5033
Sök

Bryter jag någon trafikregel?

346 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
vi har en väg i uppsala som går från en rondell direkt 110 väg... och vid rondell så har man ju i princip stannat bilen..

nu till min fråga... får jag gasa upp från 0-110 hur snabbt som jag ville utan att bryta några regler eller att polisen stoppar mig?

sen en annan fråga...
på obevakade övergångsställen behöver man ju inte släppa förbi cyklister.. men det måste man göra på cykelbana... hur ser man skillnaden mellan en cykelbana och obevakade övergångsställen??

1 122 Inlägg
11 oktober 2009
dom kan kalla det vårdlöshet i trafik så vitt jag vetpå fråga ett

gasa nu foer faen!

528 Inlägg
11 oktober 2009
Det är väl både ja och nej på den frågan? Beror säkert på hur polisen uppfattar dig vid tillfället.  För någon som ogillar dig går det säkert påstå att du hade förargelseväckande beteende, körde trafikfarligt eller något annat vagt formulerat.  Du har ju knappt några rättigheter i trafiken egentligen utan bara en himla massa skyldigheter och du bryter säkert mot någon av dem om ditt mål var att snabbast möjligast nå 110.   Pressar du din gamla Volvo B23 eller motsvarande effektstinna bil händer väl ingenting (ser ju ut som en söndagscruising ändå), men river du asfalt med en muskelbil så är det säkert inte helt lagligt. Men det här är internet, jag gissar, och har garanterat inte rätt. Det är bara vad jag tycker är rimligt.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 oktober 2009
Bara du inte lägger lakrits, sladdar samt har kontroll på bilen och situationen har dom ingenting att säga till om. Det står tom i körboken att man snarast möjligast skall uppnå rätt hastighet (och en massa miljötjaffs därtil), så om raggeblåljus ändå skulle stoppa dig kan du ju hänvisa till det smile

Själv kör jag oftast full pedal ur rondeller osv och har inte hört någonting än

Sen ang cykelbanan så skall vägen vara utmärkt med linjer, upphöjnad eller t.ex. gatusten som bryter av mot vägens asfalt. Rätta mig om jag har fel för jag stannar oavsett, alltid gör man någon glad och så slipper man köra över någon för att denne trodde att man skulle stanna tongue

Rock'n Roll

12 086 Inlägg
11 oktober 2009
Att gasa fullt på en accelerationspåfart till en motorväg låter fullt lagligt, sålänge inget annat spelar in, typ hjulspinn och fruktansvärt oljud kan jag verkligen inte hitta något fel.

8 928 Inlägg
11 oktober 2009
nabil_akhlaque skrev:
vi har en väg i uppsala som går från en rondell direkt 110 väg... och vid rondell så har man ju i princip stannat bilen..

nu till min fråga... får jag gasa upp från 0-110 hur snabbt som jag ville utan att bryta några regler eller att polisen stoppar mig?

sen en annan fråga...
på obevakade övergångsställen behöver man ju inte släppa förbi cyklister.. men det måste man göra på cykelbana... hur ser man skillnaden mellan en cykelbana och obevakade övergångsställen??

110 gäller ju efter skylten, tvivlar på att det finns en 110 skylt innan rondellen.......

Fotograf på Tierp iDag

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
11 oktober 2009
övningskör fortfarande men vad jag har fått veta av min far så får du gasa upp i rät hastighet hur du vill MEN om däcken skriker så är det onödigt oljud och du får en ganska obehaglig böter.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 oktober 2009
Thunderbird88 skrev:
övningskör fortfarande men vad jag har fått veta av min far så får du gasa upp i rät hastighet hur du vill MEN om däcken skriker så är det onödigt oljud och du får en ganska obehaglig böter.

hehe tur att man inte träffas snuten så ofta då lol

Rock'n Roll

3 929 Inlägg
11 oktober 2009
TenZer skrev:
Thunderbird88 skrev:

Haha kanske det kanske!
Kan säga att jag inte ligger fullt lagligt på kvällarna när jag övningskör med min far lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

519 Inlägg
11 oktober 2009
När jag gjorde min provuppkörning för några år sedan så ville körläraren att man skulle trycka gasen i botten. Och man bryter ju inte mot några hastigheter. Det ska vara om du burnar eller något annat dårå.. wink

5 198 Inlägg
11 oktober 2009
Thunderbird88 skrev:
TenZer skrev:
Thunderbird88 skrev:

Haha kanske det kanske!
Kan säga att jag inte ligger fullt lagligt på kvällarna när jag övningskör med min far lol

Ansvarfull körlärare    NOT... fast ni riskerar ju bara din lämp å hans körkort så..

3 929 Inlägg
11 oktober 2009
gamlingen skrev:
Thunderbird88 skrev:
TenZer skrev:

Haha kanske det kanske!

Ansvarfull körlärare    NOT... fast ni riskerar ju bara din lämp å hans körkort så..

Nja, skulle gissa en lärare som bryr sig om framtiden för min körning.
Anledningen han vill att jag ska gasa på vid rödlysen är för att jag ska kunna kontrollera bilen.
Jag kör aldrig för fort, nej nej.
Han brukar säga åt mig när vi står ensamma vid ett rödlyse att gasa för att jag ska som sagt, lära mig kontrollera bilen.

Kombi-Nation
289 Inlägg
11 oktober 2009
OT !

Du får lov att gasa upp till rätt hastighet sålänge du inte skrynklar asfalten bakom dig, gör rökmoln, driftar etc.

Kontrollerad acceleration är fullt tillåtet. När du kommit upp i laglig hastighet så lättar du såklart på gasen, då ska det inte kunna ske dig något.

Ang fråga 2. Så säger jag som Tenzer, bättre att stanna än att ångra sig att man kört på någon. jag själv stannar 9av10 gånger i onödan "enligt lag" tex folk som går mot röd gubbe etc. Better safe then sorry.

2 014 Inlägg
11 oktober 2009
Det finns ingenting i lagboken som som säger specifikt att du inte får accelerera hur fort du vill. Förvisso kan det också stämma att det i körkortsboken står att man ska accelerera till önskad/skyltad hastighet snabbt som möjligt.

Dock gäller i denna situation även trafikens huvudregel (den om att man alltid ska visa hänsyn), och med hjälp av den kan en polis fälla dig ifall accelerationen sker på ett sådant sätt att det stör övriga trafikanter, vare sig det sen sker med hjälp av hjulspinn, däckrök, däcktjut, sladd, etc. Bara det faktumet att du accelererar fort kan vara störande för andra och polisen kan i så fall fälla dig.

Det är alltså inte själva accelerationen som avgör, utan snarare situationen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1337
1 343 Inlägg
11 oktober 2009
jag kompleterar med lite info.
Acceleration är fullt lagligt sålänge man håller hastigheten och gör det på ett sätt utan hjulspinn osv.
Skillnaden på gångbana och cykelbana är ganska enkel..
Ska se om jag kan förklara det så folket förstår.
Om du tittar på linjerna på ett övergångsställe är dessa linjer helt vanliga.
Om man istället tittar på linjerna vid cykelöverfart så är linjerna brutna i mitten, dvs det går en "stig" mellan linjerna där det är ett uppehåll..
Märkte att detta var väldigt svårt att förklara men tror ni förstår.

På en cykelbana har linjerna ett längsgående "spår" i linjerna där det inte är vitt så att säga..
det är skillnaden, sen brukar man kunna se det på skyltarna också. men finns inga skyltar kan man titta på linjerna.

I'm not a fighter, I'm a lover!

Muttley
11 oktober 2009
Larschan skrev:
När jag gjorde min provuppkörning för några år sedan så ville körläraren att man skulle trycka gasen i botten. Och man bryter ju inte mot några hastigheter. Det ska vara om du burnar eller något annat dårå.. wink

De funkar inte så idag när de har ecodriving.  Man ska accelerera så kontrollerat man kan. börjar du känna ratten leva sitt egna liv så accelererar du på tok för okontrollerat.

Saabifierad
2 031 Inlägg
11 oktober 2009
nabil_akhlaque skrev:

Jag lägger till lite info i och med att du redan fått svar på hur en cykelöverfart ser ut:

I rondell är det lite "tokigt", då har du ingen skyldighet att släppa förbi cyklister när du åker in men när du åker ut är man skyldig att lämna dom företräde tongue Vet inte varför det är så. Dock om cyklisterna redan är ute på överfarten ska man se till att det inte uppstår någon fara. Det är vad jag förstått enbart i rondeller som detta gäller, trots att övergångsstället har cykelöverfartslinjer.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

5 198 Inlägg
11 oktober 2009
Thunderbird88 skrev:
gamlingen skrev:
Thunderbird88 skrev:
Haha kanske det kanske!
Kan säga att jag inte ligger fullt lagligt på kvällarna när jag övningskör med min far :lol:

Nja, skulle gissa en lärare som bryr sig om framtiden för min körning.
Anledningen han vill att jag ska gasa på vid rödlysen är för att jag ska kunna kontrollera bilen.
Jag kör aldrig för fort, nej nej.
Han brukar säga åt mig när vi står ensamma vid ett rödlyse att gasa för att jag ska som sagt, lära mig kontrollera bilen.

Hur va det nu ?
Senast redigerat av gamlingen (11 oktober 2009)

blacken
11 oktober 2009
nabil_akhlaque skrev:

sen en annan fråga...

Se det så här du är alltid skyldig till något enligt länsman, kan dom inte hitta något styrkbart, så snackar dom ihop sig och hittar på något, så "skyldig" är man alltid i trafiken..

1337
1 343 Inlägg
11 oktober 2009
blacken skrev:
nabil_akhlaque skrev:

sen en annan fråga...

Se det så här du är alltid skyldig till något enligt länsman, kan dom inte hitta något styrkbart, så snackar dom ihop sig och hittar på något, så "skyldig" är man alltid i trafiken..

nja, nu diskuterar vi nåt annat va?
det du pratar om nu är ju tron till hela rättsmakten.
har ju inget att göra med trådens innebörd.

I'm not a fighter, I'm a lover!

Sök