klassas 960 som "gubb-bil"?

camaro67 Meister
17 februari 2010 · 6 763 Inlägg

turboforssen skrev:

camaro67 skrev:

turboforssen skrev:

jag skulle placera den på familje räser eller lyxpråm

när den släpptes så va den ju dyr men det är den ju inte längre

Lyxpråm = Gubbil. Vilka köper sånna bilar annars? Familjen har ju inte råd utan köper den enklare 940 för att den ligger i rätt prisklass

ha ha ha ha jag köper sånna tongue
jag menar lyxpråm som typ  diplomatbil ( gubben åker i baksättet )
eller glida till träffar å liknande lite behagligare

Det funkar den inte som. På tok för litet baksäte i dom.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Volvo_Mannen Volvoskadad
17 februari 2010 · 6 017 Inlägg

camaro67 skrev:

turboforssen skrev:

camaro67 skrev:

Lyxpråm = Gubbil. Vilka köper sånna bilar annars? Familjen har ju inte råd utan köper den enklare 940 för att den ligger i rätt prisklass

ha ha ha ha jag köper sånna tongue
jag menar lyxpråm som typ  diplomatbil ( gubben åker i baksättet )
eller glida till träffar å liknande lite behagligare

Det funkar den inte som. På tok för litet baksäte i dom.

Då man skaffar Executiven wink 15cm längre bakom b-stolpen

Jonas
camaro67 Meister
17 februari 2010 · 6 763 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

camaro67 skrev:

turboforssen skrev:

ha ha ha ha jag köper sånna tongue
jag menar lyxpråm som typ  diplomatbil ( gubben åker i baksättet )
eller glida till träffar å liknande lite behagligare

Det funkar den inte som. På tok för litet baksäte i dom.

Då man skaffar Executiven wink 15cm längre bakom b-stolpen

Okej den duger men inte en vanlig 960 tongue

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Rquired Allmänt envis
17 februari 2010 · 12 512 Inlägg

Ja det tycker jag definitivt, eftersom:

1. Tråkig och intetsägande design (Därmed inte sagt att den är ful eller inte ser lite lyxig ut)
2. Tråkig att köra
3. Det är en Volvo (har idag något ungdomligare stil men var på den tiden otroligt gubbiga familjebilar)
4. Smått lyxig och inte ett dugg sportig (också något som pekar mot gubbe)
5. Luktar regeringsbil, socialdemokrater och Göran Persson (=Gissa vad?)
6. Och slutligen; Hur ofta ser man inte just äldre bakom ratten på dylika bilar?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Opelmadness German cars, quality and beyond
17 februari 2010 · 8 197 Inlägg

Rquired skrev:
Ja det tycker jag definitivt, eftersom:

1. Tråkig och intetsägande design (Därmed inte sagt att den är ful eller inte ser lite lyxig ut)
2. Tråkig att köra
3. Det är en Volvo (har idag något ungdomligare stil men var på den tiden otroligt gubbiga familjebilar)
4. Smått lyxig och inte ett dugg sportig (också något som pekar mot gubbe)
5. Luktar regeringsbil, socialdemokrater och Göran Persson (=Gissa vad?)
6. Och slutligen; Hur ofta ser man inte just äldre bakom ratten på dylika bilar?

+1!
lol !!!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
azXig Finlirare
18 februari 2010 · 478 Inlägg

Motorn i 960in gör ju en hel del att bilen brukar bli "Gubbstämplad". 6a och oftast automat. Bättre att satsa på en 940 turbo eller ännu hellre en fin 740 turbo. Där har du iaf lite trimpotential. Om du nu inte fått tag i en 960 med en 16v Turbo och manuell vxl-låda. big_smile

Munkis
18 februari 2010 · 1 637 Inlägg

När 960in togs fram tänkte nog inte gubbarna i ledningsgruppen att 960 skulle bli en ungdomsbil direkt tongue . Skulle tippa på att medelåldern på privatpersonerna som inhandlade en sådan var väl runt 50år.
Var förmodligen också 960ins tilltänkta målgrupp.

Har själv ägt en 960 och var riktigt nöjd med den måste jag säga men tråkigare bil har jag aldrig haft (ja det stämmer jag har en 740 nu och har haft flera) Men däremot så har jag heller aldrig haft en skönare bil men ja det ÄR en gubbig kärra.

smile

Senast redigerat av Munkis (18 februari 2010)

LocKtar Herr
18 februari 2010 · 1 722 Inlägg

Heh, ingen trodde väl 2006 att någon skulle uppliva denna tråden igen smile

Gubbil för mej är en audi 100 typ...

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
M103
18 februari 2010 · 1 570 Inlägg

Lyxbilar och sportbilar är typiska gubbabilar eftersom det ofta är gamla direktörer som har råd med dem. Jag ser alltid gamla gubbar i 911or och Jaguarer.

960/S90 var väl ett försök att lyxa till Volvos image. Motorerna är tysta och fina och komforten riktigt bra. Det enda jag inte gillade var kvalitetskänslan i interiören som kunde varit mer genomarbetad. Nuförtiden tycker jag S80 har tagit över gubbflaggan. En vinröd S80 luktar 60+ (inte för det är något fel med det).

Bjornn
18 februari 2010 · 749 Inlägg

Rquired skrev:
Ja det tycker jag definitivt, eftersom:

1. Tråkig och intetsägande design (Därmed inte sagt att den är ful eller inte ser lite lyxig ut)
2. Tråkig att köra
3. Det är en Volvo (har idag något ungdomligare stil men var på den tiden otroligt gubbiga familjebilar)
4. Smått lyxig och inte ett dugg sportig (också något som pekar mot gubbe)
5. Luktar regeringsbil, socialdemokrater och Göran Persson (=Gissa vad?)
6. Och slutligen; Hur ofta ser man inte just äldre bakom ratten på dylika bilar?

960 är väl snygg, fräch design med många snygga lacker valbara till bilen.
Även fräch, lyxig och fin inredning med väldigt bra komfort.
Till skillnad mot tex mercedes som monterar inredningsdetaljer med synliga träskruvar/monteringsdetaljer och fattig budgetinredning på många bilar.
960 har ju också plychklädd interiör, vinyl konstläderklädsel är valbar.
Inredningen finns i ett flertal olika färgkombinationer.
Till skillnad från nyare bla (mercedes) men även nyare Volvo (s40) med inredning i grå hårdplast endast en färgkombination då snackar vi fattig/tråkig design å gubbalyx.
Å vad är egentligen tråkigare än en vit, svart eller grå lack på bilarna? Visst finns dem färgerna till 960 med men ändå finns iallafall också flertal snyggare färger att välja bland.
Att bilen är tråkig att köra, de är iallafall inte den slöaste bilen och alla kanske inte vill åka runt med en dönande tubovissla eller folkasnurra på 3-400hk det finns liksom inget behov av att ha en sån motor i alla bilar.
Hade alla människor velat ha en turbosnurra i bilen så hade alla tillverkade bilar havt det.
Jag anser att 960 är väldigt lyxig, jämför med golf, 4nollor mercedes eller andra lågkvalitetstillverkare hade skämts att åka runt med sånt.

Klart att äldre människor väljer Volvo är det nåt konstigt med de? De har varit med länge å vet vilken häst man ska satsa på.
Lika ofta ser man ungdommar bakom ratten på en 960.
Kolla in vilken åldersgrupp som äger flest 740 just nu. Man kan ganska enkelt räkna ut att det är ungdommar.
Varför?
Därför att det är högkvalitetsbilar som är väldigt billiga att hålla rullande, lätta att meka med även för amatörmekanikerna, nästan alla Volvo 700 är 20 år eller äldre många av bilarna kommer bli 30-40år gamla.
Man kan inte bortse från att Volvo är folkkära bilar som körs av människor från alla åldersgrupper.

Bjornn
18 februari 2010 · 749 Inlägg

M103 skrev:
Lyxbilar och sportbilar är typiska gubbabilar eftersom det ofta är gamla direktörer som har råd med dem. Jag ser alltid gamla gubbar i 911or och Jaguarer.

960/S90 var väl ett försök att lyxa till Volvos image. Motorerna är tysta och fina och komforten riktigt bra. Det enda jag inte gillade var kvalitetskänslan i interiören som kunde varit mer genomarbetad. Nuförtiden tycker jag S80 har tagit över gubbflaggan. En vinröd S80 luktar 60+ (inte för det är något fel med det).

För de som inte läst sin historia så har Volvo nästan alltid havt en lyxmodellserie.
Vad jag vet så började det med Volvo 164/165, hade tex utrustning som AC standard och en rak 6cylindrig motor.
Amazon sport eller P1800/1900 kanske också tillhör lyxmodellserien?
Lyxmodellerna är vad jag vet.

Volvo 160
Volvo 260
Volvo 760
Volvo 960
Volvo S/V90
Volvo S80

Volvo 960 är allså inte något försök till att lyxa till Volvo utan 960 tog över fanan som flaggskepp för Volvo av 760 serien.
Volvo 760 serien i sin tur kom 1982 med massvis av lyx.
Volvo 760 var i många år världens piggaste dieselbil med sin D24T motor.
Utrustning valbar var tex antispinn, fjärrstyrt Clås, konstläder, elstolar, larm, SRS mm.
Standard för alla 760 är klimatanläggning AC/ECC beroende på årsmodell, ABS, eltaklucka, servostyrning, plyshklädsel mm.
Tänk att det var under en tid då mercedes körde med slöa dieselsugmotorer monterade i en kommunistcontainer.
Det rullade också folkabubblor och mest Volvo 140, 240 på vägarna.
De flesta människor i Sverige hade då inte ens servostyrning i sina bilar (en självklarhet idag)

Senast redigerat av Bjornn (18 februari 2010)

Only-volvo
18 februari 2010 · 685 Inlägg

Bjornn skrev:

Rquired skrev:
Ja det tycker jag definitivt, eftersom:

1. Tråkig och intetsägande design (Därmed inte sagt att den är ful eller inte ser lite lyxig ut)
2. Tråkig att köra
3. Det är en Volvo (har idag något ungdomligare stil men var på den tiden otroligt gubbiga familjebilar)
4. Smått lyxig och inte ett dugg sportig (också något som pekar mot gubbe)
5. Luktar regeringsbil, socialdemokrater och Göran Persson (=Gissa vad?)
6. Och slutligen; Hur ofta ser man inte just äldre bakom ratten på dylika bilar?

960 är väl snygg, fräch design med många snygga lacker valbara till bilen.
Även fräch, lyxig och fin inredning med väldigt bra komfort.
Till skillnad mot tex mercedes som monterar inredningsdetaljer med synliga träskruvar/monteringsdetaljer och fattig budgetinredning på många bilar.
960 har ju också plychklädd interiör, vinyl konstläderklädsel är valbar.
Inredningen finns i ett flertal olika färgkombinationer.
Till skillnad från nyare bla (mercedes) men även nyare Volvo (s40) med inredning i grå hårdplast endast en färgkombination då snackar vi fattig/tråkig design å gubbalyx.
Å vad är egentligen tråkigare än en vit, svart eller grå lack på bilarna? Visst finns dem färgerna till 960 med men ändå finns iallafall också flertal snyggare färger att välja bland.
Att bilen är tråkig att köra, de är iallafall inte den slöaste bilen och alla kanske inte vill åka runt med en dönande tubovissla eller folkasnurra på 3-400hk det finns liksom inget behov av att ha en sån motor i alla bilar.
Hade alla människor velat ha en turbosnurra i bilen så hade alla tillverkade bilar havt det.
Jag anser att 960 är väldigt lyxig, jämför med golf, 4nollor mercedes eller andra lågkvalitetstillverkare hade skämts att åka runt med sånt.

Klart att äldre människor väljer Volvo är det nåt konstigt med de? De har varit med länge å vet vilken häst man ska satsa på.
Lika ofta ser man ungdommar bakom ratten på en 960.
Kolla in vilken åldersgrupp som äger flest 740 just nu. Man kan ganska enkelt räkna ut att det är ungdommar.
Varför?
Därför att det är högkvalitetsbilar som är väldigt billiga att hålla rullande, lätta att meka med även för amatörmekanikerna, nästan alla Volvo 700 är 20 år eller äldre många av bilarna kommer bli 30-40år gamla.
Man kan inte bortse från att Volvo är folkkära bilar som körs av människor från alla åldersgrupper.

Kan bara instämma. Kan utan problem jämföras med en del tyskbilar vad gäller både komfort och kvalite. Tycker 960 är bra  mycket bekvämare än audi s6 t ex.

No turbo shit - just real power!
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
18 februari 2010 · 219 Inlägg

en 960 från -95 och uppåt(nya modellen) är självklart ingen gubbil, speciellt inte nu när där börjar komma mer o mer Godis till dom, har 2st själv och letat ivrigt med delar så som sänkningssats m,m o det finns att få tag på! är ju helt klart av den lyxigare varianten men absolute inget gubbåk

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
Opelmadness German cars, quality and beyond
18 februari 2010 · 8 197 Inlägg

Bjornn skrev:

M103 skrev:
Lyxbilar och sportbilar är typiska gubbabilar eftersom det ofta är gamla direktörer som har råd med dem. Jag ser alltid gamla gubbar i 911or och Jaguarer.

960/S90 var väl ett försök att lyxa till Volvos image. Motorerna är tysta och fina och komforten riktigt bra. Det enda jag inte gillade var kvalitetskänslan i interiören som kunde varit mer genomarbetad. Nuförtiden tycker jag S80 har tagit över gubbflaggan. En vinröd S80 luktar 60+ (inte för det är något fel med det).

För de som inte läst sin historia så har Volvo nästan alltid havt en lyxmodellserie.
Vad jag vet så började det med Volvo 164/165, hade tex utrustning som AC standard och en rak 6cylindrig motor.

Finns ingen Volvofabrikstillverkad 165a.. Endast efterhandsbyggda modeller...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
nitrox Defloratör.
18 februari 2010 · 641 Inlägg

Opelmadness skrev:

Bjornn skrev:

M103 skrev:
Lyxbilar och sportbilar är typiska gubbabilar eftersom det ofta är gamla direktörer som har råd med dem. Jag ser alltid gamla gubbar i 911or och Jaguarer.

960/S90 var väl ett försök att lyxa till Volvos image. Motorerna är tysta och fina och komforten riktigt bra. Det enda jag inte gillade var kvalitetskänslan i interiören som kunde varit mer genomarbetad. Nuförtiden tycker jag S80 har tagit över gubbflaggan. En vinröd S80 luktar 60+ (inte för det är något fel med det).

För de som inte läst sin historia så har Volvo nästan alltid havt en lyxmodellserie.
Vad jag vet så började det med Volvo 164/165, hade tex utrustning som AC standard och en rak 6cylindrig motor.

Finns ingen Volvofabrikstillverkad 165a.. Endast efterhandsbyggda modeller...

Dom är ändå sålda av volvo som en egen modell!

Senast redigerat av nitrox (18 februari 2010)

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Opelmadness German cars, quality and beyond
18 februari 2010 · 8 197 Inlägg

nitrox skrev:

Opelmadness skrev:

Bjornn skrev:

För de som inte läst sin historia så har Volvo nästan alltid havt en lyxmodellserie.
Vad jag vet så började det med Volvo 164/165, hade tex utrustning som AC standard och en rak 6cylindrig motor.

Finns ingen Volvofabrikstillverkad 165a.. Endast efterhandsbyggda modeller...

Dom är ändå sålda av volvo som en egen modell!

Nej, endast 164...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_165

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
turboforssen Telge Drifting Team
18 februari 2010 · 5 398 Inlägg

Opelmadness skrev:

nitrox skrev:

Opelmadness skrev:

Finns ingen Volvofabrikstillverkad 165a.. Endast efterhandsbyggda modeller...

Dom är ändå sålda av volvo som en egen modell!

Nej, endast 164...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_165

om du läser ordentligt i din egen länk så står det faktiskt att 2 exemplar byggdes av volvo:P
men nu handla tråden faktiskt om 960 som gubb bil eller inte

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
nitrox Defloratör.
18 februari 2010 · 641 Inlägg

Opelmadness skrev:

nitrox skrev:

Opelmadness skrev:

Finns ingen Volvofabrikstillverkad 165a.. Endast efterhandsbyggda modeller...

Dom är ändå sålda av volvo som en egen modell!

Nej, endast 164...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_165

Det är ju det jag säger, jag behöver fan nya glasögon!

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Rquired Allmänt envis
18 februari 2010 · 12 512 Inlägg

Bjornn skrev:

Rquired skrev:
Ja det tycker jag definitivt, eftersom:

1. Tråkig och intetsägande design (Därmed inte sagt att den är ful eller inte ser lite lyxig ut)
2. Tråkig att köra
3. Det är en Volvo (har idag något ungdomligare stil men var på den tiden otroligt gubbiga familjebilar)
4. Smått lyxig och inte ett dugg sportig (också något som pekar mot gubbe)
5. Luktar regeringsbil, socialdemokrater och Göran Persson (=Gissa vad?)
6. Och slutligen; Hur ofta ser man inte just äldre bakom ratten på dylika bilar?

960 är väl snygg, fräch design med många snygga lacker valbara till bilen.
Även fräch, lyxig och fin inredning med väldigt bra komfort.
Till skillnad mot tex mercedes som monterar inredningsdetaljer med synliga träskruvar/monteringsdetaljer och fattig budgetinredning på många bilar.
960 har ju också plychklädd interiör, vinyl konstläderklädsel är valbar.
Inredningen finns i ett flertal olika färgkombinationer.
Till skillnad från nyare bla (mercedes) men även nyare Volvo (s40) med inredning i grå hårdplast endast en färgkombination då snackar vi fattig/tråkig design å gubbalyx.
Å vad är egentligen tråkigare än en vit, svart eller grå lack på bilarna? Visst finns dem färgerna till 960 med men ändå finns iallafall också flertal snyggare färger att välja bland.
Att bilen är tråkig att köra, de är iallafall inte den slöaste bilen och alla kanske inte vill åka runt med en dönande tubovissla eller folkasnurra på 3-400hk det finns liksom inget behov av att ha en sån motor i alla bilar.
Hade alla människor velat ha en turbosnurra i bilen så hade alla tillverkade bilar havt det.
Jag anser att 960 är väldigt lyxig, jämför med golf, 4nollor mercedes eller andra lågkvalitetstillverkare hade skämts att åka runt med sånt.

Klart att äldre människor väljer Volvo är det nåt konstigt med de? De har varit med länge å vet vilken häst man ska satsa på.
Lika ofta ser man ungdommar bakom ratten på en 960.
Kolla in vilken åldersgrupp som äger flest 740 just nu. Man kan ganska enkelt räkna ut att det är ungdommar.
Varför?
Därför att det är högkvalitetsbilar som är väldigt billiga att hålla rullande, lätta att meka med även för amatörmekanikerna, nästan alla Volvo 700 är 20 år eller äldre många av bilarna kommer bli 30-40år gamla.
Man kan inte bortse från att Volvo är folkkära bilar som körs av människor från alla åldersgrupper.

Läser du en gång till står det till och med utskrivet att "Därmed inte sagt att den är ful". Men det är knappast en bil som skriker "här kommer jag", vilket inte heller är syftet med modellen lika lite som Lexus bygger bilar som skall synas. Men hur du fick det jag skrev till något negativt, kan inte jag svara för.

Komfort är en smakfråga, jag anser att i princip alla Mercedes har bättre komfort än 960. Mjuk fjädring och mjuka stolar är enligt mig, och många med mig, inte komfort. Stolarna sitter man igenom och att det gungar, är det bekvämt?
Nej, hellre fasta stolar som håller stilen även om man åker drygt 100mil och fast fjädring som kvickt sväljer ett hinder och sen är det över, inte "gung-gung-gungeligung *över* som Volvo (och många andra bilar, jänkare tex)

Därmed inte sagt att 960 inte är en bekväm bil, bara att det finns bekvämare. Lägg gärna märke till de tre sista bokstäverna och dess innebörd.

Och jag har aldrig varit med om de lösningar du beskriver i en Mercedes, inte en Volvo för den delen heller. Mercedes bygger (oftast) med väl valda material, smarta samt snygga lösningar och en synlig skruvskalle har jag då aldrig sett. Undantaget är väl första generationen av A-klass, alltså innan 2001, det var verkligen ingen premiumkänsla i dom.

Sedan har Mercedes haft ett fall i kvalitet som, för att citera motorjournalisten Staffan Borglund "saknar motstycke i historien". Mest när vi pratar om kvalité under ytan, tex rost och elfel. Men även den upplevda kvalitén har bitvis varit lägre än man kan förvänta sig av märket.

Däremot har jag aldrig sett en Volvo, varken då eller idag, som generellt sett håller högre eller ens samma kvalitet som Mercedes. Volvo stack ut med att vara mer stryktåliga, vilket idag är borta. Men sköter man sin bil håller Mercedes och dess konkurrenter minst lika bra som svensken.

Lägg sedan gärna märke till att tråkig att köra inte har ett dugg med prestanda att göra. Tråkig att köra innebär enbart att bilen inte bjuder in till inspirerad körning och uppmuntrar inte heller till fortsatt sådan om man pressar den.

Att bilen har lite krut under huven är en helt annan sak, det är en del av begreppet "lyx" enligt mig. I en lyxbil skall man inte behöva sakna resurser, och det gör man inte i 960.

Och ingen, i alla fall inte jag, har bortsett från att Volvo är bra och billiga bilar. Däremot är Volvo långt ifrån ensamma om detta, det finns flera konkurrenter som kan konkurrera i både tillförlitlighet och ekonomi, vissa modeller och motorer kan tom konkurrera och slå Volvo när det gäller stryktålighet.

Detta gäller definitivt dom tyska märkena med, som många svenskar avfärdar som dyra och ömtåliga bilar enbart baserat på fördomar.

De inhemska märkena är alltid folkkära, det gäller inte bara i Sverige. Däremot verkar svenskar vara rätt ensamma om att överskatta de inhemska bilarna i den omfattningen som görs, eller överskatta är fel ord. Snarare underskattar svenskarna utländska alternativ...

Senast redigerat av Rquired (18 februari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Bjornn
18 februari 2010 · 749 Inlägg

Rquired skrev:

Bjornn skrev:

Rquired skrev:
Ja det tycker jag definitivt, eftersom:

1. Tråkig och intetsägande design (Därmed inte sagt att den är ful eller inte ser lite lyxig ut)
2. Tråkig att köra
3. Det är en Volvo (har idag något ungdomligare stil men var på den tiden otroligt gubbiga familjebilar)
4. Smått lyxig och inte ett dugg sportig (också något som pekar mot gubbe)
5. Luktar regeringsbil, socialdemokrater och Göran Persson (=Gissa vad?)
6. Och slutligen; Hur ofta ser man inte just äldre bakom ratten på dylika bilar?

960 är väl snygg, fräch design med många snygga lacker valbara till bilen.
Även fräch, lyxig och fin inredning med väldigt bra komfort.
Till skillnad mot tex mercedes som monterar inredningsdetaljer med synliga träskruvar/monteringsdetaljer och fattig budgetinredning på många bilar.
960 har ju också plychklädd interiör, vinyl konstläderklädsel är valbar.
Inredningen finns i ett flertal olika färgkombinationer.
Till skillnad från nyare bla (mercedes) men även nyare Volvo (s40) med inredning i grå hårdplast endast en färgkombination då snackar vi fattig/tråkig design å gubbalyx.
Å vad är egentligen tråkigare än en vit, svart eller grå lack på bilarna? Visst finns dem färgerna till 960 med men ändå finns iallafall också flertal snyggare färger att välja bland.
Att bilen är tråkig att köra, de är iallafall inte den slöaste bilen och alla kanske inte vill åka runt med en dönande tubovissla eller folkasnurra på 3-400hk det finns liksom inget behov av att ha en sån motor i alla bilar.
Hade alla människor velat ha en turbosnurra i bilen så hade alla tillverkade bilar havt det.
Jag anser att 960 är väldigt lyxig, jämför med golf, 4nollor mercedes eller andra lågkvalitetstillverkare hade skämts att åka runt med sånt.

Klart att äldre människor väljer Volvo är det nåt konstigt med de? De har varit med länge å vet vilken häst man ska satsa på.
Lika ofta ser man ungdommar bakom ratten på en 960.
Kolla in vilken åldersgrupp som äger flest 740 just nu. Man kan ganska enkelt räkna ut att det är ungdommar.
Varför?
Därför att det är högkvalitetsbilar som är väldigt billiga att hålla rullande, lätta att meka med även för amatörmekanikerna, nästan alla Volvo 700 är 20 år eller äldre många av bilarna kommer bli 30-40år gamla.
Man kan inte bortse från att Volvo är folkkära bilar som körs av människor från alla åldersgrupper.

Läser du en gång till står det till och med utskrivet att "Därmed inte sagt att den är ful". Men det är knappast en bil som skriker "här kommer jag", vilket inte heller är syftet med modellen lika lite som Lexus bygger bilar som skall synas. Men hur du fick det jag skrev till något negativt, kan inte jag svara för.

Komfort är en smakfråga, jag anser att i princip alla Mercedes har bättre komfort än 960. Mjuk fjädring och mjuka stolar är enligt mig, och många med mig, inte komfort. Stolarna sitter man igenom och att det gungar, är det bekvämt?
Nej, hellre fasta stolar som håller stilen även om man åker drygt 100mil och fast fjädring som kvickt sväljer ett hinder och sen är det över, inte "gung-gung-gungeligung *över* som Volvo (och många andra bilar, jänkare tex)

Därmed inte sagt att 960 inte är en bekväm bil, bara att det finns bekvämare. Lägg gärna märke till de tre sista bokstäverna och dess innebörd.

Och jag har aldrig varit med om de lösningar du beskriver i en Mercedes, inte en Volvo för den delen heller. Mercedes bygger (oftast) med väl valda material, smarta samt snygga lösningar och en synlig skruvskalle har jag då aldrig sett. Undantaget är väl första generationen av A-klass, alltså innan 2001, det var verkligen ingen premiumkänsla i dom.

Sedan har Mercedes haft ett fall i kvalitet som, för att citera motorjournalisten Staffan Borglund "saknar motstycke i historien". Mest när vi pratar om kvalité under ytan, tex rost och elfel. Men även den upplevda kvalitén har bitvis varit lägre än man kan förvänta sig av märket.

Däremot har jag aldrig sett en Volvo, varken då eller idag, som generellt sett håller högre eller ens samma kvalitet som Mercedes. Volvo stack ut med att vara mer stryktåliga, vilket idag är borta. Men sköter man sin bil håller Mercedes och dess konkurrenter minst lika bra som svensken.

Lägg sedan gärna märke till att tråkig att köra inte har ett dugg med prestanda att göra. Tråkig att köra innebär enbart att bilen inte bjuder in till inspirerad körning och uppmuntrar inte heller till fortsatt sådan om man pressar den.

Att bilen har lite krut under huven är en helt annan sak, det är en del av begreppet "lyx" enligt mig. I en lyxbil skall man inte behöva sakna resurser, och det gör man inte i 960.

Och ingen, i alla fall inte jag, har bortsett från att Volvo är bra och billiga bilar. Däremot är Volvo långt ifrån ensamma om detta, det finns flera konkurrenter som kan konkurrera i både tillförlitlighet och ekonomi, vissa modeller och motorer kan tom konkurrera och slå Volvo när det gäller stryktålighet.

Detta gäller definitivt dom tyska märkena med, som många svenskar avfärdar som dyra och ömtåliga bilar enbart baserat på fördomar.

De inhemska märkena är alltid folkkära, det gäller inte bara i Sverige. Däremot verkar svenskar vara rätt ensamma om att överskatta de inhemska bilarna i den omfattningen som görs, eller överskatta är fel ord. Snarare underskattar svenskarna utländska alternativ...

Off topic/
Då får man i så fall vara tacksam att svenskarna underskattar utlänsktillverkade bilar eftersom jag tror att våran biltillverkning med underleverantörer, testanläggningar osv i Sverige bidrar och bygger upp en ganska stor del av våra arbetstillfällen.
De länder som har egen biltillverkning kan också ställa krav på hur bilar ska byggas.
Jag väljer inte enbart Volvo som bil för bilarnas egenskaper utan faktiskt också med baktanken att bidra till vårat samhälle genom att välja en bil som skapar arbetstillfällen i Sverige.
Jag är faktiskt stolt över att kunna åka i en bil som är utvecklad, framtagen och byggd i Sverige även om det inte är något märkvärdigt med den. (folk kär)
Hade Volvo tex lagts ner skulle jag hållt min Volvo vid liv så länge jag kunnat, skulle inte vilja byta märke.
Jag har sj jobbat hos en mercedesåterförsäljare men gör det ej mer eftersom bilarna inte tilltalar mej alls.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang