Överklaga fortkörningsböter?

brg Man får va medlem
15 oktober 2009 · 50 Inlägg

Tjena!
Vart tagen för fortkörning igårkväll, 2800 riksdaler kostade kalaset. Idag kom jag dock på att han inte skrev hur fort jag körde på lappen som jag fick (föreläggande av ordningsbot), och tänkte att det kanske går att överklaga pga det? Vad tror ni?

discokapten Kapten på disco!
15 oktober 2009 · 1 729 Inlägg

Klart det KAN gå, bara du är redo att dra det i ting så är det väl lurre.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Nehe
15 oktober 2009 · 687 Inlägg

Du skrev väl på pappret där du erkännde fortkörningen så vad finns det att överklaga när du redan erkännt?

Prolac
15 oktober 2009 · 123 Inlägg

varför överklaga om du gjort ett fel och blev tagen?

Hyundai accent "1.6 gls" (2004)
NiKeMaN Entreprenör
15 oktober 2009 · 1 286 Inlägg

Även om du överklagar så hjälper det inte ett skit. Tyvärr.

// Niklas Johansson
NissanMotorsport
15 oktober 2009 ·

Som föregående, du har väl redan erkänt eller?

Sen är det värt att ta upp det i tingsrätten? man kan väl förlora där och sen betala tingsrättskostnaderna själv? rätta mig om ja har fel..

Ta det som en man och betala wink

brg Man får va medlem
15 oktober 2009 · 50 Inlägg

MIG1408 skrev:
Som föregående, du har väl redan erkänt eller?

Sen är det värt att ta upp det i tingsrätten? man kan väl förlora där och sen betala tingsrättskostnaderna själv? rätta mig om ja har fel..

Ta det som en man och betala wink

Jo men tänkte att eftersom det inte står hur fort jag körde så har jag inte erkänt något. Iofs så står förseelsekoden på papperet också, så det är ju kört ändå roll

Senast redigerat av brg (15 oktober 2009)

bmx
15 oktober 2009 · 7 100 Inlägg

du gjorde fel,så då förtjänar du den bötern!

går nog inte att överklaga

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
stahre
15 oktober 2009 ·

du gjorde fel, du gjorde fel, som om inte 80% av alla användare här kör för fort till och fråntongue Nästa gång är det den som rättar som står där med brallorna nere och en böteslapp i handen;)

isso \m/(><)\m/
15 oktober 2009 · 742 Inlägg

Du blev tagen för att köra för fort?! Är väl bara att bita ihop, pynta och vara glad och hoppas att dom inte står efter nästa kurva, så gör jag och jag tillhör nog den skara som aldrig håller hastigtheten! Hastigheten som står på skylten är väl bara minsta rekomenderade hastighet?

Senast redigerat av isso (15 oktober 2009)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
halvorsen
16 oktober 2009 · 511 Inlägg

Men som sagt,
Han har erkänt att han kört för fort men det står fortfarande ingen hastighet?? och efter hastighet kommer ju den roliga delen dvs betala ut pengarna, därav har poliserna gjort ett fel,
hade jag varit du hade jag ringt och fört en dialog angående detta, och säger att du erkänner fortkörningen men i all hast så tittade du inte på fortkörnings lappen eller prislappen och du reagerade senare på priset eftersom du vet garanterat att du körde 5 km för fort eller liknande, nu vet jag inte vilken väg du körde för fort på eller något men, alltid värt att jävlas lite när dom gör fel smile kanske kan spara några hundringar

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
CarpeDiem German Engineering
16 oktober 2009 · 9 083 Inlägg

Om du har blivit tagen för fortkörning och skrivit under böteslappen så har du erkänt. Du kan överklaga men då blir det dyrt om det går vidare till rätten och det har du nog inte råd med.

Betala böterna istället och tänk på att inte köra för fort nästa gång.

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
discokapten Kapten på disco!
16 oktober 2009 · 1 729 Inlägg

Jag hade tagit chansen att komma undan.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
halvorsen
16 oktober 2009 · 511 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Om du har blivit tagen för fortkörning och skrivit under böteslappen så har du erkänt. Du kan överklaga men då blir det dyrt om det går vidare till rätten och det har du nog inte råd med.

Betala böterna istället och tänk på att inte köra för fort nästa gång.

//CarpeDiem wink

Ja man har erkänt brottet, men fortfarande gjorde ju polisen ett misstag och inte skriva hastighet,
visst ska man ta böterna och betala dom som en man, och han har ju erkänt brottet,
men utan hastighet så fattas ju en del av bevisningen som skapar storleken på summan som ska betalas det är den delen jag tänker på, och det som man ska gå vidare på och höra vad dom säger,
som sagt brottet är erkänt men kanske kan få prislappen att sjunka en bit? värt att testa tycker jag,

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
CarpeDiem German Engineering
16 oktober 2009 · 9 083 Inlägg

halvorsen skrev:

CarpeDiem skrev:
Om du har blivit tagen för fortkörning och skrivit under böteslappen så har du erkänt. Du kan överklaga men då blir det dyrt om det går vidare till rätten och det har du nog inte råd med.

Betala böterna istället och tänk på att inte köra för fort nästa gång.

//CarpeDiem wink

Ja man har erkänt brottet, men fortfarande gjorde ju polisen ett misstag och inte skriva hastighet,
visst ska man ta böterna och betala dom som en man, och han har ju erkänt brottet,
men utan hastighet så fattas ju en del av bevisningen som skapar storleken på summan som ska betalas det är den delen jag tänker på, och det som man ska gå vidare på och höra vad dom säger,
som sagt brottet är erkänt men kanske kan få prislappen att sjunka en bit? värt att testa tycker jag,

Aha ok, men då förstår jag. Isåfall skulle TS kunna få lägre bötesbelopp pga polisens misstag av att inte skriva ner hastigheten som bevis. Håller med dig, värt ett försök ju smile

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Germax
16 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Det går att överklaga en påskriven bot men det är omständigt. Först måste du betala boten ska ska du anmäla överklagan.

Som vanligt häver folk ur sig en massa skit de inte har en aning om, de kostar ALDRIG pengar att överklaga en dom lr att driva något till domstol oavsätt utgång förutom vid civilrättsliga mål (typ skiljsmässotvister mm) Dessa kostar pengar, men inget annat.

Anledningen att han inte skrev hastigheten var troligen för att värdet inte fanns kvar i kameran, och har han dessutom inte visat dig hastigheten i kameran så är mätningen ogiltig.

Det här vet jag inte men jag tvivlar på att en bot utan hastighet uppskriven är giltig, om du överklagar det med argumentet att du trodde polisen gjorde allt korrekt och att du inte hade egen uppfattning om hur fort det gick så kan du säkert komma undan.

Senast redigerat av JapMax (16 oktober 2009)

Memme I'am AWESOME..
16 oktober 2009 · 2 783 Inlägg

bmx skrev:
du gjorde fel,så då förtjänar du den bötern!

går nog inte att överklaga

Fyfan vad jag hatar moralkärningar! Han vet om att han har gjort fel, men tänkte ta en chansning då polisen har glömt skriva vilken hastighet han blev tagen i.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Nehe
16 oktober 2009 · 687 Inlägg

Får man fråga hur de stoppade dig?... Mätning efter väg eller blåade de dig? Om de blåade så kan ju förklaringen ligga i att en mätning av hastigheten ej finns. Och ja kära folk man kan ge böter även utan en mätning av personens hastighet.

Senast redigerat av Nehe (16 oktober 2009)

Frostfjord Ljudbyggare
16 oktober 2009 · 170 Inlägg

isso skrev:
Du blev tagen för att köra för fort?! Är väl bara att bita ihop, pynta och vara glad och hoppas att dom inte står efter nästa kurva, så gör jag och jag tillhör nog den skara som aldrig håller hastigtheten! Hastigheten som står på skylten är väl bara minsta rekomenderade hastighet?

Var det inte 70+70=140 som gällde? Sen max 30 över det. Så ligger man kvar i behålla körkortzonen tongue
nej men allvarligt är jag också "kanske lite tung" på foten jag med. Dock ALDRIG i tätbebyggelse i villa kvarter och vid skolor typ. Där går det jävligt nätt ska du se

Opel Omega (B) "Oscar" (2002)
Mitsubishi Galant "Junior" (2001)
Frostfjord Ljudbyggare
16 oktober 2009 · 170 Inlägg

Hade polisen sin mössa på?
Läste här någonstans att de måste ha komplett uniform. Fast kanske måste ha bild bevis

Mitsubishi Galant "Junior" (2001)
Opel Omega (B) "Oscar" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang