Köpa snabb förstabil

Ruuska_
13 mars 2010 · 474 Inlägg

Det spelar väl ingen roll om man köper en gammal sur 740 med 116hk eller en audi S2 med 220hk. Man kör ju ändå minst 20-50 km/h för fort överallt. Skillnaden mellan "sportbilen" S2 och "familjebilen" 740 är ju att S2an komer upp i fart bra mycket snabbare och har dessutom bättre bromsar och bättre väghållning än vad 740 har. Så anser ju jag att jag hellre möter/blir omkörd av en S2a i 160 än en 740 då jag vet att S2an är mer byggd för dom farterna. Hade jag bara haft råd med nått värre än en 740 när jag var 18 hade jag lätt köpt det!

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
ralle_xtreme
13 mars 2010 · 283 Inlägg

alla 18 åringar kör inte som idioter. min store bror håller sig på vägen men det finns en anledning för det också smile han är inte som jag, jag är helt galen i att åka brett! man har snurrat någon gång men inget mer än det. sen vill jag säga att man är sjukt jävla dum i huvet när man är 18 tongue jag är 18 nu och anser mig själv som en smart kille men ändå så kör man på ett sett man inte skulle ha gjort om man var 25 tongue som sakt. är du en kille som älskar att köra bil eller är du en kille som gillar att köra bil? där har du skillnaden mellan mig och min bror. tongue

BMW E30 (1989)
Mr_Woods Musiker
13 mars 2010 · 472 Inlägg

Jag hade en Audi 100 1,8 avant MED TAKLUCKA cool, som förstabil, för jag skulle ha en bil med framsäte + "dubbelsäng", då jag redan på den tiden HATADE, att tälta på festivalerna!
Sedan efter något år bytte jag upp mig till en "sedan" med 5-cyl 2,3:a (för jag tyckte den lät så grymt med slutdämparn bortplockad) och redan då hade jag skaffat mig förstånd nog att begripa att den (relativt svaga) motorn egentligen var lite för stark för bilen den satt i, kändes som en plåtburk med hjul i kurvorna! lol

Så här i efterhand är jag MYCKET nöjd med att jag inte hade 2,3:an som förstabil, den gick rätt OK faktisk men var jag som 21-åring inblandad i någon "incident" med den: NEJ.
Var jag som 18-åring inblandad i någon incident med 1,8:an som gick som en trimmad moppe ungefär: JA, flera gånger faktiskt!

Man skaffar sig erfarenhet rätt fort faktiskt och dom första 1000 milen är nog egentligen rent LIVSFARLIGA!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Mammaspojkeee
13 mars 2010 · 92 Inlägg

Då risken ökar avsevärt för att krocka när du är nybliven förare och gillar att gasa.

TS_quattro fyrkrafsare
13 mars 2010 · 1 443 Inlägg

kan inte annat än instämma med många andra, bara för att du fått ett litet rosa plastkort med ditt namn och bild på så kan du inte köra bil, kortet betyder att du får framföra en bil och öva dig i bilkörning på egen hand, inget annat, tro inte att det betyder att du är en fullärd bilförare, för det är du inte... köp en billigare bil till att börja med och lär dig köra, när du sedan gjort det så kan du skaffa något kraftfullare, bara för att man kan häva en provocerad sladd på en parkering så betyder det inte att du kan hantera en sladd som kommer oförberett och i värsta fall i samband med möte, högre hastighet = större risk för sladdar, högre effekt = större sannolikhet att man kör lite fort, jag är precis likadan själv, hornen växer ut när det skjuter på ordentligt i ryggen, men har man jobbat upp lite erfarenhet så vet man när det är läge att ta det lugnt och när man kan gasa lite mer, som färsk förare vet man inte det...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
jocke_gronberg
13 mars 2010 · 4 586 Inlägg

Jag skulle vara glad ifall jag ens hade en första bil så jag slipper låna

Fick själv ta över min mors 75 hästar golf då hon skaffade en 60 hästar skoda. jag var hur nöjd som helst och billigt blev det att tanka med.

Senast redigerat av jocke_gronberg (13 mars 2010)

LarssaO
14 mars 2010 · 23 Inlägg

Min första bil hade 306 hk. Har gått bra hittills och sålänge man kör lagligt och inte chansar så klarar man sig smile

NissanMotorsport
14 mars 2010 ·

Ägde en 740 som första bil, och den har man varit av vägen med ett par vändor, dock valde jag inte den för att ja ville ha en bil med lite effekt.. vem tänker så när man är 18 och ska köpa sin första bil?

Nu 4 år senare tröttna jag på effekten och utseendet på bilen så köpte mig en ~320 hästars Nissan.. dock varit av vägen med den också, haha. fast det var inte pågrund av effekten.. kunde lika gärna hänt i en lada..

En första bil med 220 - 250 hästar duger nog..du kommer bli förvånad hur fort det går om du inte kört så mycket innan..

Kan säga riktigt ärligt, jag har inte kört en bil med mer effekt än 170 hästar på ca 3 år tills ja köpte nissan..jag va fan rädd ett tag att gasa hårt..ta bara inga chanser..tänk gärna 4 gånger innan du ska göra en omkörning eller något, så går det nog bra..

xXSammy
14 mars 2010 · 6 580 Inlägg

Övningskör med V70 T5.. känner själv att när man kör om att man vill gasa mer, dock VET och så KÄNNER jag att jag inte klarar av de.

Dock höll jag mitt löfte att inkassera en speciell bil, de var det ända målet med mitt bil köpande. Dock var de inte så roligt att ha minsta motorn, känns psykiskt trög om man tittar på volym och antal HK. Men..Det är roligare att byta upp sig än ner, jag skaffade mig en bil som jag har råd att själv stå på..även med bara studiebidrag.

De/Dem
200sx91
14 mars 2010 · 55 Inlägg

som första bil hade jag en Golf mk2 75 hk nu har jag en golf mk3 också 75 men en diesel börja med smått sen arbeta dig upp det är bäst så. Men jag vet inte vad har du kört för bilar innan?? När jag jobbade som lackerare så fick man prova lite andra bila men börja smått det är ett råd

jag är en kille på 18 gillar att meka bor i en liten stad som heter sölvesborg. vad jag gillar att göra på min fritid det är att göra bilar fina med att polera dom o gör dom allmänt fina
Toyota Celica "ST-I" (1992)
volvo-racer
14 mars 2010 · 724 Inlägg

Min första va en renult 19 gick slöt men jag lärde mig mkt av den sen efter ett par slöa bilar åkte jag till en bilhandlare och köpte min första 855 turbo...då fick man lära sig köra bil igen  wink...personligen kan jag säga att för min del va det bra att köra ett par slö högar innan. lycka till med ditt bil val.

Exdeu
14 mars 2010 · 14 Inlägg

Alla gör missar, det krävs för att man ska lära sig. Jag är glad att jag satt i en bil med bara 150hk den där söndagseftermiddagen på en slingrig skogsväg i södra småland. Hadde jag kört nånting med större drag hadde jag kanske legat i 130-140 km/h istället för 80kmh, när jag insåg att nästa kurva va på tok för skarp för min hastighet.

Panikbroms, bilen stannada med ca 30-50cm marginal från en rejäl slänt  som ledde till en hage med en massa mu-mu kossor. Kunde blivit en jevla röra det där. Där och då bestämde jag mig för att skaffa bättre däck. Hadde bra med flyt den gången. Väckarklocka.


Att OP skapar denna topic tyder väl på en viss mognad och insyn i sin mortalitet.

Lycka till med första bilen, må den inte sluta i betong som min.

marcuswsb
14 mars 2010 · 20 Inlägg

klart man ska ha en bil med lite krut. Dock så är det ju kul o börja hyffsat lågt så man har nått å byta upp sig till. Jag hade f'n mer pulver i några av eporna än vissa av bilarna jag haft på senare tid vikket kan tyckas suga ibland tongue

RoberthR
30 maj 2010 · 345 Inlägg

Vad tror ni om Honda s2000 240hk som första bil. Är extrem pedantisk och försiktig av mig överlag men älskar snabba farter.

Supra Club Sweden
fembot
31 maj 2010 · 58 Inlägg

Jag köpte en halv snabb bil som första bil, körde dne mycket länge tills jag inte hade ekonomin för att köra den längre. Krockade sedan min skit volvo big_smile så jag röstar helt på att du ska köpa en snabb första bil!

karlitoo
31 maj 2010 · 263 Inlägg

Honda S2k är inget att rekommendera som FÖRSTA bil! Min kompis har en och det är en jävligt grym bil, rapp som fan och grym väghållning. Men drivning på bakhjulen, nerkabbat på sommarn, och V-tech som skriker, varvstopp ca 9500 rpm gör att man lätt kör över sin förmåga och pressar bilen för mkt. Samt att det bara är 2 stolar i den och det är en bil som bara är till för att köra sportigt med. Inget jag rekommenderar när man fortfarande har prövotid kvar..
Farbror blå gömmer sig överallt..

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
BOLIN_
31 maj 2010 · 2 763 Inlägg

Jag själv kollar just nu på en 850 Turbo med steg3! Jag tänker inte köra i 150km/h bara för att effekten finns där! roll Varför jag kollar på 850 Turbo är för att jag vill ha en bil som jag känner mig säker i och är inte den som vill åka runt och sladda, jag vill hellre ha en bil som är lite nyare och där det finns lite effekt ifall jag behöver den nån gång och gillar femmans goa morrande. 850 är en go bil och som är säkrare än en 740, man vet ju inte om en olycka inträffar, och då sitter jag hellre i 850 än 740!! neutral Det är vad jag tycker iaf smile

Mvh Christoffer smile

Volvo - For Life
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
31 maj 2010 · 3 404 Inlägg

Klart det är kul med lite pulver big_smile Gissa om det va gott att hoppa in i Saaben efter bussresan från vägverket och gasa iväg till plugget tongue Men det var nog gudarnas förtjänst att det inte hände nått den veckan och jag är ändå ganska lugn av mig... Med facit i hand så hade kanske en slö 900 med sugspis hade vart lämpligare. Å andra sidan kommer ofta även bra bromsar med en kraftigare motor vilket kanske räddade mig från att få med mig älgstek hem häromveckan tongue

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Sued
31 maj 2010 · 238 Inlägg

Har bara ägt en bil som har under 170hk och den kör min mor, min första bil var en Dodge Ram 1500 Daytona. I dagsläget äger jag enbart bilar med över 200hk och kör ca 5-6000mil per år som privatbilist samt säkert lika många i jobbet. Enda olyckan jag varit med om innefattade det farligaste som finns i trafiken, en tant i en liten röd bil, antar hon fick in backen istället för 1'an eller något. Hon backade in i mig när jag stod parkerad, tur var ju att hon bara hade 3 parkeringsruter att korsa innan hon small in i mig så att hon inte hann få upp så mycket fart...

Har råkat ut för i princip allt i trafiken, kört det mesta då jag har alfabetet på körkortet, blåst på med blåljus som militärpolis, men det jag kommit fram till på de 6 år jag har haft körkort är att ja visst, unga killar kör oftast lite galnare än andra, men man borde fan ha en "körkorts skola" var 10'nde år eller något. En ung kille som kostar försäkringsbolagen pengar i form av plåtskador är en sak, men andra idioter som inte kan hantera sina fordon är mycket värre! Rondeller, behöver jag säga mera? Blinkar ut genom hela rondellen, stannar för att lämna företräde till fordon som ska in i rondellen... Trevligt när man bromsat in 60 ton last att upptäcka att en idiot står stilla i rondellen väntandes på att du ska köra in...

Om man vill ha och har råd till (att äga) en effektstark bil, köp en, kör som alla andra, 120-150 på 110 vägar osv och var snäppet tryggare än de andra vid omkörningar. Ser inget fel i det, enda jag kan påpeka är att lämna alkoholen utanför...

Kan tillägga att jag i dagsläget kör en M5'a 09'a som tjänstebil och en Audi S5'a privat, samt en Doge Ram 1500 SRT10 för att köra matkassarna från ICA.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
PoulZen
31 maj 2010 · 772 Inlägg

Köp vilken bil du vill, inget fel med att vilja ha en snabb bil. Men var beredd på att du kommer få betala dyra pengar när det går sönder.

Väldigt många har nog kört sönder sin första bil på ett eller annat sätt, och när man då köper en billig förstabil så gör det inte så mkt, utan man skrotar den och skaffar en annan.

Men man ska aldrig underskatta en prestanda snabb bil, köra på en parkering och lära sig "tämja" en bil är ingenting i jämförelse med verkliga trafiken. Jag har kört bil i 8 år, och fortfarande uppstår det ibland situationer där jag blir osäker på vad jag ska göra.
Och det är i såna situatuioner som det visar sig att man har erfarenhet och kan klara av bilen man kör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang