5267
Sök

Varför drar Volvo 740 så mycket jämfört med andra bilar med samma egenskaper

749 Inlägg
28 februari 2010
Mortalis skrev:
Inte den mest aerodynamiska formen som några nämnt, hur aerodynamiskt är räta vinklar liksom. Den grillen lär nog fånga upp en hel del luft t.ex..
Sen väger ju 740 _rätt_ mycket också..

Det är meningen att luften ska åka genom grillen, kylaren och komma ut under bilen för att kyla motorn.
Passerar inte luften grillen så kan man få problem med överhettning och låg effekt på AC.
700 serien är byggd för att vara aerodynamisk.

Min 740GL 1985 vägde ca 1300kg alldeles lagom tycker jag, drog 0,8L/mil.
Min 855 drar alltid 1L per mil så jag tycker 740 serien är en riktigt billig bil att köra, förstår inte va de är nån gnäller över egentligen?
Drar nåns 740 mycket bensin så är den förmodligen misskött, söndermeckad eller så är det något fel på den tex grenrörsläckade, igensatt luft/bränslefilter, kassa bromsar.

Min 760 GLE 1988 väger 1560kg perfekt eftersom jag får dra mitt bilsläp på 1510kg med endast B körkort.
Det ironiska är att om jag hade tagit BE körkort hade jag endast fått dra 50kg mer med bilen, fast bilen är enligt Volvo godkänd för 1800 kg.

700 serien kan ju omöjligt dra som en liten folkasnurregolf på 400kg när den väger tre gånger så mycket, folka får man inte dra nåt släp med.
Volvo 850 drar mkt mer så förstår inte vad nån gnäller över? 0,8L är väl bra?
Man kan välja 740GL 1985 om man vill ha en 740 som drar extremt lite bensin.

Varför inte skapa en tråd som är emot det höga bensinpriset istället?
Senast redigerat av Bjornn (28 februari 2010)

4 Inlägg
28 februari 2010
Den har mycket luftmotstånd med xD. ser ju ut som en kartongbil.tongue

749 Inlägg
28 februari 2010
tommy_calibra skrev:
Den har mycket luftmotstånd med xD. ser ju ut som en kartongbil.tongue

Nix den har inte högt luftmotstånd, den ser ut som en amerikanare.
Kom med nåt vettigt argument.
Senast redigerat av Bjornn (28 februari 2010)

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 februari 2010
Rödblockaren var ju byggd som en dieselmotor från början.
När Volvo köpte upp Bolinder Munktell - visst är motorn slitstark tack vare det, men det blev kanske onödigt stabilt samtidigt?
Tunga delar i motorn kanske?
Mycket rotationsmassa?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 februari 2010
steifan skrev:
Mortalis skrev:
Inte den mest aerodynamiska formen som några nämnt, hur aerodynamiskt är räta vinklar liksom. Den grillen lär nog fånga upp en hel del luft t.ex..
Sen väger ju 740 _rätt_ mycket också..

Saab 900 (den gamla) har samma cW-värde som Volvo 740 trots mjukare linjer,
det som skiljer de bilarna mest är frontarean, som är ganska så stor på 740.
Jämför man Volvo 740 mot 940 så kanske man inte ser så stor skillnad men
aerodynamiken är mycket förbättrad med vinklad front och högre bakdel.
Kombin är mera aerodynamisk än sedanen också för övrigt tongue

Volvo 740 brukar vara lättare generellt än BMW 3-serie (E36) med sexorna exempelvis
och c:a 100-200kg lättare än motsvarande BMW 5-serie (E34) som iaf ska vara i
liknande storleksklass. Så speciellt tunga bilar relativt till andra är de ju egentligen inte.

Tjänas väl lite vikt på spartansk utrustning och stora "tomma" ytor tongue

Och Bmw väger _rätt_ mycket dom med wink

Tror siffrorna kan stämma, 1400kg E36 då får det generellt vara en 316/318. Däremot förklarar det inte varför 116hp 740 drar lika mycket som en 192hp och 200kilo tyngre 525i. Jag gissar på tekniken, samma beprövade konstruktion som gör 740 till en stryktålig bil gör att den inte går lika snålt som den skulle gjort med en modernare, mindre stryktålig motor.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

57 Inlägg
28 februari 2010
Evo-Offer skrev:
Subw000fer--92 skrev:
Polarns 740gl från 86, drar drygt 2L per mil, drar dem här bilarna så här mycket under vintern eller är det ngt allvarligt jävla fel på bilen? tongue

det låter jääävligt mkt faktiskt.fast kankse spelar stor roll på förgasare och insprutning..

min 86:a med förgasare drar ca 1lit/mil blandad körning så visst är det skillnad men det är väll marginellt, beror väll på hur man anväder gasen om något tongue

Lär av andras misstag
för du kan inte leva tillräckligt länge
för att själv hinna begå dem alla.

749 Inlägg
1 mars 2010
jalmar skrev:
Evo-Offer skrev:
Subw000fer--92 skrev:
Polarns 740gl från 86, drar drygt 2L per mil, drar dem här bilarna så här mycket under vintern eller är det ngt allvarligt jävla fel på bilen? tongue

det låter jääävligt mkt faktiskt.fast kankse spelar stor roll på förgasare och insprutning..

min 86:a med förgasare drar ca 1lit/mil blandad körning så visst är det skillnad men det är väll marginellt, beror väll på hur man anväder gasen om något tongue

Drar den 2L per mil så är det absolut ett eller flera fel på motor.

Vilken förgasare har du?
Motor B230A
Eller  B230K

1liter per mil låter mkt men kanske inte så mycket om det är en kombi med B230K, förmodligen bromsar anliggande, läckage, dåligt servad, utsliten förgasare, feljusterad som är de troligaste orsakerna.

Sliten eller aldrig underhållen förgasare är det samma som att bränsle blandningen inte stämmer pga nålslitage och slitage i munstycke vilket är oundvikligt.
Ju slitnare nålen och munstycket blir i förgasare destu fetare blir bränsleblandningen (drar mer bränsle) och motorn börjar så småningom gå ojämt, rycka vid accleration, hosta vid fullt gaspådrag från tomgång, ökad bränsleförbrukning och liknande symptom på bristande underhåll.

Nål och munstycke i förgasaren ska bytas enligt serviceintervall och motorn ställas in enligt Volvos anvisningar med CO mätare.
Senast redigerat av Bjornn (1 mars 2010)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 mars 2010
Kan bara fylla i tråden lite med förbrukning.
Hade som första bil en 740 GLE 85:a med 230E motorn (mekaninsk sprut)
Den drog blandad körning när man mätte med trippen 0.87-0.88 med 215 däck kan tilläggas.

Autotech

153 Inlägg
1 mars 2010
Kör min B230F 1300kg sedan 89 runt 0.8-0.9 utan större problem. dock nu i vinter har jag legat närmare 1.3 men det har sina förklaringar.

tycker det är rätt okey egenskaper för att vara en 20år gammal bil.
inte många av dagens bilar som ligger under det ens.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 mars 2010
b230a - 1.3 liter milen
b230f - 1.1 liter milen

Naturligtvis båda vid blandad körning, att säga att den drar 0.8 vid landsvägskörning är ointressant egentligen, hur många kör BARA landsväg och varmstart?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

4 637 Inlägg
1 mars 2010
discokapten skrev:
b230a - 1.3 liter milen
b230f - 1.1 liter milen

Naturligtvis båda vid blandad körning, att säga att den drar 0.8 vid landsvägskörning är ointressant egentligen, hur många kör BARA landsväg och varmstart?

Trimmade motorer som du syftar på är även det ointressant.

4 637 Inlägg
1 mars 2010
Swec skrev:
Kör min B230F 1300kg sedan 89 runt 0.8-0.9 utan större problem. dock nu i vinter har jag legat närmare 1.3 men det har sina förklaringar.

tycker det är rätt okey egenskaper för att vara en 20år gammal bil.
inte många av dagens bilar som ligger under det ens.

Nej, var inte länge sedan nyare V70 låg på de siffrorna. Haha, inte många som skulle ha köpt en ny Volvo på 80-talet om de drog 3 liter milen som vissa påastår. Visserligen var bensinen billigare då men ändå...

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
1 mars 2010
Volvo_Mannen skrev:
Diesel_77 skrev:
turboforssen skrev:
det beror på körstilen smile
brors 745:a drar 0.83 vid blandad körstil.
men min drar ca 1.2 tongue men jag har tung högerfot
sen är det väl så att volvo har ganska simpla insprutningssystem å låg lite efter i tiden

0.83 vad? Hur? Det är ju som en merca 220-240 diesel. w123

0.85 körde jag min rostiga som gått 40k mil. Men det är ju om man kör lugnt.

Sen att jämföra med en 3-serie är väl lite fel. 5-serien är ju mer jämnstor.

Min 744 GL med automatlåda får jag ner i cirka 0,8.
Så att som sagt, beror på vem som kör big_smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
1 mars 2010
EmilHammarlund skrev:
Diesel_77 skrev:
steifan skrev:

Ja luftmotståndet sänktes ganska ordentligt med den vinklade fronten.
Ännu mer sen på sedanmodellen 940 då hela bakdelen blev högre.
Men har inga exakta siffror på lager.

Vet inte riktigt vad den lite högre utväxlingen på överväxeln ger i förbättrad bränsleförbrukning.

Jag vet att det är hyffast lätt att montera en 940 (760) front på en 740 med turbogrill med GL ram + usa blinkers.
Vad är det för skillnad mellan 740 och 940 lysen? Har 940 dimljus inbyggda?

jag ser på många 740 där bak tt det finns en liten ful "vinge". Vad gör den? Jag syftar inte på orginalvinge, utan en svart list.

Jag kanske kan ta reda på tills i morgon ifall även den "listen" är ett originaltillbehör... Gissar på att den vanliga vingen gör mer nytta än den.

Den ska förhindra att det blir skitigt på bakljusen och den biten.
Precis som vingen på kombimodellerna, eller om det kanske till och med heter vindavisare, det den gör iaf tongue

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

3 124 Inlägg
1 mars 2010
Bjornn skrev:
Varför skulle 740 inte va lika utvecklade som andra bilar?
Vad jämförs det med då?`
1988 kom den första årsmodellen såkallad "88B" med lambdastyrd katalysatorrening LH2.4 som även hade självdiagnos, "limp home" och kolkanister.
Lambdasonden var Volvos uppfinning och sitter idag på alla bilar, så då lär inte nån annan tillverkade ha kunnat vara modernare.

Bränslesystemet LH 2.4 kom 1988- både till B230 och B280 motorn och ersatte då alla tidigare bränslesystem.
Det tidigare elektroniska bränslesystemet -88 hette LH 2.2.
Om nån har tänkt på det så sitter det ett märke i grillen på alla bilar från 88-89 där det står LAMBDA detta pga Volvos uppfinning lambdasonden som används på alla bensinbilar fortfarande, det är det allra modernaste systemet och det finns idag ännu inget som är bättre.

Lambdasonden kom väl 1976 och uppfanns av Bosch även om Volvo var den första bilen som den installerades i.

749 Inlägg
1 mars 2010
Robban_89 skrev:
EmilHammarlund skrev:
Diesel_77 skrev:

Jag vet att det är hyffast lätt att montera en 940 (760) front på en 740 med turbogrill med GL ram + usa blinkers.
Vad är det för skillnad mellan 740 och 940 lysen? Har 940 dimljus inbyggda?

jag ser på många 740 där bak tt det finns en liten ful "vinge". Vad gör den? Jag syftar inte på orginalvinge, utan en svart list.

Jag kanske kan ta reda på tills i morgon ifall även den "listen" är ett originaltillbehör... Gissar på att den vanliga vingen gör mer nytta än den.

Den ska förhindra att det blir skitigt på bakljusen och den biten.
Precis som vingen på kombimodellerna, eller om det kanske till och med heter vindavisare, det den gör iaf tongue

Vill bara reda ut begreppen med fronterna.
Den första så kallad "940 front" kom på 760 1988 och är inte exakt likadan som den senare 940 fronten, 760 1988- har inbyggda dimljus och extraljus.
Dimljusen är plaserade underst i 760 strålkastaren och överst i 940 strålkastaren samt är glasen annorlunda utformade.
Även stötfångarna fram 760 1988- och 940 är ganska annorlunda i själva utformningen av plasten och 940 stötfångaren ska även vara bredare än en 760 88- stötfångare.
Annars är strålkastarna 760 88- / 940 lika delar förutom reflektor och glas, men de kan bytas sins emellan om man nu vill.

749 Inlägg
1 mars 2010
viccoA skrev:
Bjornn skrev:
Vad jämförs det med då?`
1988 kom den första årsmodellen såkallad "88B" med lambdastyrd katalysatorrening LH2.4 som även hade självdiagnos, "limp home" och kolkanister.
Lambdasonden var Volvos uppfinning och sitter idag på alla bilar, så då lär inte nån annan tillverkade ha kunnat vara modernare.

Bränslesystemet LH 2.4 kom 1988- både till B230 och B280 motorn och ersatte då alla tidigare bränslesystem.
Om nån har tänkt på det så sitter det ett märke i grillen på alla bilar från 88-89 där det står LAMBDA detta pga Volvos uppfinning lambdasonden som används på alla bensinbilar fortfarande, det är det allra modernaste systemet och det finns idag ännu inget som är bättre.

Lambdasonden kom väl 1976 och uppfanns av Bosch även om Volvo var den första bilen som den installerades i.

Den lambdasond som började användas 1988 ska vad jag vet vara volvos uppfinning, sen tillverkas den säkert av bosch ändå.
Har jag fel så får ni gärna rätta mej.
Senast redigerat av Bjornn (1 mars 2010)

3 124 Inlägg
1 mars 2010
Bjornn skrev:
viccoA skrev:
Bjornn skrev:
Vad jämförs det med då?`

Den lambdasond som började användas 1988 ska vad jag vet vara volvos uppfinning, sen tillverkas den säkert av bosch ändå.
Har jag fel så får ni gärna rätta mej.

OT:

"Katalysatorer har funnits i Nordamerika sedan mitten av 1970-talet. Till att börja med filtrerade de bort 50% av avgaserna, men Bosch ingenjörer var inte nöjda med verkningsgraden. De insåg att förbättringar bara var möjliga om sammansättningen av luft-/bränsleblandningen i bränsleinsprutarna var exakt anpassad till katalysatorns filtreringskapacitet. En bra indikator på perfekt bränsle-/luftblandning är andelen restsyre i avgaserna och det är precis vad lambdasonderna mäter.

Det är därför de ibland kallas “syresensorer, oxygensensorer eller helt enkelt ”O2-sensorer”. Det vanligast använda "lambdasond" kommer från den grekiska bokstaven Lambda, som teknikerna använder för att beskriva luftvolymen i bränsle/luft-blandningen. I och med uppfinnandet och införandet av lambdasonden 1976 förvandlades okontrollerade katalysatorer till trevägskatalysatorer med en filtreringseffektivitet på över 90%. Den nya tekniken blev en omedelbar succé, först i USA och därefter i Europa."

De första bilarmärket som använde lambdasond var Volvo, årsmodell 1976, det var endast de som gick på export till nordamerika som hade utrustningen.

2 656 Inlägg
1 mars 2010
min 740 turbo aut drack MINST 1,5 liter blandad men snäll körning lite hårdare blandad körning 2 , 2,5 lite milen utan problem wink

men manuella 740-745 med b230f motorn brukar ligga på runt 0,9-1 liter och det måste ju vara okej för en såpass gammal kärra smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 mars 2010
Fatta att han överdrev och "skämtade"...

Sök