Köpråd: Mycket bil för pengarna.

caromania Forummoderator
21 oktober 2009 · 9 296 Inlägg

BowserQ skrev:
Men jag tyckte att Rover var så liten. Undra om jag får plats där bak med benen ?

Tänk på att den Blocketannonsen är en 420. Den är betydligt mindre än 620. Jag skulle inte titta på en 420 om du ska köra längre personer bak. Barn, helt ok men inte mer. Jämför med en Civic sedan.

620 är samma bil som Accord, så du kan titta på Accord (runt 95) så får du en uppfattning. Där åker man bak utan större bekymmer, men t ex en SAAB 9000 är mycket större.

Edit: delarna till Rover 620 är inte dyra och inte svåra att få tag på. Vem har sagt det?

Senast redigerat av caromania (21 oktober 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
21 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

BowserQ skrev:

caromania skrev:

BowserQ skrev:
Detta såg ut som en bra brukis. wink
Hur mycket kostar dom att äga?

Det är en 420, delar mycket med mindre Hondor som Civic. Motorn är Rover T-serie, råstark 2 liters fyra, ca 140 hästar. Ganska snabb.  Enkel och robust, håller bra. Detta är inte den motorn där man kan höra olika rykten om topplockspackningsproblem. Däremot är det en tung motor och jag har aldrig kört en 420. Den kan eventuellt vara framtung. I 620/820 upplever man den emellertid inte som framtung.

Säkert billig i försäkring då den är ovanlig. Soppa, kanske 0,8-0,9 ärliga förbrukningssiffror. Inga Volvo 940 0,7 alltså utan jag menar riktig blandad körning.

Motorn är lättmekad. Väldigt basic.

0.7 kanske var långkörning vid E4 wink
Men jag tyckte att Rover var så liten. Undra om jag får plats där bak med benen ?
Men jag har fortfarande inte bestämt mej.

Mercedes W126:
+ Snygg och samma prisklass som dom andra. En bil med klass och grymm komfort. Slagskepp med stil. Mafia
- Drar mycket i soppa och dyr att serva, än fast man har kunskap i bilmed. Tror också det är dyr försäkring.

Volvo 850:
+ Mycket bra brukis som har ett bra ryckte. Bra komfort och en "sportigare modell" av 740. Försäkringen är hyffast billig.
- Drar en del i bensin och delar är dyr. Har inte samma kvalité som en 740. ABS systemen brukar paja vad 30 000+ mil.

Saab 9000:
+ En bil som man får mycket bil av för pengarna. Mycket utrustning
- Konstig kupé och ganska dyr att försäkra. Delar är dyra på dom om det gäller turbodelarna.

BMW 520i:
+ Mycket bra bil. Är lite som en sportbil. Bra komfort och ganska snygg. Drar lite soppa.
- Dyr i försäkring och delar. Pajar 24V så blir det dyrt.

Rover 620:
+ En liten bil med en Hondamotor. Drar lite soppa och är säkert billig i försäkring. Komfort har den.
- Svårt att hitta delar och dom är dyra för det finns få av dom jämfört med en Volvo 850.

Svårt att bestämma mej.

Jag lutar mera mot Mercan, om jag fick veta lite mera om just W126.

Ett litet tillägg, skriv inte dyra delar bara för att fördomarna säger så. Saab, (nyare) Volvo och japs har till exempel dyrare delar än vad Bmw har. Vissa delar, ex avgasrör är riktigt dyrt till dem. Men i övrigt så ligger de under medelpris.

Och visst kan det bli dyrt om 24v rasar (precis som med konkurrenternas motsvarande motorer), men å andra sidan är M50 "Bmws Volvo B20" en av de överdimensionerade och slitstarkaste motorer du kan hitta.

Dyr försäkring har de däremot, inte mycket att tillägga på den punkten! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
21 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

Rquired skrev:
Ett litet tillägg, skriv inte dyra delar bara för att fördomarna säger så. Saab, (nyare) Volvo och japs har till exempel dyrare delar än vad Bmw har. Vissa delar, ex avgasrör är riktigt dyrt till dem.

När du säger nyare Volvo, menar du då V70N och S60?
Jag är inte vidare hej på prisläget på dem, men fram till 2000, dvs gamla V70-karossen, och S70 och 850-modellerna är billiga att handla grejer till - visserligen inte så billiga som t.ex. till 240 eller 740, men länkarmarna kostar ju ca 500kr styck på Skruvat.se, dvs inte jättefarligt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
21 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:

Rquired skrev:
Ett litet tillägg, skriv inte dyra delar bara för att fördomarna säger så. Saab, (nyare) Volvo och japs har till exempel dyrare delar än vad Bmw har. Vissa delar, ex avgasrör är riktigt dyrt till dem.

När du säger nyare Volvo, menar du då V70N och S60?
Jag är inte vidare hej på prisläget på dem, men fram till 2000, dvs gamla V70-karossen, och S70 och 850-modellerna är billiga att handla grejer till - visserligen inte så billiga som t.ex. till 240 eller 740, men länkarmarna kostar ju ca 500kr styck på Skruvat.se, dvs inte jättefarligt. smile

Ja, menar egentligen lite nyare modeller än 850. Men kolla priser till Bmw, inte så långt ifrån 850s nivåer heller. Sedan beror det förstås på vad man jämför, går säkert att hitta ex på där Bmw är dubbelt så dyr eller tvärtom. Men om man drar ett snitt på det hela smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
expect1991
21 oktober 2009 · 1 814 Inlägg

Honda Civic hade jag köpt för dem pengarna smile

BowserQ
21 oktober 2009 · 121 Inlägg

Kanske få bli en Volvo 850 eller en BMW.
Men jag ska kolla mera på Rover:N wink

MIKK0 Designer.
21 oktober 2009 · 1 260 Inlägg

Tänkt på att kolla försäkringen innan du köper så inte bilen kostar miljoner att försäkra, fast det kanske har nämnts redan. smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Craazy_ Avstängd
21 oktober 2009 · 115 Inlägg

köp fan ingen saab asså , du kommer ångra dej resten av ditt liv ,, sämsta bilen du kan köpa jag lovar dej ..köp en honda Civic , du ångrar dej alldrig kan jag lova .!!

lodiseN
21 oktober 2009 · 806 Inlägg

Hahah

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
lodiseN
21 oktober 2009 · 806 Inlägg

Har vi saab älskarN här eller?;D

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
WoozyDozz
21 oktober 2009 · 918 Inlägg

Craazy_ skrev:
köp fan ingen saab asså , du kommer ångra dej resten av ditt liv ,, sämsta bilen du kan köpa jag lovar dej ..köp en honda Civic , du ångrar dej alldrig kan jag lova .!!

Du kanske ska förklara mer om varför TS inte ska köpa en Saab? smile

BowserQ
21 oktober 2009 · 121 Inlägg

http://www.blocket.se/kronoberg/Rover_8 … =4&w=3

Nu lutar jag mera åt Rover.
Visst drar dom lite? Än fast det är atuomat? Om den drar 0.8 liter blandad så är jag nöjd.

Kwek
21 oktober 2009 · 157 Inlägg

Craazy_ skrev:
köp fan ingen saab asså , du kommer ångra dej resten av ditt liv ,, sämsta bilen du kan köpa jag lovar dej ..köp en honda Civic , du ångrar dej alldrig kan jag lova .!!

Sämsta bilen?? På vilken fakta grundar du det på? Skulle vara roligt att veta..

Craazy_ Avstängd
21 oktober 2009 · 115 Inlägg

för att saab e ful och äcklig bil , fel på skiten Bla,, Bromsar ,
Skadade skyddsbälgar för drivknutar ,Stötdämpare ,Spindelleder, Läckande värmepaket ,
Växellådan, lyssna efter missljud vid körning på de högsta växlarna.
Vanligast vid miltal över 12.000.

Ante90 skrev:

Craazy_ skrev:
köp fan ingen saab asså , du kommer ångra dej resten av ditt liv ,, sämsta bilen du kan köpa jag lovar dej ..köp en honda Civic , du ångrar dej alldrig kan jag lova .!!

Du kanske ska förklara mer om varför TS inte ska köpa en Saab? smile

BowserQ
21 oktober 2009 · 121 Inlägg

Men nu vet jag avd jag ska köpa.
http://www.blocket.se/trelleborg/Bmw_31 … =4&w=3
Modell 3 med den supersnåla 1,8 motor med is som jag TROR att det betyder 16v.
Bra utrustning också.

Craazy_ Avstängd
21 oktober 2009 · 115 Inlägg

jävligt fin för pengarna

BowserQ skrev:
Men nu vet jag avd jag ska köpa.
http://www.blocket.se/trelleborg/Bmw_31 … =4&w=3
Modell 3 med den supersnåla 1,8 motor med is som jag TROR att det betyder 16v.
Bra utrustning också.

lodiseN
21 oktober 2009 · 806 Inlägg

Craazy_ skrev:
jävligt fin för pengarna

BowserQ skrev:
Men nu vet jag avd jag ska köpa.
http://www.blocket.se/trelleborg/Bmw_31 … =4&w=3
Modell 3 med den supersnåla 1,8 motor med is som jag TROR att det betyder 16v.
Bra utrustning också.

Oja perfekt att wäxel funkar med och att den är skatat besiktigad:D nä helt klart fin, den hade jag nog slagit på fort som satan om jag va du:)

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
BowserQ
21 oktober 2009 · 121 Inlägg

Craazy_ skrev:
jävligt fin för pengarna

BowserQ skrev:
Men nu vet jag avd jag ska köpa.
http://www.blocket.se/trelleborg/Bmw_31 … =4&w=3
Modell 3 med den supersnåla 1,8 motor med is som jag TROR att det betyder 16v.
Bra utrustning också.

Lite skämmit att köra en sådan om man blir dragen av en 740 turbo lol
Denna bil ser ut som ha 300 hk.

lodiseN
21 oktober 2009 · 806 Inlägg

Du ska nog se att en 740 glt kan hänga av den med hehe:D

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Craazy_ Avstängd
21 oktober 2009 · 115 Inlägg

den e iafall bra mkt finare en en volvo iafall hahaha

BowserQ skrev:

Craazy_ skrev:
jävligt fin för pengarna

BowserQ skrev:
Men nu vet jag avd jag ska köpa.
http://www.blocket.se/trelleborg/Bmw_31 … =4&w=3
Modell 3 med den supersnåla 1,8 motor med is som jag TROR att det betyder 16v.
Bra utrustning också.

Lite skämmit att köra en sådan om man blir dragen av en 740 turbo lol
Denna bil ser ut som ha 300 hk.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang