Köpa snabb förstabil

Nisze
14 oktober 2009 · 10 Inlägg

köp en gammal 940 gl! fina grejer och håller till en viss del om du kommer i närkontakt med grejer såsom lyktstolpar och annat godis.. och diket

Volvo 940 GL "BabyBlue" (1991)
Volvo 940 ltt "Svarre" (1997)
loow Jävel
14 oktober 2009 · 2 018 Inlägg

Jag körde av parkeringen brevid en lyktstolpe första dagen jag körde min bil med körkort big_smile Rätt ner i diket o missa stolpen precis.. ändå är de bara 165 hk;) men sen var ja väl lite väl glad åt de rykande bakdäcken också smile De spann aldrig så mycket med epan wink

You got to risk it, to get the biscuit :)
Jokke_
14 oktober 2009 · 453 Inlägg

Bara för att man vill ha en m3 eller något så betyder väl inte det att man kommer köra som ett svin. Har man lite vett i huvudet så anpassar man sig till sitautioner. Jag köpte en bil med 205 hk som första men jag kör inte runt i 150 hela tiden för det. Jag hade tänkt ha den ett tag och det är kul att veta att man har hästarna där i fall de behövs rejält någon gång tongue

Nu har jag inte påstått att jag kör lagligt hela tiden men det tror jag inte att det är många som gör

Helvete_racing Arg Snickare
14 oktober 2009 · 875 Inlägg

Det handlar inte om att du kan kontrollera bilen när du leker på en parkering. Det är när det händer saker under panik och det är då det gäller att kunna tänka och reagera rätt. Och jag tror inte du är i det sinnet när du leker på parkeringen.
Vad du än kommer köpa för bil så kommer du köra av vägen eller vara med om en olycka. Tror nog att 99% av alla medlemmar med bil som är registrerade på denna sida har varit med om detta. Så du har nog oddsen emot dig.

Varför inte köpa en gammal fyrhjulsdriven audi i vinter som du kan leka med. Ingen vill väl åka snabbt när det är halt ute ändå? Eller? smile

Senast redigerat av volvo_r-optik (14 oktober 2009)

Dansken-
14 oktober 2009 · 950 Inlägg

Det är ingen slump att det är dyrt för unga killar att försäkre dyra bilar. Det beror på att de har högst risk för olyckor.

Jimmy_N Makaronborrare
14 oktober 2009 · 993 Inlägg

Hade jag inte haft en 240 som förstabil hade jag nog legat 6 fot ner i marken tongue
Hade inte viljat se mig själv i en M3 när körkortet var färskt

Rallyhalle
14 oktober 2009 · 4 299 Inlägg

Jag kan själv tala om att en olycka händer lätt me en inte allt för motorstark bil, bara o titta på min 9000.

Dock är det lättare att olyckor händer me en tex M3a då det händer bra mycke mer när du trycker på gasen på en sån jämfört med en Saab 9000 2.0i me 130hk.

Men kan ju säga dig att erfarenhet av att snurra runt på en parkering kommer du inte få, erfarenhet är något du får ju längre tid du har körkort.

Så jag håller väl ändå för att man har en lite segare bil OCH en bra försäkring till förstabilen.

Holiace
14 oktober 2009 · 1 754 Inlägg

Första gången jag körde själv (samma dag som jag fick kortet) så hade det regnat. Som tur visste jag vad överstyrning var så jag lyckades rädda mammas Volvo från att få hela sidan slipad mot ett broräcke. Det var bara 113 hk.

Senast redigerat av Holiace (14 oktober 2009)

Jag kan inget om allt.
Hamilton
14 oktober 2009 · 8 865 Inlägg

Inga problem att köpa "snabb" första bil, köpte själv en Plymouth satellit -65 med ca 500hk  som 18 åring efter några månader i en Amazone -67:a.. och nu ca 30år senare har jag fortfarande lyckats hålla mig på vägen.....

Senast redigerat av Hamilton (14 oktober 2009)

Fotograf på tierpidag.se
lodiseN
15 oktober 2009 · 806 Inlägg

Äsh köp en snabb bil, men lär dig ta hand om skiten ba^^(hade själv en 850 turbo chippad som jag körde djungel kungen med som första bil, och körde bara ut i skogen en gång:D) 200sx är nice:D

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Mack Forum- och sitemoderator
15 oktober 2009 · 26 167 Inlägg

Min första bil hade inte ens tresiffrigt i hästkrafter, men den gick ändå till - cirka - 200km/h. Personligen är jag - liksom många andra verkar vara - glad att jag hade en "svag" bil i början och sen uppgraderat mig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
maco
15 oktober 2009 · 1 207 Inlägg

Jag, och troligen alla andra medtrafikanter, vill nog att första bilen skall vara lite slö.
Jag vet själv hur jag var. Jag var bäst på vägen och det var inget hinder som kunde stoppa mig. Att jag sedan blev påkörd av en betongsugga och att en stolpe sprang ut mitt i vägen ...erhm... kanske förklarade bättre hur jag egentligen var som förare. tongue
Nu har jag bara haft mitt körkort i 2 år men jag kan lova dig att jag är dubbelt så bra förare.
Men jag kan även säga att man lär sig mycket av en snabb bil. Jag kan t.ex säga att en sladd och lite "dikeskörning" i 240km/h lärde mig att respektera både hastighet, mitt och mina vänners liv.

