Min opel omega 2.6 -92 startar, går dåligt och dör precis som att man vrider av nyckeln....?

fordie
12 oktober 2009 · 9 Inlägg

Jag hade skrivit 3 inlägg på ett annat forum, så jag pejstar dom del för del som första inlägg här:

Del 1 (onödigt att läsa egentligen)
Tjena

För nån dag sen efter jag flyttat och dragit ett släp med världens mest sluta bil, en opel omega med trimmad diamondsexa och totalslut automatlåda. När jag skulle köra ut bilen på parkeringen efter flytten så startar bilen, upp i 3000 varv för så gör jag alltid när jag startar, sen tvärdör den direkt och efter det har den inte startat nåt mer.

När jag vrider på nyckeln så klickar ett relä för varje motorvarv, vissa säger att det ska göra så och vissa säger att det inte ska göra så. Så, hur är det? Ska det klicka?

Om ja, vad kan det då vara som gått sönder? Nån säkring? Bilen alltså bara tvärdog och nu tänder den inte alls längre.

Om nej, jag har hittat ett likadant relä men som har andra siffror på piggarna. Alla siffror är högre.. Kan det funka? Eller vad kan hända?

Edit: Vet inte om det kan ha nåt med saken att göra.. Men när jag startade den efter flytten (alltså dagen efter var detta) så gick bilen på 4-5 cylindrar bara, i kanske 10 minuter, men sen gick den normalt igen)

Tack


Del 2

Okej.. Så jag och en polare var och slet i lite kablar, ryckte och hade oss och fick till slut fart på bilen, men...

Den hackar utav fan, "slår ifrån" precis som att man skulle vrida av nyckeln vid 5000 varv och tuggar och är svårstartad som fan och sällan man får igång den utan att ha starthjälp. Det som är grejen, är den att varje gång den lägger av eller tuggar så lyser den där lampan som ser ut som en motor, ni vet som finns på saab som lyser när avgasröret är paj eller så.

Nåja. Någon som har något tips på vad jag kan göra? Har känt på alla spridare så dom sitter, kollat alla tändkablar, öppnat locket till luftfiltret ifall det skulle va stopp där.

Just ja, när vi fick igång den så vitrök den utan HELVETE, om det nu kan ha någon betydelse eller om det bara är för att den har stått länge.

Tjao


Del3

Kanske ska skriva att det inte är toppackningen, kollat redan..

Hittade olja i insuget också förresten...

Dessutom så när den starta så gick den sämre och sämre. Först starta den och gick på 5 burkar, sen på 6 en stund, sen på 5 (tomgång hela tiden detta alltså) och höll på så tills den dog. Sen blev den bara svårare och svårare att starta och gick aldrig på 6 burkar och nu startar den bara till och dör direkt hela tiden igen.


Skulle vara grymt tacksam för hjälp för det börjar bli påfrestande att inte ta sig nånstans.

Peace out yo.

/Fordie

Volvo 940 GLT "Bäbisen" (1991)
fordie
13 oktober 2009 · 9 Inlägg

Ingen som har något som helst tips? sad Desperat fan..

Volvo 940 GLT "Bäbisen" (1991)
Memme I'am AWESOME..
13 oktober 2009 · 2 783 Inlägg

Vet inte mkt om Opel, men kolla insugen eller LMM slangarna ? låter mkt som det är ngn slang som läcker faktiskt.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang