7651
Sök

V8, I en 740tic 87a ?

502 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Tjenare.
Jag funderar på om det är möjligt enligt lag att stoppa i en v8 i min volvo 740 turbo från1987.
Och om det är möjligt utan att fixa med "ombyggt fordon" och allt vad det heter.

Jag har sett flera 240is med tex rover alu v8 och ett gäng med chevas 350. eler kanske rent utav xc90ins v8a.. Men hur gör man om man vill sätta det i min bil? Och hur får man göra med ev överladdning?

Jag sökte ett tag både här och på google utan att hitta allt för vettiga svar om bilar nyare en 75.

mvh Daniel
Senast redigerat av klarrre (17 oktober 2009)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

8 297 Inlägg
17 oktober 2009
Du lär hitta en tillräckligt svag V8 med katalysator för att få igenom det. Och det finns inte många som klarar kravet på vridmoment. Om motorn inte är överladdad från början lär man fuska

2 024 Inlägg
17 oktober 2009
Finns en artikel om V8 i 740 i nån gammal bilsport, Mats Thollander lyckades regbesiktiga sitt bygge med modern TPI V8 om jag inte minns fel, med hjälp av några matematiska knep, klurigt var det men uppenbarligen går det.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

502 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Jo det förstår jag.
men måste man regga som ombyggt / amatörbyggt fordon?
Och säg att jag skulle försöka få ner rovers lilla alu v8 som klarar både hk / vrid kraven, Då har den ju inte turbo / kompressor, Får jag då ha detta ändå med tanke på att min bil från början är godkänd med detta?

och vilka är gränsvärdena för volvo 740 gällande hk / nm ?

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

2 024 Inlägg
17 oktober 2009
PÅ en bil av din årsmodell kan man generellt säga att byter du till en annan motor, så får du inte ändra på den motorn heller för då gäller inga certifikat på den heller. Om din bil från början har turbo så spelar det ingen som helst roll då motorn du byter till inte är specad med detta.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök