LeafBox skrev:
Inte lika utvecklade som andra bilar
Tunga att dra runt på
mkt onödiga förluster pga aerodynamiken
Nedslitna efter alla dessa år
Men det finns ju variabler oxå.
Varför skulle 740 inte va lika utvecklade som andra bilar?
Vad jämförs det med då?`
1988 kom den första årsmodellen såkallad "88B" med lambdastyrd katalysatorrening LH2.4 som även hade självdiagnos, "limp home" och kolkanister.
Lambdasonden var Volvos uppfinning och sitter idag på alla bilar, så då lär inte nån annan tillverkade ha kunnat vara modernare.
Bränslesystemet LH 2.4 kom 1988- både till B230 och B280 motorn och ersatte då alla tidigare bränslesystem.
Det tidigare elektroniska bränslesystemet -88 hette LH 2.2.
Om nån har tänkt på det så sitter det ett märke i grillen på alla bilar från 88-89 där det står LAMBDA detta pga Volvos uppfinning lambdasonden som används på alla bensinbilar fortfarande, det är det allra modernaste systemet och det finns idag ännu inget som är bättre.
Även om man kommit med andra bränslesystem med andra yttligare justeringsmöjligheter för styrdonet som tex bränsle & tändnings justering för var cylinder och justerbara kamtider så är huvudfunktionen fortfarande uppbyggd på att bränslet justeras via Lambdasonden.
Lambdasondens uppgift är att mäta avgasvärdena i avgaserna , skicka info till styrenheten och bla ut från den informationen bestämmer styrdonet vilken bränslemängd motorn ska få.
Fördelen är effektivare avgasrening och lägre förbrukning då systemet fungerar felfritt.
Har man tex avgasläckage mellan motor och lambdasond så kommer bränslemängden öka, pga att syre kommer in i avgassystemet och lambdasonden mäter då upp det, styrenheten tror att motor får för mager bränsleblandning och spär på med bränsle tills rätt avgasvärde uppnås.
Syftet med 700 seriens karosser är att de är just aerodynamiska, de är byggda just för att ha ett så lågt luftmotstånd som möjligt.
Detta är förmodligen mest jämfört med 200serien.
En Aerodynamisk karross är inte nödvändigtvis dessamma som att bilen ser strömlinjeformad ut och slickar marken.
Problem med hög bränsleföbrukning tror jag främst beror på nonchalans, misskötsel, bristande service.
700 seriens främsta fiende i dagsläget är det låga marknadsvärdet, pga det så missköter många människor sina bilar ännu mer.
Bara de rullar och inte kostar något så är folk nöjda, går de sen sönder pga det så blir de skroten (fast det är självförvållat).
Många människor kör omkring med "ruttna bromsar" med 25år gammla bromsdelar.
Bara å byta ut skiten till nytt så funkar bromsarna som de borde göra och bilarna drar mindre bensin.