Mac vs. Pc/Windows

Rspeter Audi A5 quattro driver.
16 oktober 2009 · 2 203 Inlägg

Brandis skrev:

Rspeter skrev:

Brandis skrev:

för vi kan... varför kör du inte leopard? för du inte kan...

Va? vad e leopard för något? Har du inget konkret svar på min fråga?

ja, det kallas allmänbildning, och snow leopard och leopard och tiger är namnet på apples operativ system, likt vi som är allmän bilade lärt oss att windows döper sina namn random som windows xp och windows 7.

"Vi som är allmän bilade"?!? (menade du allmänbildade?) Jag har aldrig suttit vid en Mac. Jag kan inget om Mac. Därav frågan.
Eftersom vissa kör windows på sin Mac så tolkar jag det som att windows är bättre än Apples OS.

Brandis Diktator
17 oktober 2009 · 968 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Brandis skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

+1

har redan kontrat det inlägget...

Ja, men de spelar ingen roll. PC är bättre.

jag ser inte det som ett svar på mina svar på detta inlägg. hur kommer sig att en plattform enbart är bättre genom att existera... pc är trottsallt allt från unix till windows

Brandis Diktator
17 oktober 2009 · 968 Inlägg

Rspeter skrev:

Brandis skrev:

Rspeter skrev:

Va? vad e leopard för något? Har du inget konkret svar på min fråga?

ja, det kallas allmänbildning, och snow leopard och leopard och tiger är namnet på apples operativ system, likt vi som är allmän bilade lärt oss att windows döper sina namn random som windows xp och windows 7.

"Vi som är allmän bilade"?!? (menade du allmänbildade?) Jag har aldrig suttit vid en Mac. Jag kan inget om Mac. Därav frågan.
Eftersom vissa kör windows på sin Mac så tolkar jag det som att windows är bättre än Apples OS.

jaja, fan det känns lite dåligt att du försöker äga mig genom att klaga på min särskrivning... men jag ser det ändå som seger eftersom du inte kontrat med några nya diskussion underlag.

nej, du borde se det som att apple äger pc världen genom att man kan köra windows med mac, men inte leopard i pc.

nej, men hur kommer sig det då att du lägger dig i en diskussion du är dömd att inte förstå? jag har suttit vid båda, jag är riktigt duktigt i båda operativ systemen, men jag tycker slutligen att apple har lyckats bättre med deras shit, än vad microsoft har gjort med deras, detta beror nog garanterat på att apple os bara säljs med en typ av datorer och inte funkar med andra, så dom behöver inte bry sig en skit om att exempelvis intel utvecklar ett ny processor som inte är kompatibel med det nuvarande os'et eftersom dom har monopol på deras skit... detta har microfosft fuckat upp själva genom att till låta vissa företag utveckla produkter till windows, men sen när det blivit för stor deal, så har windows blivit stämda... detta håller apple hårt i, att inte släppa deras operativ system till vilken dator som helst...då slipper dom skit med monopol och sånt bajs

och allt jag kan göra i windows idag, kan jag göra i mac, men eftersom mina kompisar saknar valuta att köpa en dator med ett äpple som symbol så har jag installerat windows xp så min dator kan kommunicera med windows när jag ska lana... annars så finns det ingen som helst användning för windows i en mac om jag får yttra mig om stånd punkt... dock så har flera av mina kompisar mac, och dom har inte windows, och dom kan min dator "prata" med utan windows, eller problem som dom skulle säga

MightyMike
17 oktober 2009 · 173 Inlägg

Jag har själv varit en motståndare till mac i många år. Tills dess att jag fick lägga vantarna på en Macbook Pro. Då förstod jag helt plötsligt varför alla macanvändare är så nöjda med sina datorer...


Anledningar till att köpa Mac:

Snabb, effektiv, rent & snyggt, säkert och allmänt mindre problem.

Snabb = Har inte upplevt något operativsystem lika snabbt som Mac OS X. (Det skall i sådana fall vara Linux som kan mäta sig)
Effektiv = Det finns en uppsjö av många bra funktioner som t.ex. Exposé, Spotlight (/Quicksilver!), Spaces, snabbtangenter och snabbkomandon som jag anser vara bättre på Mac OS än t.ex. Windows.
Rent & snyggt = Ptja.. det är väl lite en smaksak, men gränssnittet är väldigt rent och fint.
Säkert = Svårt för "hackare" att exekvera skadlig kod. Mac OS X är inte alls (eller iaf väldigt lite) drabbad av denna typen av problem som t.ex Windows. Man behöver inget antivirusprogram.
Mindre problem = "It just works" som Apple själva säger. Även om det inte är så till 100% alltid så är det oftast så. En Mac är väldigt bra om man vill använda datorn som ett verktyg och inte vill behöva tänka på hur eller om datorn i sig fungerar. Finns många bra program till OS X som följer samma filosofi - enkelt och effektivt.


Anledningar till att köpa PC:

Billigt, spel

Billigt = En PC med samma prestanda som en mac kostar oftast 4-5000 kr mindre.
Spel = De flesta spelen på marknaden är anpassade till windows.


Nu kommer säkert många tycka att det är en orättvis jämnföring. Men efter ett par veckors användande av av en Macbook Pro så kan jag inte komma på fler fördelar med en PC.

Senast redigerat av MightyMike (17 oktober 2009)

Volvo S40 T4 Autotech "SuperRide" (1998)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
18 oktober 2009 · 2 203 Inlägg

Brandis skrev:

Rspeter skrev:

Brandis skrev:

ja, det kallas allmänbildning, och snow leopard och leopard och tiger är namnet på apples operativ system, likt vi som är allmän bilade lärt oss att windows döper sina namn random som windows xp och windows 7.

"Vi som är allmän bilade"?!? (menade du allmänbildade?) Jag har aldrig suttit vid en Mac. Jag kan inget om Mac. Därav frågan.
Eftersom vissa kör windows på sin Mac så tolkar jag det som att windows är bättre än Apples OS.

jaja, fan det känns lite dåligt att du försöker äga mig genom att klaga på min särskrivning... men jag ser det ändå som seger eftersom du inte kontrat med några nya diskussion underlag.

nej, du borde se det som att apple äger pc världen genom att man kan köra windows med mac, men inte leopard i pc.

nej, men hur kommer sig det då att du lägger dig i en diskussion du är dömd att inte förstå? jag har suttit vid båda, jag är riktigt duktigt i båda operativ systemen, men jag tycker slutligen att apple har lyckats bättre med deras shit, än vad microsoft har gjort med deras, detta beror nog garanterat på att apple os bara säljs med en typ av datorer och inte funkar med andra, så dom behöver inte bry sig en skit om att exempelvis intel utvecklar ett ny processor som inte är kompatibel med det nuvarande os'et eftersom dom har monopol på deras skit... detta har microfosft fuckat upp själva genom att till låta vissa företag utveckla produkter till windows, men sen när det blivit för stor deal, så har windows blivit stämda... detta håller apple hårt i, att inte släppa deras operativ system till vilken dator som helst...då slipper dom skit med monopol och sånt bajs

och allt jag kan göra i windows idag, kan jag göra i mac, men eftersom mina kompisar saknar valuta att köpa en dator med ett äpple som symbol så har jag installerat windows xp så min dator kan kommunicera med windows när jag ska lana... annars så finns det ingen som helst användning för windows i en mac om jag får yttra mig om stånd punkt... dock så har flera av mina kompisar mac, och dom har inte windows, och dom kan min dator "prata" med utan windows, eller problem som dom skulle säga

Jag skiter i vem som äger vem. Jag surfar lite på min PC och spelar ett par FPS spel, därutöver är jag nollställd med datorer och speciellt Mac. Hade du gett mig detta svaret direkt så hade jag sluppit fråga flera gånger. Tack Brandis, nu är äntligen lite allmänbildad...

BlauMes
19 oktober 2009 · 1 801 Inlägg

Malm3n skrev:

BlauMes skrev:

Malm3n skrev:

du vet väl att Windows Vista körs bättre på en mac än vad det gör på en PC med samma prestanda?

Har HÖRT/LÄST detta också och skulle vilja se lite bevis på detta. Förstår inte alls hur det kan gå ihop om båda har samma prestanda.

samma prestanda ja... dock hanteras informationen inte på samma sett

Och hur mycket snabbare/effektivare blir denna saken? Vad är dom STORA skillnaderna?

Brandis skrev:
angående operativ system:
http://www.idg.se/2.1085/1.241638/8-ope … -och-linux

där vinner Apple OS X med 86 poäng, och Ubuntu ligger tätt efter, och vista och xp och windows 7 ligger efter dom flesta..

Det värsta du kan göra är att dra in IDG:s jämförelser om MAC och windows eftersom hela IDG är windows hatare och det spelar ingen roll vad dom testar för MAC vinner alltid enligt dom.

Saab 9-3 (2008)
Abeed Pekabow i can see u
19 oktober 2009 · 644 Inlägg

det lev lite krig här ju ,
själv har jag mac och PC
leopard och windows 7
undra inte varför har bara det !!

Ska man göra ett snabbt arbete , kolla snabbt på nätet chatta lite så startar man PC.
mac e lite mer knappar. för mkt på fast allt e snyggt mkt nyggare än windows.
söndagkväll musik på då äre mac.

jag tycker windows e mkt bättre för att vara en hemma dator.
mac ska finnas på kontoret..
SÅ TYCKER JAAG

Sushikocken Sleeper
19 oktober 2009 · 3 084 Inlägg

Abeed skrev:
det lev lite krig här ju ,
själv har jag mac och PC
leopard och windows 7
undra inte varför har bara det !!

Ska man göra ett snabbt arbete , kolla snabbt på nätet chatta lite så startar man PC.
mac e lite mer knappar. för mkt på fast allt e snyggt mkt nyggare än windows.
söndagkväll musik på då äre mac.

jag tycker windows e mkt bättre för att vara en hemma dator.
mac ska finnas på kontoret..
SÅ TYCKER JAAG

Hehe..
Ja mac är säkert en jävligt bra dator, men enda anledningen jag ser att äga en, är om jag har ett eget företag, samt att jag inte vill att mina anställda ska spela crysis på arbetstid (vet inte ens om det är värt med en mac då). Annars ser jag ingen som helst mening att köra mac OS då alla andra kör windows. 
Inte så jävla kul med kompabilitetsproblem på jobbet heller för den delen.
Däremot tyckte jag att MAC i ninja turtles var jävligt cool när man var liten, han körde säkert mac vem vet tongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Brandis Diktator
19 oktober 2009 · 968 Inlägg

BlauMes skrev:

Brandis skrev:
angående operativ system:
http://www.idg.se/2.1085/1.241638/8-ope … -och-linux

där vinner Apple OS X med 86 poäng, och Ubuntu ligger tätt efter, och vista och xp och windows 7 ligger efter dom flesta..

Det värsta du kan göra är att dra in IDG:s jämförelser om MAC och windows eftersom hela IDG är windows hatare och det spelar ingen roll vad dom testar för MAC vinner alltid enligt dom.

nej, det är inte det värsta jag kan göra, det värsta jag kan göra är att försöka övertala dig om att windows äger leopard, det vore det värsta. det bästa jag kan göra, är att använda något seriöst undersökning som gjorts. sen att den eventuellt är vinklad, det får dina ögon censurera, allt på internet är ju sant, det vet vi ju sen länge tillbaks

kolvas
22 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

hittade denna om Mac OS X:

http://lolpics.se/pics/278.jpg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MilleN
4 november 2009 · 9 108 Inlägg

Detta känns som en Volvo vs SAAB-tråd. Folk tycker olika och alla gillar det dom har bäst.

Mac är säkert skitbra men rätt mycket dyrare och man har mindre möjlighet att byta ut delar.

PC är vad dom allra flesta i Sverige använder och är vana vid. Har aldrig suttit vid en Mac så jag har inget större intresse av att börja med det nu, lite av samma anledning att jag inte skulle köpa en Volvo, inte min grej helt enkelt smile

Brandis Diktator
4 november 2009 · 968 Inlägg

MilleN skrev:
Detta känns som en Volvo vs SAAB-tråd. Folk tycker olika och alla gillar det dom har bäst.

Mac är säkert skitbra men rätt mycket dyrare och man har mindre möjlighet att byta ut delar.

PC är vad dom allra flesta i Sverige använder och är vana vid. Har aldrig suttit vid en Mac så jag har inget större intresse av att börja med det nu, lite av samma anledning att jag inte skulle köpa en Volvo, inte min grej helt enkelt smile

det som gör macen bra är ju inte hårdvaran, det är ju hur operativ systemet hanterar det. och sen är inte hårdavaran dyrare på mac än den är på en vanlig pc längre. det handlar om rätt samma pris, dock så får du ju garanterat att just den grejen du köper till din mac, passar i din mac, medans i pc kan det ju bli fel då vissa saker inte funkar tillsammans.

känns det fel att ge sig in i en diskussion och man har för lite kunskap om ämnet, då stämmer oftast den där känslan över att man inte ska ge sig in...

kolvas
9 januari 2010 · 4 001 Inlägg

http://imagechan.com/images/d560a6206e5768e33b97a01c8d8750bf.jpg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sushikocken Sleeper
9 januari 2010 · 3 084 Inlägg
Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
9 januari 2010 · 1 781 Inlägg

Brandis skrev:
batteritiden på min macbook överträffar fast min dator numera är över ett(1) år gammal dom flesta nyare datorerna, tror min polare har med sin acpire one har 30 minuter längre än mig, men då är min bärbara dubbelt så kraftfull som hans.

henrikh: ja, det går att lana, jag körde BF 2 över lan i helgen i windows. och har ett litet lan inplanerat att köra lite age of empire med en polare nu i helgen om jag får ork.

något annat jag älskar med min mac är airport express... någon som ni pc användare bara kan drömma om, trådlös ljudöverföring och trådlös skrivare och trådlöst internet i en och samma liten dosa, behöver jag säga att det är den ultimata grejen på fest när man har en bärbar dator?
http://www.eacbda.com/blog/wp-content/u … xpress.jpg

sen har dom ju även andra liknande maskiner, airport extrem som kan ha trådlös hårddisk som går att kontakta från hela världen som en server om du har aiporten inkopplad till internet, även skrivare funkar till denna


och ni som väntar på Windows 7, gå till närmaste mac butik, elgiganten eller liknande och kolla in det grafiska uppbyggnaden av operativ system, hur banners och sånt fungerar. sen när ni får windows så kommer ni märka vilken mac ripoff microsoft har gjort i wndows 7.

du är medveten om att PC användare kan använda denn superbra rother:P 929kr på Appel store online wink

Team Insane Racing
Brandis Diktator
9 januari 2010 · 968 Inlägg

jag är mycket medveten om att airtune kan användas både av programet airfoil och itunes med pc... men testa surfta samtidigt så ska du se på något lagg som heter duga med pc... men det kanske är värt det? polarna brukar iallafall bli lacka när någon sätter på musik via itunes och ska streama när vi lirar lan, eftersom då fuckar sig typ allt... vilket aldrig sker med macen

Evil_90 +Uppfinnare+
9 januari 2010 · 643 Inlägg

Min pappa köpte en Mac plus på 80-talet, det var då den första hemdatorn med användar-interface där du inte behövde koda allt manuellt (som på pc). Vi har alltid haft en mac hemma och nu har vi två imacar som bruksdatorer. När jag skulle börja på högskolan så behövde jag en dator och kollade lite efter begagnade macar, men de var för dyra. Därför bestämde jag mig för att köpa en pc. JAG ÅNGRAR MIG SÅ GRUVLIGT! Med min pc fick jag med windows vista home basic. Finns det något sämre operativsystem undrar jag? Buggar överallt, tar två miljarder år på sig att starta, lyckligtvis kastade jag mig över ett exemplar av windows 7 som ändå är rätt hyfsat. Nä, detta var den första och sista pc:n jag köpt!

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 januari 2010 · 1 874 Inlägg

Rspeter skrev:

Malm3n skrev:

Rspeter skrev:
Ni som har Mac, varför har ni windows? Är inte MacOS bra?

du vet väl att Windows Vista körs bättre på en mac än vad det gör på en PC med samma prestanda?

Nej det visste jag inte, jag har aldrig använt eller intresserat mig för Mac.

Så jag frågar igen: Ni som har Mac, varför kör ni windows på dom? är inte MacOS bra?

Jag kör bara OSX på min. Har en annan dator med Windows på dock. Och det är enbart för spelen. Ville inte trycka in Windows i min Mac ändå, eftersom att grafikkorten som sitter i Mac oftast är lite väl kassa. Bara som en liten "referens" så kan jag ju nämna att jag jag måste ha all grafik UNDER MEDEL på World of Warcraft för att det ska flyta på bra. Då snackar vi om en 17" Macbook Pro som kostade 24.000 kr, inköpt för en månad sedan.

Förutom det är jag nöjd.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 januari 2010 · 1 874 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
windows äger

Fan, bra argument! Det kör vi på!

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 januari 2010 · 1 874 Inlägg

Brandis skrev:

Sushikocken skrev:
http://allehanda.se/mer/blogg/?paper=ALLE&blogg=39 låter ju jävligt bra.. Mac som aldrig krånglar nej. :?

snow lepoard, det är helt nytt... säg någon gång när windows har fungerat perfekt i första version... nje, låt mig se, den bästa versionen windows har släppt är XP service pack 2... skit bra gjort. och det är ju ganska lätt att undvika problemet också

Exakt. Tog ju år och dagar innan Vista fick bort floppstämpeln, och vissa påstår väl nästan att det har kvar den stämpeln fortfarande. Så det är ju klart att nya OS oftast innebär buggar o.s.v.

Dock har mitt Snow Leopard hittills ALDRIG buggat eller strulat. Inte ens lite.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang