2846
Sök

Vad är det för fel på min Lexus IS 250?

123 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Nyligen köpt denna fantastiska bil men det är en sak jag undrar om är inte säker om det ens är ett problem men då en bekant påpekade det när han provkörde bilen så har jag börjar undra och det är väldigt irriterande då det är en nyköpt bil.

Problemet är följande:

Bilens ratt svänger smått till höger eller vänster när man bromsar in, oftast när det är en hård inbromsning så känns det som att man tappar lite kontroll över ratten.

Någon som förstår vad jag menar? Om ni inte gör det ställ gärna frågor så jag kan förklara för er, behöver en diagnos!

big_smile

Väntar ivirigt på svar...

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
18 oktober 2009
Du har troligtvis anliggande broms. Bara att riva isär och kolla så allt glider lätt. Är denna köpt på firma, ska detta gå på 6 månaders garantin.

Lev livet, det kan ta slut fort

123 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
jag har fabriksgaranti fram till 2011-09, kan det gå på det? Vad är det som kan ha orsakat detta fel?

564 Inlägg
18 oktober 2009
Det låter som att den "spårar". Sker det mest när vägen är lite sliten? Dvs diken efter hjulspåren? Har du breda däck och kanske i kombination med en lite felaktig hjulinställning så kan man få det fenomenet. Om du inte märker något när du kör som vanligt kan det bero på att hjulvinklarna ändras när man bromsar och bilen sjunker ihop fram. Det kan isf vara därför den endast spårar när du bromsar hårt men ej annars.

//Johan.

1 581 Inlägg
18 oktober 2009
Det här har jag med min s40N också! Vore kul att veta varför då det inte ALLTID händer men ibland

123 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
groze skrev:
Det låter som att den "spårar". Sker det mest när vägen är lite sliten? Dvs diken efter hjulspåren? Har du breda däck och kanske i kombination med en lite felaktig hjulinställning så kan man få det fenomenet. Om du inte märker något när du kör som vanligt kan det bero på att hjulvinklarna ändras när man bromsar och bilen sjunker ihop fram. Det kan isf vara därför den endast spårar när du bromsar hårt men ej annars.

//Johan.

Händer bara när det är inbromsningar och när vägen är som du säger inte perfekt. Bilen har breda däck och är bräddad där back också med breddnings ring vid däcken så den ska ha en sportigare look. Bilen har även sportpaketet och är stabil i övrigt.

Är det något man kan leva med eller är det ett problem jag bör åtgärda?

DFFL
9 020 Inlägg
18 oktober 2009
Har ni stora fälgar, låg profil på däcken och kör på vägar som INTE är nylagda?

Isåfall så är det inget problem, det bara är så det är.

EDIT:
Är samma för mig och det är ju för att hjulen följer med vägens "slitbana".
https://www1.garaget.org/archive/11/10265/68551/68551-1605556.jpg
Senast redigerat av FireTraXX (18 oktober 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

En gång till nu
760 Inlägg
18 oktober 2009
kickade skrev:
Nyligen köpt denna fantastiska bil men det är en sak jag undrar om är inte säker om det ens är ett problem men då en bekant påpekade det när han provkörde bilen så har jag börjar undra och det är väldigt irriterande då det är en nyköpt bil.

Problemet är följande:

Bilens ratt svänger smått till höger eller vänster när man bromsar in, oftast när det är en hård inbromsning så känns det som att man tappar lite kontroll över ratten.

Någon som förstår vad jag menar? Om ni inte gör det ställ gärna frågor så jag kan förklara för er, behöver en diagnos!

big_smile

Väntar ivirigt på svar...

1: du har obalanserade däck, då kan de hjälpa att bara slänga in dom på en firma och balansera om framdäcken.

2: dina bromsbelägg Alt bromskivor kan va ojämt slitna/sneda och bilen är därför extra nervös vid hårdare inbromsning (detta är ett typexempel på va du beskriver, så testa byta belägg/bromskivor fram så ska de nog lösa sig.

Cheers
//Alex

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

123 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Har ni stora fälgar, låg profil på däcken och kör på vägar som INTE är nylagda?

Isåfall så är det inget problem, det bara är så det är.

EDIT:
Är samma för mig och det är ju för att hjulen följer med vägens "slitbana".
http://www1.garaget.org/archive/11/10265/68551/68551-1605556.jpg

Mina fälgar och däck ser ut i princip som dina. När det gäller mått och förhållande till karossen, så jag tror inte det är något problem.

Diamond
540 Inlägg
19 oktober 2009
hört från några som själva har lexus. det är att dem byter till andra dimensioner på däcken efter köp.. då det är olika dimensioner bak och fram..

I'm Rick James Bitch!

Sök