3878
Sök

Sommardäck nu på vinter

687 Inlägg
29 oktober 2009
DasAuto skrev:
volvo_Tobias skrev:
Det funkar fint med sommardäck på vintern, men man får anpassa farten därefter.

Och vad händer ifall du blir tvungen till att nita eller väja för något? inte så lätt att anpassa sig där inte..

Här såpass långt ner i landet är nästan aldrig nån snö så man klarar sig ganska bra på sommardäck. Längre uppåt landet funkar det nog inte alls med sommardäck.

1 059 Inlägg
29 oktober 2009
bara och hoppas du är själv i bilen o att du inte skadar andra när du tänker så.
Tänk om du dödar barn för du är dumsnål,kul o leva med det!

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

4 586 Inlägg
29 oktober 2009
utrycket dumsnål passar inte rätt bra här. Bättre att köpa beg vinterdäck på blocket än att köra på sommardäck

Ifall du krockar med bilen eller gör annan skada så får du stå för hela kalaset själv ifall det nu är halt väglag ute annars så får du köra med sommardäck på vintern

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
29 oktober 2009
volvo_Tobias skrev:
Här såpass långt ner i landet är nästan aldrig nån snö så man klarar sig ganska bra på sommardäck. Längre uppåt landet funkar det nog inte alls med sommardäck.

Det är ju fan värre här nere. Snö får man fint grepp på (nåja, inte med sommardäck), men all is vi har är förjävla hal. Temperaturer som varierar mellan + och - där allt regn smälter - fryser, smälter - fryser.
Att åka på sommardäck är in i helv-te idiotiskt helt enkelt. (kan man ställa bilen när det är fuktigt så kan de ju va ok, sålänge det är torrt håller jag med ditt uttalande till viss del)

Folk som klagar på att skåningar är kassa på att köra bil på vintern borde komma hit och testa! Snö syns, det gör inte is. På snö får man grepp, det är värre på is.

/Mattias

146 Inlägg
29 oktober 2009
DasAuto skrev:
volvo_Tobias skrev:

Och vad händer ifall du blir tvungen till att nita eller väja för något? inte så lätt att anpassa sig där inte..

O du tror att vinterdäck fäster som sommardäck på sommaren? Du kanar väl likförbannat om du har vinterdäck, dock med bättre fäste, men knappast som på sommaren.

Jag förespråkar inte att köra med sommardäck på vintern men va fan, du samlar idiotpoäng!

O ja, du bör köpa iaf beg vinterdäck. Sommardäck blir stenhårda, eller som någon skrev, hockeypuckar!

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

4 001 Inlägg
29 oktober 2009
kingen85 skrev:
DasAuto skrev:
volvo_Tobias skrev:

O du tror att vinterdäck fäster som sommardäck på sommaren? Du kanar väl likförbannat om du har vinterdäck, dock med bättre fäste, men knappast som på sommaren.

Jag förespråkar inte att köra med sommardäck på vintern men va fan, du samlar idiotpoäng!

O ja, du bör köpa iaf beg vinterdäck. Sommardäck blir stenhårda, eller som någon skrev, hockeypuckar!

det är väl ganska självklart att han inte menar att det är lika bra grepp på vinterväglag med vinterdäck som det är med sommardäck på sommarväglag men man har iaf. FAN så mycket bättre däck med vinterdäck på vinterväglag än vad man har med sommardäck på vinterväglag.

Har man inte råd med vinterdäck så får man ge fan i att köra bilen när det är vinterväglag.
Kolla på blocket och med närmsta däck/bil-verkstad om dom har nåt liggandes.
Vinterdäck med 3,5mm mönster är bättre än sommardäck med 8 mm mönster på vinterväglag.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 353 Inlägg
29 oktober 2009
Crozzfire skrev:
Först, olagligt! Sen livsfarligt! Men godkänt om det står M&S på dem och har däckljup på över 3.5mm, men bor du i skåne kan det funka, men skulle never köra på sommardäck eller allrounddäck på vintern.

/A.

Bara för att det står M&S på dom betyder det inte att dom är godkända för vinterväglag, måste även ha snöflingan på däcket.

There's no replacement for displacement

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
29 oktober 2009
Batta skrev:
Crozzfire skrev:
Först, olagligt! Sen livsfarligt! Men godkänt om det står M&S på dem och har däckljup på över 3.5mm, men bor du i skåne kan det funka, men skulle never köra på sommardäck eller allrounddäck på vintern.

/A.

Bara för att det står M&S på dom betyder det inte att dom är godkända för vinterväglag, måste även ha snöflingan på däcket.

Det säger inte transportstyrelsen nåt om (nån snöflinga).. däremot gäller:

Däcken ska vara:
särskilt framtagna för vinterkörning och
märkta med M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow
.

OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara
särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.
Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna
för vinterkörning så har STRO (The Scandinavium Tire and Rim
Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor
över tillåtna vinterdäck.
Du kan även få information från din däckhandlare.
Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när
det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar
sig noll eller när det är minusgrader.

Källa: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … utg_3_.pdf
(Visserligen något inaktuell eftersom det kommer nya regler nu till årsskiftet, men detta ovan fortsätter att gälla)

/Mattias

4 001 Inlägg
29 oktober 2009
matteeee skrev:
Batta skrev:
Crozzfire skrev:

/A.

Det säger inte transportstyrelsen nåt om (nån snöflinga).. däremot gäller:

Däcken ska vara:
särskilt framtagna för vinterkörning och
märkta med M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow
.

OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara
särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.
Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna
för vinterkörning så har STRO (The Scandinavium Tire and Rim
Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor
över tillåtna vinterdäck.
Du kan även få information från din däckhandlare.
Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när
det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar
sig noll eller när det är minusgrader.

Källa: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … utg_3_.pdf
(Visserligen något inaktuell eftersom det kommer nya regler nu till årsskiftet, men detta ovan fortsätter att gälla)

Precis, men de däck som är framtagna  för Mud and Snow är märkta med M+S och en snöflinga eller en fjälltopp, lite halvrätt hade han iaf tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
29 oktober 2009
Visste ni att det bästa greppen på blank is och med rätt temperaturförhållanden så greppar faktiskt slicks bäst wink visst men då måste ju temperaturen vara optimal och BLANK IS.

Team Insane Racing

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
29 oktober 2009
Har du mycket att göra hinner du väll inte ligga i diket?. skaffa vinterdäck du.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

3 259 Inlägg
29 oktober 2009
Nog för att det kan vara över 5 plusgrader på "vintern" men att tro att sommardäck duger från plus 5 grader och neråt är ju riktigt puckat om det nu är så det ligger till! Finns ju en anledning till att det är lag på vinterdäck för annars skulle ju fler nötter än nu köra runt på sommardäck när det är snöigt o halt ute..

Handlar ju för helskotta om ens eget o andras liv så fattar inte hur det ens kan vara nåt att diskutera? Det kan vara blött och 10grader plus på dagen och sen när man ska åka hem så är det minus 5 och blank-is! Eller hade du tänkt o ta bussen hem då istället?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

DFFL
9 020 Inlägg
29 oktober 2009
Jag gled igenom ett staket förra vintern för att jag hade sommardäck på. (Och att jag är ett klantarsle)
Men 3 dagar senare så snurrade jag baklänges ner i diket med mina föräldrars ena bil och den hade vinterdäck, så eehhhmm, the jury is out on this one.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

3 259 Inlägg
29 oktober 2009
FireTraXX skrev:
Jag gled igenom ett staket förra vintern för att jag hade sommardäck på. (Och att jag är ett klantarsle)
Men 3 dagar senare så snurrade jag baklänges ner i diket med mina föräldrars ena bil och den hade vinterdäck, så eehhhmm, the jury is out on this one.

Ja det förklarar ju att sommardäck är lika bra som vinterdäck..... Och jag som alltid trott att vinterdäck är bättre..  Skriv till regeringen och kräv en lagändring baserat på din förklaring!smile
Senast redigerat av JonR (29 oktober 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

DFFL
9 020 Inlägg
29 oktober 2009
JonR skrev:
FireTraXX skrev:

Ja det förklarar ju att sommardäck är lika bra som vinterdäck..... Och jag som alltid trott att vinterdäck är bättre..  Skriv till regeringen och kräv en lagändring baserat på din förklaring!smile

Nej, då tar de bara mitt körkort ifrån mig. sad

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

3 259 Inlägg
29 oktober 2009
FireTraXX skrev:
JonR skrev:
FireTraXX skrev:

Nej, då tar de bara mitt körkort ifrån mig. sad

Risken finns!smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

687 Inlägg
30 oktober 2009
matteeee skrev:
volvo_Tobias skrev:

Det är ju fan värre här nere. Snö får man fint grepp på (nåja, inte med sommardäck), men all is vi har är förjävla hal. Temperaturer som varierar mellan + och - där allt regn smälter - fryser, smälter - fryser.
Att åka på sommardäck är in i helv-te idiotiskt helt enkelt. (kan man ställa bilen när det är fuktigt så kan de ju va ok, sålänge det är torrt håller jag med ditt uttalande till viss del)

Folk som klagar på att skåningar är kassa på att köra bil på vintern borde komma hit och testa! Snö syns, det gör inte is. På snö får man grepp, det är värre på is.

Haha, fan vilket liv det blev. Ja jag har vinterdäck och ja jag har kört två vintrar med sommardäck, men då ställde jag bilen när det var halt.

Jag kör ungefär 400 mil om året och hade jag kört mer hade jag självklart haft nya vinterdäck, nu fick det duga med begagnade och bara det känns bra mycket bättre än sommardäck. Så mina två första inlägg kan ni glömma,var inte så mycket allvar i dom.
Senast redigerat av volvo_Tobias (30 oktober 2009)

Saabifierad
2 031 Inlägg
30 oktober 2009
Du kan fixa en uppsättning begagnade vinterdäck för 500-800 kronor på fälg, så varför chansa? bättre att ha dom så man vet att man kommer fram överallt istället för att åka runt och veta att bilen kanske inte kommer dit den ska.

Crozzfire skrev:

/A.

Korrektion: 3 mm är det som gäller.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

77 Inlägg
30 oktober 2009
Sorry om jag lånar tråden lite men som nämnt förut i tråden så får ju veteranare åka på sommardäck även på vintern. Min fråga är dock om det är 3 eller 1.6 mm mönsterdjup som gäller då?

77 Inlägg
30 oktober 2009
Ingen som vet vad det är som gäller ?

Sök