7367
Sök

B230a i 940.

136 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Tjena!

Jag har en seriös fråga här...

I framtiden ska jag kasta i en B230ft/fk(mer eller mindre "samma" motor) i min bil..

Och jag fundera först på att köpa motor från skroten för o hålla kostnaderna nere - men på senare tid har jag börjat tänka lite mer o bättre...

Det är ju bättre o köpa en donatorbil för då får jag ALLT jag behöver, elsystem, IC, ja allt!

Men jag behöver ju samtidigt en bil själv som jag kan köra med för o komma till jobb...

Sen började jag undra... Alla B230 motorer har ju samma motorfästen o allt..

Hur mycket jobb skulle de bli för o slänga i en B230a i en 940?

Misstänker man får byta soppapumpar eller nått så man inte fyller förgasaren och sen bara sprutar ut all soppa igen(en förgasare har ju normalt ingen returslang till tanken, det går en slang ner under bilen men sen slutar den där - troligtvis för skulle den fyllas över så ska de rinna ut där de inte finns nått varmt så de kan börja brinna)

Choken behövs inte dras in heller i kupén... använder inte choken nuså.. den kärvar o vill inte gå tillbaka så idag pumpar jag på gasen tills den går igång o sen håller jag den vid liv genom o gasa tongue

Så frågorna kortfattade här:

Är där nått elektriskt till motorn på en B230a som kan behövas kopplas in o hur gör jag det lättast?

Måste soppapumparna bytas?

Tacksam för svar smile

130 Inlägg
17 oktober 2009
elpumparna på 940 får du plocka bort för a motorn har väl en mekanisk pump som är lagom för fögasaren... bör väl inte va allt för mycke ström te en a motor minns inte riktigt

1 758 Inlägg
17 oktober 2009
Vad sitter det för motor i nu då? Om jag förstod dig rätt så ska du byta till en turbomotor i framtiden och bara "slänga i en" nu så länge? Är det något fel på den som sitter i eller varför ska du byta under tiden?
För om du måste byta, borde det ju vara lättast att byta till en likadan sugmotor som sitter i. Då har du ju redan all el dragen och hela baletten.

Det som jag främst tänker på är att du inte kan besikta med A-motor, eftersom den saknar katalysatorrening och inte uppfyller diverse miljökrav som din 940 måste göra. Kommer alltså inte gå igenom besiktningen och blir du stoppad av polisen kan du åka på böter och förläggande om regbesiktning.

136 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Ah, jag ber om ursäkt Att jag kanske inte var helt klar i texten med vad jag menade!

Det är såhär att jag idag äger en Volvo 240 86'a med en B230A motor.

Och jag vill lägga i en B230FK/FT i den..

Så först funderade jag på o köpa grejor löst, men började komma in på tankarna att köpa en hel 940 turbo eller ltt istället och plocka motorn från den för då får jag allt som behövs, alla delar och kablar!

Men istället för att då behöva köpa ytterligare en bil och kunna pendla med till jobbet(för 240'n ska bli riktigt projekt, byta bussningar, gå över bromsar, rostlaga, lacka om o allt!)

Ja så iställt för o behöva köpa ytterligare en bil så tänkte jag man kunde lägga ner A motorn från 240'n i 940'n.

Så kan jag försöka få tag på en 940 som då antingen är nybes eller inte ska bes på några månader iallafall så jag slipper besiktningen...

och när motorn är på plats och funkar som den ska så kopplar jag ur vajern till o öppna huven med o drar den på ett annat ställe så om polisen skulle stoppa mig så kan jag inte få upp huven så de kan kolla därunder... (men lägger vajern på ett annat ställe så jag kan öppna om jag skulle behöva byta lampor eller liknande)

Darth Vader
1 644 Inlägg
18 oktober 2009
Du kommer inte kunna regga med a-motorn då den ej har de avgascertifieringar som F/FT/FK har, så jag hade rekommenderat att du tar en vanlig b230f-motor istället för A-motorn till 940in, sådana kastar folk efter dig så det blir inte dyrt

Braaaaap?

136 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Suck...

Jag har ju redan en A-motor, VILL INTE REGGA en 940 med en A.motor..

Jag ska bara lägga ner motorn i den, köra med den ett tag och sen när jag har råd att köpa en annan bättre pendlarbil så säljer jag den billigt till nån eller så leker jag isönder den och sen skrotar den..

Det är istället för att jag som nu äger en 240. Ska köpa en annan bil jag kan använda o pendla med till jobb, samtidigt som jag ska köpa ytterligare en 940 som jag ska slakta på delar.

För man BÖR på en helg hinna med och plocka ur en B230FK/FT motor och kasta i en B230A ju..

Elsystemet kan få sitta kvar tills man behöver det. bara o ignorera alla varningslampor..

Sök