3612
Sök

Vad kostar det att byta ett kylarrör hos en verkstad?

Borstat grenrör!
125 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
Goddagens garaget!

Har ett läckande kylarrör på min SAAB 900 -96 som behöver åtgärdas, min frågeställning är densamma som rubriken, vad kommer det att kosta att byta detta läckande kylarrör på en verkstad?

MVH

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.

2 024 Inlägg
26 oktober 2009
Enda korrekta svaret får du om du frågar din verkstad.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Borstat grenrör!
125 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
Expoze skrev:
Enda korrekta svaret får du om du frågar din verkstad.

Okej, anade tyvärr detta, men då ställer jag följande fråga istället; Du som har bytt kylarrör på din bil, vad har detta kostat dig?

MVH

KHRacing
26 oktober 2009
50 kr på skroten, plus nån timmes jobb om man inte vet exakt vad man gör, plus ny glykol/vatten. tuta & kör

Borstat grenrör!
125 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
KHRacing skrev:
50 kr på skroten, plus nån timmes jobb om man inte vet exakt vad man gör, plus ny glykol/vatten. tuta & kör

Okej, låter schysst! Fast nu var det tyvärr såhär att jag efterfrågade vad det skulle kosta att göra på verkstad då jag är totalt tafatt vad det gäller motorrummet:P, men ditt inlägg fick mig att fundera på ytterligare en fråga som jag gärna skulle vilja se besvarad, om jag köper ett kylarrör på skroten, kan jag då ta med det till verkstan för att sedan be dom montera det? Eller använder verkstäder bara komponenter de själva köpt?

MVH

www.maniacracing.se
494 Inlägg
26 oktober 2009
NFD skrev:
KHRacing skrev:

Okej, låter schysst! Fast nu var det tyvärr såhär att jag efterfrågade vad det skulle kosta att göra på verkstad då jag är totalt tafatt vad det gäller motorrummet:P, men ditt inlägg fick mig att fundera på ytterligare en fråga som jag gärna skulle vilja se besvarad, om jag köper ett kylarrör på skroten, kan jag då ta med det till verkstan för att sedan be dom montera det? Eller använder verkstäder bara komponenter de själva köpt?

MVH

skulle jag vara som du så skulle jag öppna huven och försöka o göra det själv... Kanske tar ett par timmar o göra det men du kommer tycka att det va värt det.. Och gör du det själv så lär du dig lite samtidigt... försöker men inte så lär man sig inget
Tror att det är ganska så byrt att lämna in det för ett byta en slang

Mvh ToBe..

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

Borstat grenrör!
125 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
ToBe skrev:
skulle jag vara som du så skulle jag öppna huven och försöka o göra det själv... Kanske tar ett par timmar o göra det men du kommer tycka att det va värt det.. Och gör du det själv så lär du dig lite samtidigt... försöker men inte så lär man sig inget
Mvh ToBe..

Sant, vill ju lära mig mer om motorer och detta är faktiskt ett ypperligt tillfälle.

Dock har jag ännu en fråga till er rävar där ute, kan man inte bara kapa av den delen av röret som läcker och sätta en slang där istället med slangklämmor i vardera ände? Eller kommer detta också att läcka?

MVH

Borstat grenrör!
125 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
alseryd skrev:
Ingen räv här men en foxy ladie. Beror på hur kort du kapar röret och hur hårt du drar åt slangklammern.
Mvh Eva.

3-4 cm funderar jag på, och slangklämmorna kommer att dras åt ytterst hårt eftersom jag inte vill vara med om mer läckande kylvätska:( (Motorn kokade nästan i måndags)

EDIT: Kanske skulle nämnt detta tidigare men läckan sitter mitt på röret! DVS när jag undrar om jag ska kapa röret menar jag att jag ska kapa det mitt i och sedan sätta slangen mellan de oskadade rören!
Senast redigerat av NFD (26 oktober 2009)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 oktober 2009
du kan inte ordna bild på skadan? är det inte smidigast att byta hela röret bara?.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Borstat grenrör!
125 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
ToTTeN skrev:
du kan inte ordna bild på skadan? är det inte smidigast att byta hela röret bara?.

First thing tomorrow! smile jo det torde väl vara det, men har lite dåligt med pengar så det är därför jag bollar lite idéer med de som har lite mer rutin på området smile

alseryd skrev:
Frågan är hur många centimeter har du då kvar av röret att fästa slangen på??
Mvh Eva.

På "vänster" sidan finns det 10-15 cm och på "höger" sidan cirkus 6-7 cm, räcker detta?

blacken
26 oktober 2009
NFD skrev:
ToTTeN skrev:

First thing tomorrow! smile jo det torde väl vara det, men har lite dåligt med pengar så det är därför jag bollar lite idéer med de som har lite mer rutin på området smile

alseryd skrev:
Frågan är hur många centimeter har du då kvar av röret att fästa slangen på??
Mvh Eva.

På "vänster" sidan finns det 10-15 cm och på "höger" sidan cirkus 6-7 cm, räcker detta?

Det räcker gott och väl...

www.maniacracing.se
494 Inlägg
26 oktober 2009
NFD skrev:
ToBe skrev:
Mvh ToBe..

Sant, vill ju lära mig mer om motorer och detta är faktiskt ett ypperligt tillfälle.

Dock har jag ännu en fråga till er rävar där ute, kan man inte bara kapa av den delen av röret som läcker och sätta en slang där istället med slangklämmor i vardera ände? Eller kommer detta också att läcka?

MVH

jag gjorde så om min golf vr6 och det va inte en så bra ide märkte jag ganska så fort då det är ett ganska så bra tyck i slangen när man kör så den jag skarvde med åkte ut om man säger så...

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

Borstat grenrör!
125 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
Är väl på tiden att jag ger en uppföljning.
Körde till verkstan där de sa att det var ett rör till vattenpumpen som var sönder, där ser man hur kunnig jag var...
Ett nytt rör skulle kosta 1800(!) pga att man var tvungen att böja det i flera olika vinklar, vilket jag inte var så glad över så jag bad han ringa till skroten istället där han fick tag i ett begagnat rör för 500.
Det plus arbetskostnad landade på dryga tusenlappen vilket var lite dyrare än jag först trott, men bara att bita i det sura äpplet.

Kuriosa: Ett söndrig vattenpumpsrör var tydligen så ovanligt att de bara bytt det en gång tidigare under hela tiden de haft verkstan vilket är minst fem år!

2 982 Inlägg
29 oktober 2009
varför skulle det vara dyrt med 500:- i arbetskostnad för att byta röret?
skulle du byta rör åt ngn för en röding?

KHRacing
29 oktober 2009
lähgg upp lite bilder på röret så kan nog rätt många på garaget säga om det är lätt eller svårt/dyrt

511 Inlägg
30 oktober 2009
500kr för att en verkstad lagar din bil är INTE dyrt... även om dom gör det på 20 minuter så är det biligt tongue

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

4 005 Inlägg
30 oktober 2009
Arver tog 1800kr/h för Audi A8n sist den var inne på felsökning i två dagar, så 500 kr var ju ett kap.

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
30 oktober 2009
ToBe skrev:
NFD skrev:
ToBe skrev:
Mvh ToBe..

MVH

jag gjorde så om min golf vr6 och det va inte en så bra ide märkte jag ganska så fort då det är ett ganska så bra tyck i slangen när man kör så den jag skarvde med åkte ut om man säger så...

Borde väl inte vara så högt tryck på en vanlig saab 900? Tror säkert att det går att laga med en slangbit. Tryck på det ganska mkt och två slangklämmor i var ände. Se till att det är rätt storlek på klämmorna bara. Blir inte bra att dra ihop en stor för mycket.

"Den kan vara bra att ha"

1 210 Inlägg
30 oktober 2009
Eftersom dom flesta bara hackar en massa och egentligen inte kommer med nå konkret...
Märkesverkstäder tar bra betalt, så är de ca 800-1500:- i timmen
Men om du vänder dig till en oberoende bilverkstad så kan du självklart komma undan billigare smile

Även så kan du oftast kunna göra upp om ett bra pris hos en sådan...

Så ditt pris du nu fick betala för detta jobb, är egentligen bara en rimlig peng för arbetet..
Tycker du va lite feg som inte tog och försökte dig på de själv.. de är ju så du trots allt lär dig att skruva smile
Finns bra görde själv handböcker som hjälper dig på traven..

//Ekis!

Sök