TOOMPAA
15 oktober 2009 · 74 Inlägg

vampyren skrev:
ne livsfarligt finns så många idioter som tror dom är batman så fort dom tatt körkort.

Haha, gav mig ett gott skratt big_smile

On topic: Upp till var och en men bör ju skaffa sig lite vana i trafiken och lära sig hantera en bil utan att en lärare sitter jämte innan man köper sig ett vrålåk.

Frostfjord Ljudbyggare
15 oktober 2009 · 170 Inlägg

vampyren skrev:
ne livsfarligt finns så många idioter som tror dom är batman så fort dom tatt körkort.

Rätt!

Jag håller med helt och fullt. Att känna bilen är gjort över en kvart på en tom parkering. Men alla väglag skiftar som du kanske inte visste. 100ggr viktigare att känna sig själv! Du kanske tycker det känns segt. Nej men ta en enkel 740tic. Inte snabbaste eller snyggaste bilen på parkeringen. Ut med den på blank is ska du få se. Ska inte hymla med att jag själv har smakat dike. Samt haft andra historier.

Kontentan är, för mycket speed med en oerfaren förare är en dödlig kombination. Inte bara för dig utan för alla andra. Det finns så många faktorer som spelar in för en olycka. Ge dig själv tiden att lära dig. Vattenplaning/djur/"söndags"bilisterna. Listan är lång.

Så min rekomendation. Ta ett år och lär känna dig själv på vägarna. Sen när du är säkrare på det ta den snabbare bilen. Eller alternativt. Spara pengarna och bygg om den du har. För det är ett nöje i sig.

Mitsubishi Galant "Junior" (2001)
Opel Omega (B) "Oscar" (2002)
Aerodynamik ...
15 oktober 2009 · 7 120 Inlägg

Köp en slö bil... smile

Har själv en relativt stark förstabil, men övningskör i den i ett år innan kortet vilket åtminstone jag tror är en fördel. tongue

MilleN
15 oktober 2009 · 9 108 Inlägg

Vill man ha en snabb bil så varför inte, men man ska ha jävligt klart för sig att man är totalt kass på att köra bil när man har nytaget körkort tongue Fråga vilken 25-årig kille som helst om han kör bättre bil idag än när han var 18 så är det ingen som påstår att man inte utvecklats positivt.

Satte själv förstabilen (saab 900 -84) i ett dike när jag trodde jag hette rallykalle på grusväg smile Det hör liksom till, sedan dess lärde man sig hur man inte ska göra och jag har hållt mig på vägen sedan dess.

Tom Darth Vader
15 oktober 2009 · 1 644 Inlägg

V12an är ingen jätteräcer, men jag är likt många andra glad att jag inte hade nåt sådant för 2½ år sedan.

Då var den en 74-hästars Renault 5:a som gällde, trots det var den roligaste bil jag haft smile

Senast redigerat av DoWahDiddy (15 oktober 2009)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Malabar
15 oktober 2009 · 164 Inlägg

bil_alskaren skrev:
Många säger också att man måste lära sig köra bil innan man köper någon snabb bil, men det finns fullt med tomma parkeringar där man kan träna och lära känna bilen vilket jag anser är viktigare och då kan man säkert bli jävligt grym bara man känner till bilens gränser och hur den beter sig.

Med den inställningen bör man nog satsa på något billigt och motorsvagt som första bil...cool

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Losgard
15 oktober 2009 · 1 688 Inlägg

Malabar skrev:

bil_alskaren skrev:
Många säger också att man måste lära sig köra bil innan man köper någon snabb bil, men det finns fullt med tomma parkeringar där man kan träna och lära känna bilen vilket jag anser är viktigare och då kan man säkert bli jävligt grym bara man känner till bilens gränser och hur den beter sig.

Med den inställningen bör man nog satsa på något billigt och motorsvagt som första bil...cool

Frågan är om den som skrev inlägget ens har körkort smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Mortalis VW-nörd?
15 oktober 2009 · 4 332 Inlägg

Gör som mig, köp en "botten"motorbil, kör den tills du känner dig mer trygg, o köp storebrorsan sen (tittar på r32 då för min del)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang