Mortalis skrev:
Inte den mest aerodynamiska formen som några nämnt, hur aerodynamiskt är räta vinklar liksom. Den grillen lär nog fånga upp en hel del luft t.ex..
Sen väger ju 740 _rätt_ mycket också..
Det är meningen att luften ska åka genom grillen, kylaren och komma ut under bilen för att kyla motorn.
Passerar inte luften grillen så kan man få problem med överhettning och låg effekt på AC.
700 serien är byggd för att vara aerodynamisk.
Min 740GL 1985 vägde ca 1300kg alldeles lagom tycker jag, drog 0,8L/mil.
Min 855 drar alltid 1L per mil så jag tycker 740 serien är en riktigt billig bil att köra, förstår inte va de är nån gnäller över egentligen?
Drar nåns 740 mycket bensin så är den förmodligen misskött, söndermeckad eller så är det något fel på den tex grenrörsläckade, igensatt luft/bränslefilter, kassa bromsar.
Min 760 GLE 1988 väger 1560kg perfekt eftersom jag får dra mitt bilsläp på 1510kg med endast B körkort.
Det ironiska är att om jag hade tagit BE körkort hade jag endast fått dra 50kg mer med bilen, fast bilen är enligt Volvo godkänd för 1800 kg.
700 serien kan ju omöjligt dra som en liten folkasnurregolf på 400kg när den väger tre gånger så mycket, folka får man inte dra nåt släp med.
Volvo 850 drar mkt mer så förstår inte vad nån gnäller över? 0,8L är väl bra?
Man kan välja 740GL 1985 om man vill ha en 740 som drar extremt lite bensin.
Varför inte skapa en tråd som är emot det höga bensinpriset istället?