastbilsmekaniker
5 oktober 2009 · 3 878 Inlägg

Gjutjärnstoppar brukar klara sig skapligt och behöver oftast inte planas. Är mest gamla jänkare osv som har gjutjärn.
Nyare motorer med alu-topp ska ALLTID planas då aluminium rör sig lite! Så även om man bara dragit toppen och släpper den direkt efter bör den planas!
Naturligtvis kan man ju hoppas det funkar iaf men jag hade aldrig lagt ner det jobbet och sen snålat på 300kr (vad jag betalade sist) för att toppen är lite, lite skev!

ZonaX Svetsare
5 oktober 2009 · 3 150 Inlägg

bumpe skrev:
Gjutjärnstoppar brukar klara sig skapligt och behöver oftast inte planas. Är mest gamla jänkare osv som har gjutjärn.
Nyare motorer med alu-topp ska ALLTID planas då aluminium rör sig lite! Så även om man bara dragit toppen och släpper den direkt efter bör den planas!
Naturligtvis kan man ju hoppas det funkar iaf men jag hade aldrig lagt ner det jobbet och sen snålat på 300kr (vad jag betalade sist) för att toppen är lite, lite skev!

Slänger in en fråga:

Var kan man lämna in en topp för planing?   Vet inget ställe här i krokarna som håller på med sånt precis.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
MoffeGreven
5 oktober 2009 ·

ZonaX skrev:

bumpe skrev:
Gjutjärnstoppar brukar klara sig skapligt och behöver oftast inte planas. Är mest gamla jänkare osv som har gjutjärn.
Nyare motorer med alu-topp ska ALLTID planas då aluminium rör sig lite! Så även om man bara dragit toppen och släpper den direkt efter bör den planas!
Naturligtvis kan man ju hoppas det funkar iaf men jag hade aldrig lagt ner det jobbet och sen snålat på 300kr (vad jag betalade sist) för att toppen är lite, lite skev!

Slänger in en fråga:

Var kan man lämna in en topp för planing?   Vet inget ställe här i krokarna som håller på med sånt precis.

Du har ingen gymnasieskola i närheten? Du ska kunna lämna in toppen på Industri för en liten slant smile

bumpe Lastbilsmekaniker
5 oktober 2009 · 3 878 Inlägg

ZonaX skrev:
Var kan man lämna in en topp för planing?   Vet inget ställe här i krokarna som håller på med sånt precis.

Hör med följande, någon borde lösa det! smile

http://hitta.se/SearchPink.aspx?vad=Mek … archType=4

Luddef
6 oktober 2009 · 35 Inlägg

Om vi säger nu att det finns en spricka i den?
hur ser jag det lättast? Ser man det grovt? Kan man laga den eller måste man köpa ny topp?

/ Tack Ludde

Porsche 924 (1979)
Marlboroman
6 oktober 2009 · 8 234 Inlägg

bumpe skrev:
Nyare motorer med alu-topp ska ALLTID planas då aluminium rör sig lite! Så även om man bara dragit toppen och släpper den direkt efter bör den planas!

Va? Bara för att en topp är gjord i aluminium så måste den inte planas varje gång eller ens röra sig varje gång man drar fast / släpper på den. Plana gör man bara OM det behövs. Man mäter ju toppen och kollar om den är rak innan man planar. Materialet den är gjord av spelar ingen roll så sett.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ZonaX Svetsare
6 oktober 2009 · 3 150 Inlägg

bumpe skrev:

ZonaX skrev:
Var kan man lämna in en topp för planing?   Vet inget ställe här i krokarna som håller på med sånt precis.

Hör med följande, någon borde lösa det! smile

http://hitta.se/SearchPink.aspx?vad=Mek … archType=4

Tack så mycket   smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang