Dumpventil, installering?

RobinNilsson
2 november 2009 · 369 Inlägg

turboforssen skrev:

Funkiee skrev:
fan va många idioter de finns på detta forum! Alla kan inte bilar lika bra... Så man kan ju istället säga att på en sug motor går det inte att ha pysventil... bla bla bla liksom, inte hålla på o idiotförklara någon som kanske aldrig hållt på med bilar.

Men till dig TS så har bilen en turbo och inte har en LMM (luftmasse mätare) så kan du ha en öppen dumpventil.

Har bilen ingen turbo så går det inte att få ett pysljud, men däremot kan du få ett lite mer pys sug ljud om du byter till ett ex. öppet luft filter. Lycka till!

Mvh Patrik

nu lär du allt ut helt fel
man får inge pys ljud  för att man sätter på ett öppet luftfilter
därimot kan man få ett skönt insugningsljud

luft ut= pys ljus
luft in = sugljud
bra skillnad därsmile

Får man inget pysljud när man sätter öppet filter???? 
Det beror på hur motorn är uppbyggd så du ska nog inte "kasta sten när du sitter i glashus"..
Som ett exempel kan vi la ta Saab's t7 motorer, peta dit ett öppet filter och jag garanterar dig att du får ett OERHÖRT fint pysljud, inget snack om saken! Samma sak med 940 ltt tex, där hör du också tydligt när turbon släpper bara du petar dit ett öppet filter..

Mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Gizmojohan
2 november 2009 · 3 295 Inlägg

RobinNilsson skrev:

turboforssen skrev:

Funkiee skrev:
fan va många idioter de finns på detta forum! Alla kan inte bilar lika bra... Så man kan ju istället säga att på en sug motor går det inte att ha pysventil... bla bla bla liksom, inte hålla på o idiotförklara någon som kanske aldrig hållt på med bilar.

Men till dig TS så har bilen en turbo och inte har en LMM (luftmasse mätare) så kan du ha en öppen dumpventil.

Har bilen ingen turbo så går det inte att få ett pysljud, men däremot kan du få ett lite mer pys sug ljud om du byter till ett ex. öppet luft filter. Lycka till!

Mvh Patrik

nu lär du allt ut helt fel
man får inge pys ljud  för att man sätter på ett öppet luftfilter
därimot kan man få ett skönt insugningsljud

luft ut= pys ljus
luft in = sugljud
bra skillnad därsmile

Får man inget pysljud när man sätter öppet filter???? 
Det beror på hur motorn är uppbyggd så du ska nog inte "kasta sten när du sitter i glashus"..
Som ett exempel kan vi la ta Saab's t7 motorer, peta dit ett öppet filter och jag garanterar dig att du får ett OERHÖRT fint pysljud, inget snack om saken! Samma sak med 940 ltt tex, där hör du också tydligt när turbon släpper bara du petar dit ett öppet filter..

Mvh

Dom pratar SUGmotor, alltså utan turbo wink

Frallam
2 november 2009 · 229 Inlägg

Sån där cool elektrisk dump kan du ju skaffa, 20hk extra wink

turboforssen Telge Drifting Team
3 november 2009 · 5 398 Inlägg

RobinNilsson skrev:

turboforssen skrev:

Funkiee skrev:
fan va många idioter de finns på detta forum! Alla kan inte bilar lika bra... Så man kan ju istället säga att på en sug motor går det inte att ha pysventil... bla bla bla liksom, inte hålla på o idiotförklara någon som kanske aldrig hållt på med bilar.

Men till dig TS så har bilen en turbo och inte har en LMM (luftmasse mätare) så kan du ha en öppen dumpventil.

Har bilen ingen turbo så går det inte att få ett pysljud, men däremot kan du få ett lite mer pys sug ljud om du byter till ett ex. öppet luft filter. Lycka till!

Mvh Patrik

nu lär du allt ut helt fel
man får inge pys ljud  för att man sätter på ett öppet luftfilter
därimot kan man få ett skönt insugningsljud

luft ut= pys ljus
luft in = sugljud
bra skillnad därsmile

Får man inget pysljud när man sätter öppet filter???? 
Det beror på hur motorn är uppbyggd så du ska nog inte "kasta sten när du sitter i glashus"..
Som ett exempel kan vi la ta Saab's t7 motorer, peta dit ett öppet filter och jag garanterar dig att du får ett OERHÖRT fint pysljud, inget snack om saken! Samma sak med 940 ltt tex, där hör du också tydligt när turbon släpper bara du petar dit ett öppet filter..

Mvh

jo precis
en sug motor får du inte ett pys ljud av att sätta dit ett öppet filter
men har man turbo så man man få det på alla motorer

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Funkiee Saab älskare!
3 november 2009 · 4 597 Inlägg

man kan få en tendens till att det slurpar i sig luft o sen när man stänger spjället man man höra pss, men inte allt så högt, inte på alla bilar, men vissa kan man höra det.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
b0nd3n
3 november 2009 · 1 944 Inlägg

ska lätt sätta en dump på min Ford Granada !! . bara för jag kan tongue

fyller ingen funktion, men jag kan då säga till er som påstår att man inte kan ha dump på en sugmotor att man visst kan wink

mvh
b0nd3n

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
Funkiee Saab älskare!
3 november 2009 · 4 597 Inlägg

b0nd3n skrev:
ska lätt sätta en dump på min Ford Granada !! . bara för jag kan tongue

fyller ingen funktion, men jag kan då säga till er som påstår att man inte kan ha dump på en sugmotor att man visst kan wink

mvh
b0nd3n

visst kan man ha en dump wink men det kommer inte pysa ngt tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
b0nd3n
3 november 2009 · 1 944 Inlägg

Funkiee skrev:

b0nd3n skrev:
ska lätt sätta en dump på min Ford Granada !! . bara för jag kan tongue

fyller ingen funktion, men jag kan då säga till er som påstår att man inte kan ha dump på en sugmotor att man visst kan wink

mvh
b0nd3n

visst kan man ha en dump wink men det kommer inte pysa ngt tongue

hehe, nä, självklart tongue

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
dj_padde
3 november 2009 · 1 813 Inlägg

kanske därför detta forum finns för att folk inte kan allt om bilar.. eller kan ingenting. därför detta finns för man ska kunna fråga folk och kunna lära sig något nytt.!! han kan kanske mkt andra grejer som vissa andra inte vet något alls om. då kan man fråga honom om den grejen utan att få ett svar att man e dum i huvudet å inte fattar bättre...  innan jag själv fick skruva i bilar visste jag inte jätte mkt heller.. livet går ut på att lära sig saker inte göra samma grej om om om igen varje dag och inte lära sig ett skit. ! det var väl inte många som kunde ens kör en vanlig bil första gången dom ens satte sig bakom ratten. lr växla felfritt första starten. lr hur det lär man sig efter hand............ samma grej i det hela man frågade lr provade sig fram hur det fungerade...........!!!!!!!

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
JoeyJ
4 november 2009 · 502 Inlägg

bara det att de flesta inte verkar veta att det finns en sökfunktion, och dessutom finns google som är en förjävla bra grejj wink
Då kan man ju förstå att vissa blir sura på att några är för lata för att söka och slänger ut nya trådar istället

Funkiee Saab älskare!
4 november 2009 · 4 597 Inlägg

men är man ny till denna sida, så SUGER sökfunktionen, så man pallar fan inte hålla på och söka i var enda jävla kategori...

Och sen ska man inte idiotförklara folk bara för man lägger upp en ny tråd, det är ju för fan bara en hemsida, är det hela värden om det kommer upp en tråd till? shit... det tar ju knappast plats att ha en till tråd. Så man kan inte alls förstå ditt tantesätt gällande

"bara det att de flesta inte verkar veta att det finns en sökfunktion" och "Då kan man ju förstå att vissa blir sura på att några är för lata för att söka och slänger ut nya trådar istället"

Dock kan man ju alltid söka på google som du nämde, men där var det i detta fall att han visste inte om det gick och ha på en sug motor, och söker man på google kommer man inte få ett svar som JA eller NEJ. Vilket är då svårt o tolka experternas beskrivningar om man är nybörjare, eller hur?

Testa med o fråga en 5 åring, om han/hon vet om man kan ha en dumpventil på min motor, ex dennes far eller mor då. Nybörjare måste folk förstå att de finns, och är här för att lära sig mer.

Vh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
RobinNilsson
4 november 2009 · 369 Inlägg

Slave_joe skrev:

RobinNilsson skrev:

turboforssen skrev:

nu lär du allt ut helt fel
man får inge pys ljud  för att man sätter på ett öppet luftfilter
därimot kan man få ett skönt insugningsljud

luft ut= pys ljus
luft in = sugljud
bra skillnad därsmile

Får man inget pysljud när man sätter öppet filter???? 
Det beror på hur motorn är uppbyggd så du ska nog inte "kasta sten när du sitter i glashus"..
Som ett exempel kan vi la ta Saab's t7 motorer, peta dit ett öppet filter och jag garanterar dig att du får ett OERHÖRT fint pysljud, inget snack om saken! Samma sak med 940 ltt tex, där hör du också tydligt när turbon släpper bara du petar dit ett öppet filter..

Mvh

Dom pratar SUGmotor, alltså utan turbo wink

haha oj, tongue jag ber om ursäkt smile Mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)
Rauken91 Driftwannabee
5 november 2009 · 142 Inlägg

För att göra det kortfattat, dumpen släpper ut ett tryck som kommer från ett överladd. alltså ett turbosug.. Enbart Sug ger inget överladd och därmed kan dumpen inte släppa ut något.. big deal tongue
Du kan montera dumpventil på vilken motor som helst, men enbart dem med turbo som pyser.

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang