6218
Sök

Skuren vattenpump, behövs mer än vattenpump och kamrem bytas?

139 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Vattepumpen skar tråkigt nog på min calibra turbo idag. Växlade ner för att motorbromsa precis när jag skulle svänga in på min gata och då började det rassla som fan och när jag kommer hem så luktar det kylarglykol som fan och det ryker under bilen och jag ser en sträng med kylarglykol på gatan.

Så jag ska ta och byta vattenpump och kamrem nu i veckan, men behöver spännrullarna också bytas trots att bilen har rullat 3000 mil sen senaste kamremsbytet?

Annars är bytesintervallet 8000 mil enligt förra ägaren vilket jag egentligen tvivlar på.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
2 november 2009
Spännare löprullar vattenpump kamrem bytes, intervallen är 6tusen mil eller vart 4 år.
Jag själv byter var 4tusen mil.

Ingen ide att tulla på något utan köp allt med en gång så vet du själv när sakerna är bytta, annars är risken att du får plocka ner lite då och då och byta.

Köper du en kamrems satts så får du spännare, löprullar och kamrem i de och får beställa vattenpumpen till.
brukar gå på omkring 2500 allting, tror till och med att opel själva byter de för dom pengarna också, brkar ligga runt 2500-4000 beroende på verkstad.
Senast redigerat av PeppeVectra (2 november 2009)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

139 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
Har fått hem en ny kamremssats med rem, rullar o vattenpump nu. Plockade loss den gamla pumpen och ser att alla impellerbladen hade gått av.

hittade 6 stycken och dem resterande två sitter förmodligen kvar någonstans i kylsystemet. Hur ska jag få loss dessa?

139 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Monterade den nya vattenpumpen och kamremssatsen för två månader sen.

Nu läcker det kylarvatten någonstans på kamremssidan och det rasslar när man kör.

Trodde först att det var servopumpen som höll på att rasa då drivhjuelt såg ut att sitta lite snett men den verkar inte glappa något.

Kan det vara vattenpumpen som håller på att rasa igen efter ynka två månader tro?

Smålänning
7 887 Inlägg
16 januari 2010
Du kanske itne drog åt vattenpumpen hårt nog?

Eller så har då sån otur att du fick en defekt vattenpump, elelr så har delarna från den gamla fastnat sad

Kom ihåg att du ska byta rem igen om du bytter vattenpump. En använd kamren är en förbrukad kamrem...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

139 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
Du kanske itne drog åt vattenpumpen hårt nog?

Eller så har då sån otur att du fick en defekt vattenpump, elelr så har delarna från den gamla fastnat sad

Kom ihåg att du ska byta rem igen om du bytter vattenpump. En använd kamren är en förbrukad kamrem...

jag drog inte dit den med momentnyckel men jag korsdrog dem tre insexbultarna.

Det är nu på senare tid det har börjat läcka.

Sen har jag också garanti på vattenpumpen, ska bara leta upp garantibeviset och kolla nogrannare så det verkligen är vattenpumpen som spökar innan jag hör av mig till butiken jag köpte kamremssatsen och vattenpumpen av.

429 Inlägg
16 januari 2010
Du får helt enkelt demontera allt igen iaf kamremmen så du kan snurra o känna på vattenpumpen.
Men det måste vara från vattenpumpen den läcker kylarvatten, så den måste tätas om beroende vart den läcker någon stans...
Hur hårt spännde du kamremmen?
Du kan ha spännt den för hårt så lagret i vattenpumpen har gått sönder.

139 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
jonas 740 skrev:
Du får helt enkelt demontera allt igen iaf kamremmen så du kan snurra o känna på vattenpumpen.
Men det måste vara från vattenpumpen den läcker kylarvatten, så den måste tätas om beroende vart den läcker någon stans...
Hur hårt spännde du kamremmen?
Du kan ha spännt den för hårt så lagret i vattenpumpen har gått sönder.

spände enligt anvisningarna

2 665 Inlägg
16 januari 2010
PeppeVectra skrev:
Spännare löprullar vattenpump kamrem bytes, intervallen är 6tusen mil eller vart 4 år.

Ingen ide att tulla på något utan köp allt med en gång så vet du själv när sakerna är bytta, annars är risken att du får plocka ner lite då och då och byta.

Köper du en kamrems satts så får du spännare, löprullar och kamrem i de och får beställa vattenpumpen till.
brukar gå på omkring 2500 allting, tror till och med att opel själva byter de för dom pengarna också, brkar ligga runt 2500-4000 beroende på verkstad.

OT:

Du skojar. Då har du bytt kamrem 4ggr när jag bytte på min passat 1,8T vid 17600mil enligt boken.

Har opel så dåliga remmar???

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

139 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Rickard-v skrev:
PeppeVectra skrev:

OT:

Du skojar. Då har du bytt kamrem 4ggr när jag bytte på min passat 1,8T vid 17600mil enligt boken.

Har opel så dåliga remmar???

Det är ju samma fabrikat dem flesta remmarna oavsett bilmärke:P

Men saker som spelar roll på kamremmens livslängd kan väl ha att göra med måtten på remmen, motorns effekt och konstruktion, m.m

139 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Har nu monterat ihop allting igen.

Dock märkte jag nyligen att den högra spännrullen(den som är gjord av metall) glappar lite.

Alla rullarna byttes ju samtidigt med vattenpumpen och remmen.

Men den snurrar iallafall hinderfritt utan missljud.

Är det något att oroa sig över?

Sök