Identifiera två transistorer!

danee C=(-_-Q)
27 oktober 2009 · 48 Inlägg

Hej.

Har två st transistor här hemma på bordet.
Den ena står det :
  PH
ON973
m9343

Och den andra :
MALAYSIA
BDX53C
S1(kanske)

Är det nu samma transistorer, hur tar man reda på det ?
Vart kan man få tag på dem ?, Tittat på elfa utan resultat..

MVH Danne.

Nissan 200SX S14 "LS2 Powered RocketBunny" (1996)
Sharky
27 oktober 2009 · 10 287 Inlägg

Hur är franskan din?

boitier d'injection circuit de puissance HS - Mécanique Fiat ...
- [ Translate this page ]
10 posts - 3 authors - Last post: 25 Sep 2005
indication inscrit sur ce composant: ph on973 et aussi m9017. ... Le ON973 semble être de fabrication 'PH' (?) et d'équivalent BDT65. ...
www.forum-auto.com/pole-technique/.../sujet325984.htm

Nu är denna sida spärrad från mitt jobb men måhända är ON 973 samma som BDT65

Om nu ON 973 är samma som BDT65 då är den rätt lik BDX53C och bör nog kunna betraktas som likvärdig.

Vad är det för applikation? Jag kan måhända ge ett mera definitivt svar om jag vet applikationen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
danee C=(-_-Q)

Inte många ord franska jag kan..

Jo vi pratade ju vid pm om styrenheten och har två st som "brunnit" och hittat vilken transistor som är paj. har dock bara en fungerande sugbox och den transistorn heter alternativ två..

så om jag ska testa löda dit den från sugen eller köpa en likvärdig och sätta dit.

MVH.

Sharky
27 oktober 2009 · 10 287 Inlägg

Jag får för många pm....

Om det är utgången som driver spridarna så lirar ganska säkert en BDX53.

Det enda man skulle vilja ha koll på är Ib så man inte får för stor Vce-sat vid normal drift. (Om du inte kan elektronik-tugget , säg till så förklarar jag på icke-elektriker-svenska).

Jag bor i Sollentuna btw om du skulle fastna alldeles.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
danee C=(-_-Q)

I lean more and more for a bipolar standard transistor. “m9017” corresponds to the date of manufacture, that is to say the 17th week of 1990. I continue to seek infos if I find; once one with the datasheet, it is simple to find an equivalent.

Edict: bond of a supplier of obsolete semiconductors: http://client.icsource.com/ICSourceWDL/ … amp;page=1

Does on973 seem to be of manufacture “pH” (?) and of equivalent BDT65. The datasheet of the BDT 65 gives: http://pdf.alldatasheet.com/datasheet-p … DT65.html.

It is thus about a bipolar transistor standard NPN, with mini Vce of 60V and one Ic continuous minis of 12A. The case is a TO220 (in conformity with your photograph). If the tien is of plastic type, you can replace it by a not-plastic on the condition of using insulating tape against the radiator (to isolate the sole from the transistor). If you go in a salesman of electronic components, go ahead with the complete specification, it will not have evil to find you an equivalent; in particular, attention with stitching. Leg 1 for the base, leg 2 for the collector, leg 3 for the transmitter.

For example, semiconductor the BDW42 is proposed: http://www.onsemi.com/site/products/sum … 42,00.html

Det där fick jag fram via översättningsprogram..

och ja du får nog förklara på icke-elektriker-svenska wink

MVH.

danee C=(-_-Q)

Har kollat igenom listerna lite och det ser ut som om ON973/BDT65 och BDX53 är likadana fast olika namn..

Senast redigerat av danee (28 oktober 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang