Nja, det är inte ärgen som "äter" upp strömmen, däremot kan det bli dålig kontakt på batteripolen om det är en massa ärg på kabelskon. Man ska alltid rengöra när det finns oxid/ärg på kontaktytor, oavsett ifall man har problem eller inte. Du får helt enkelt fortsätta att felsöka med hjälp av strömmätning.
När du tar bort en batterikabel och sätter dit den igen, hörs det att någonting klickar då (förutom att det blixtrar förstås)?
Nja, det är inte ärgen som "äter" upp strömmen, däremot kan det bli dålig kontakt på batteripolen om det är en massa ärg på kabelskon. Man ska alltid rengöra när det finns oxid/ärg på kontaktytor, oavsett ifall man har problem eller inte. Du får helt enkelt fortsätta att felsöka med hjälp av strömmätning.
ja jag ska ta och göra en rejäl felsökning i morgon
Drönirettab skrev:
När du tar bort en batterikabel och sätter dit den igen, hörs det att någonting klickar då (förutom att det blixtrar förstås)?
Jag tänkte att om det klickar så kan det tex vara ett relä som ligger i draget läge hela tiden, såna kan dra runt 150-170 mA enligt vad jag har mätt upp iaf.
Jag tänkte att om det klickar så kan det tex vara ett relä som ligger i draget läge hela tiden, såna kan dra runt 150-170 mA enligt vad jag har mätt upp iaf.
okej men hur mycket ström behövs för att tömma mitt nya 62Ah till 11.8V på c:a 3 dagar??
Det är väldigt svårt att säga. Om vi antar att batteriet har 11,8 V i vilospänning så är det nästan 100% urladdat batteritekniskt sett, man räknar ju inte att 100% urladdning är 0 V nämligen. 100% urladdning blir hela batterikapaciteten, alltså 62 Ah. För att plocka ur 62 Ah i tre dygn så ska strömmen vara ca 861 mA.
Det är väldigt svårt att säga. Om vi antar att batteriet har 11,8 V i vilospänning så är det nästan 100% urladdat batteritekniskt sett, man räknar ju inte att 100% urladdning är 0 V nämligen. 100% urladdning blir hela batterikapaciteten, alltså 62 Ah. För att plocka ur 62 Ah i tre dygn så ska strömmen vara ca 861 mA.
tack för uträkningen, räknade du då på 11.8v? det är ju jävligt mycket (860mA) låter ju nästan som om någonting går igång (lampa etc.) ska som sagt kolla i morgon vi får se då vad jag kommer fram till...
Jag utgick ifrån att 11,8 V var vilospänning, dvs obelastat, och att batteriet då är 100% urladdat batteritekniskt sett. Eftersom det är en mycket grov gissning så kan uträkningen dock misstämma en hel del.
Jag utgick ifrån att 11,8 V var vilospänning, dvs obelastat, och att batteriet då är 100% urladdat batteritekniskt sett. Eftersom det är en mycket grov gissning så kan uträkningen dock misstämma en hel del.
ja men det är mer än 80-100mA iaf. ska ut och kolla vad fan i morgon. tack så hemskt mycket för hjälpen iaf
Det verkar lite mystiskt att strömmen ökar när du sätter i säkringen på kabeln till steget, det ska ju inte bli någon skillnad så länge som steget inte är igång. Strömmen är dock för hög redan vid första mätningen enligt min åsikt, den hoppade upp till runt 100 mA ibland.
Frågan är varför mätvärdena hoppar på det där viset, verkar som att någonting slår på/av hela tiden.
Det verkar lite mystiskt att strömmen ökar när du sätter i säkringen på kabeln till steget, det ska ju inte bli någon skillnad så länge som steget inte är igång. Strömmen är dock för hög redan vid första mätningen enligt min åsikt, den hoppade upp till runt 100 mA ibland.
Frågan är varför mätvärdena hoppar på det där viset, verkar som att någonting slår på/av hela tiden.
får rycka säkringar och kolla vad olika mätvärden jag får. säkert nåt med soppavärmaren (har haft flera olika bekymmer med den jäveln hahaha men visst mäter jag på rätt sätt och dom som komenterar min film och "idiotförklarar" mig har fel.
sen mätte jag med alla säkringar bakom askfatet utslitna (dvs bara stereon på) så visade det stadigt 22mA. jag är säker på att det är nåt med att det skiftar som du säger. pappas bil tar ju 311mA stadigt och han har då inga problem med att det tar slut ström.
får rycka säkringar och kolla vad olika mätvärden jag får. säkert nåt med soppavärmaren (har haft flera olika bekymmer med den jäveln hahaha
Jo, det är väl den metoden du får använda.
kalle_kalle skrev:
men visst mäter jag på rätt sätt och dom som komenterar min film och "idiotförklarar" mig har fel.
Jag blev lite osäker på exakt hur du gjorde, det såg ut som att du lät batteriminuskabeln sitta kvar på batteripolen. Sedan tolkade jag det som att du plockade bort minuskabeln från batteripolen när du mätte.
får rycka säkringar och kolla vad olika mätvärden jag får. säkert nåt med soppavärmaren (har haft flera olika bekymmer med den jäveln hahaha
Jo, det är väl den metoden du får använda.
okej då blir det att använda den
kalle_kalle skrev:
men visst mäter jag på rätt sätt och dom som komenterar min film och "idiotförklarar" mig har fel.
Drönirettab skrev:
Jag blev lite osäker på exakt hur du gjorde, det såg ut som att du lät batteriminuskabeln sitta kvar på batteripolen. Sedan tolkade jag det som att du plockade bort minuskabeln från batteripolen när du mätte.
Stämmer det?
jag satt mätpinnen i mitten på polen och tog lös minuskabelskon och drog den över isoleringen på mätpinnen, och körde i serien (och det jag gjorde när jag tog lös den var det att jag ville inte bryta kretsen, det var därför jag hade den kvar) jordkabel -> multimeter -> minuspol på batteri
sen mätte jag med alla säkringar bakom askfatet utslitna (dvs bara stereon på) så visade det stadigt 22mA.
Det såg ju betydligt mer vettigt ut.
kalle_kalle skrev:
pappas bil tar ju 311mA stadigt och han har då inga problem med att det tar slut ström.
En sån strömförbrukning skulle dra ur ett 60 Ah batteri innan två veckor.
Blev det verkligen rätt vid mätningen?
kalle_kalle skrev:
jordkabel -> multimeter -> minuspol på batteri
Det stämmer bra, man kopplar mätaren i serie vid strömmätning så att strömmen passerar genom instrumentet. Vid vanlig spänningsmätning kopplar man mätaren parallellt, man mäter potentialskillnaden mellan plus och minus.
sen mätte jag med alla säkringar bakom askfatet utslitna (dvs bara stereon på) så visade det stadigt 22mA.
Det såg ju betydligt mer vettigt ut.
skitbra
Drönirettab skrev:
kalle_kalle skrev:
pappas bil tar ju 311mA stadigt och han har då inga problem med att det tar slut ström.
En sån strömförbrukning skulle dra ur ett 60 Ah batteri innan två veckor.
Blev det verkligen rätt vid mätningen?
han använder ju bilen dagligen. kanske är ett fel som han inte vet av. men det är hans bekymmer, har inte tänkt pilla i hans bil för då jävlar har du aldrig sett han arg förut. Då jävlar
Drönirettab skrev:
kalle_kalle skrev:
jordkabel -> multimeter -> minuspol på batteri
Det stämmer bra, man kopplar mätaren i serie vid strömmätning så att strömmen passerar genom instrumentet. Vid vanlig spänningsmätning kopplar man mätaren parallellt, man mäter potentialskillnaden mellan plus och minus.
låter bra då får jag äntligen rätt när det gäller el
tack men det visste jag redan. jag återkommer i morgon när jag inringat vilken säkring som leder dit det jävlas.
säkring 5 är lite smått intressant. den tar 81mA som max. det är den som "dippar" kan du batterinörd kolla hur mycket din bil tar i ström?? så jag har nåt gämföra med. för jag blir så konfunderad. tänkte om det är klockan som tar så förbannat mycket ström.
Min bil drar ca 6-12 mA, strömmen hoppar alltså litegrann och det är när klockan "tickar" varje sekund. Men det är kanske en enklare typ av klocka i min bil som drar mindre ström än din, vet inte riktigt. Bäst är nog om någon annan med 740 också mäter.
Min bil drar ca 6-12 mA, strömmen hoppar alltså litegrann och det är när klockan "tickar" varje sekund. Men det är kanske en enklare typ av klocka i min bil som drar mindre ström än din, vet inte riktigt. Bäst är nog om någon annan med 740 också mäter.
folk med sjuförti är ju så jävla ovanliga kolla min film jag har ( http://www.garaget.org/video/fv3tzzwr9mru ) visst är det något mankemang med säkring 5?? 6-12mA är ju fan mindre än min stereo har inte du någon stereo i bilen? (A)
jag vet att klockan på 740 kan få spel å dra något grymt mycket med ström. som jag fattat det så är de tydligen vanligt fel.
vart går säkring nr5 enligt din säkrings lista?
säkring 5 (tar alla saker) klocka, innerbelysning, elantenn, radio, dörrkantsmakreingslampa.
Har ingen elantenn och radion har jag kopplat separat strömkabel för. tror på crazzy om att det kan vara klockan. Mycket troligt.
MEN när jag nu varit ute och glidigt så lät jag bilen stå nu med allt ikopplat. nu har batteriet "bara" 13.1 volt i sig. är det lite eller normalt för ett en veckas gammalt batteri??