8061
Sök

Trimma 850 t5 motor

Mur&Kakel
332 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Är lite nyfiken bara på vad som krävs för att får runt 350 hk kanske och vad de skulle kosta i min 2.0t (211hk) 13g turbo. är just nu chipad, 3" från turbon. laddar 1,2-1,4. OCH finns det nå nackdelar när de är en 2.0? jämfört med 2.3 t5 ?   Mvh

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 november 2009
Mindre cylindervolym betyder att du behöver högre varvtal än en större motor för att få ut samma effekt av turbon, rent teoretiskt.

Men för 350hk finns ett basrecept.
Mitsu 19T, 850R eller S60R-spridare, anpassad LMM-rör, 3" downpipe, H-profilstakar, japan eller extraktorgrenrör, och mappning eller chippning, ev. alu-intercooler.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 297 Inlägg
2 november 2009
Nackdelen är att en 2,0 är så pass mycket slöare i bottendrget än en 2,3 vilket blir mer markant med en större turbo och speciellt om man byter till glt-kammar. Förutom det som ola rabblade upp så lär man även byta bränslepump och koppling.

Mur&Kakel
332 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Mindre cylindervolym betyder att du behöver högre varvtal än en större motor för att få ut samma effekt av turbon, rent teoretiskt.

Men för 350hk finns ett basrecept.
Mitsu 19T, 850R eller S60R-spridare, anpassad LMM-rör, 3" downpipe, H-profilstakar, japan eller extraktorgrenrör, och mappning eller chippning, ev. alu-intercooler.

Okej tack! Alltså du menade att ja behöver komma upp i högre varv på min 2.0a än en 2.3 för att komma upp i samma turbo effekt?

LMM-rör??

Mur&Kakel
332 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Nackdelen är att en 2,0 är så pass mycket slöare i bottendrget än en 2,3 vilket blir mer markant med en större turbo och speciellt om man byter till glt-kammar. Förutom det som ola rabblade upp så lär man även byta bränslepump och koppling.

Okej då är ja med, kankse onödigt att börja bygga nå på en 2.0a om ja nu får för mig de? bättre att få tagi en 2,3 nångång och bygga på den istället?

mvh

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 november 2009
Marlboroman skrev:

Oj, det glömde jag. tongue Jo, det är sant. Kopplingen är kanske högre prioritet än bränslepumpen, men det är ju aldrig fel.

LMM-röret, dvs plastburken där LMM-elektroniken sitter.
Om du ökar storleken på spridarna bör du öka arean på det röret som LMM-elektroniken sitter i.

Är inte originalspridarna på 850 T5 310cc?

Stoppar du då i S60R/V70R spridarna, som ger 465cc (rätta mig om jag har fel), så ökar du spridarna med 50% (465/310) och du måste då öka arean på LMM-röret med lika mycket.

Mur&Kakel
332 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:

Oj, det glömde jag. tongue Jo, det är sant. Kopplingen är kanske högre prioritet än bränslepumpen, men det är ju aldrig fel.

LMM-röret, dvs plastburken där LMM-elektroniken sitter.
Om du ökar storleken på spridarna bör du öka arean på det röret som LMM-elektroniken sitter i.

Stoppar du då i S60R/V70R spridarna, som ger 465cc (rätta mig om jag har fel), så ökar du spridarna med 50% (465/310) och du måste då öka arean på LMM-röret med lika mycket.

Okej;) är inte riktigt hemma på de där men då hänger ja väl med hyfsat! 

Kopplingen kommer ju bytas nu till en R koppling i samma veva som ja byter lådan så...

Men som sagt så blir de nog inget nu med motor bygge, skulle vara senare om man får tagi en 2,3 kankse smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 november 2009
bbosse skrev:

Kopplingen kommer ju bytas nu till en R koppling i samma veva som ja byter lådan så...

Men som sagt så blir de nog inget nu med motor bygge, skulle vara senare om man får tagi en 2,3 kankse smile

R-koppling räcker inte till 350hk skulle jag vilja påstå.
Antingen får du köpa en Sachs 707-tryckplatta och R-lamell, eller en förstärkt Sachs-koppling från Sam's Bilmode - den klarar ca 350hk drygt, och är inte lika tungtrampad som en Sachs 707.

Om du tar en vev från en 2,3 och kolvar från en 2,3 så får du en 2,3liters motor. wink

Mur&Kakel
332 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
bbosse skrev:

R-koppling räcker inte till 350hk skulle jag vilja påstå.
Antingen får du köpa en Sachs 707-tryckplatta och R-lamell, eller en förstärkt Sachs-koppling från Sam's Bilmode - den klarar ca 350hk drygt, och är inte lika tungtrampad som en Sachs 707.

Om du tar en vev från en 2,3 och kolvar från en 2,3 så får du en 2,3liters motor. wink

Nä de vet jag, men blir väl en komplett R-koppling nu iaf, så får man väl byta upp sig lite mer sen om de blir nå motor bygge;)

Jasså så de räcker att byta vev och kolvar från en 2,3 så har man en komplett 2,3L motor sen??

8 297 Inlägg
2 november 2009
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:

Med tanke på att original pump när den är ny ganska precis klarar 350 så är det hög prio på ny pump då dem åldras och bilr sämre varteftersom, och en pump som gått en 25000 mil eller så pallar inte så mycket mer en bpu.

Originalspridarna är på 300cc, och kör man gröna spridare på 3 bar som är standard i en 850 så ger dem ca 415cc.

Mur&Kakel
332 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/796083_krhan4.jpg
13g

Blir det nån skillnad om ja skulle byta till en 18,19T? Passar den rakt på utan att ändra något? och är det nån ide, effektmässigt?

Mvh

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 november 2009
bbosse skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/796083_krhan4.jpg
13g

Blir det nån skillnad om ja skulle byta till en 18,19T? Passar den rakt på utan att ändra något? och är det nån ide, effektmässigt?

Mvh

Klart det blir skillnad, laddet kommer senare, mer effekt på toppen, efter att du har mappat förstås.

Och ja, en 18T/19T passar rakt på.

Ointresserad.
936 Inlägg
4 november 2009
Men det är ju ganska smart med typ 3" dp om du ska hänga på en 19t.

Teabag appreciation club.

Mur&Kakel
332 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
bbosse skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/55616/796083_krhan4.jpg
13g

Mvh

Klart det blir skillnad, laddet kommer senare, mer effekt på toppen, efter att du har mappat förstås.

Och ja, en 18T/19T passar rakt på.

Tänkte mest på om de va nå nackdelar eftersom ha har en 2.0a?

Va kostar det att mappa bilen då?

Är det värt att byta trots mappningen och så? eller ska man vänta ett år till och satsa mer på motorn?

mvh

Mur&Kakel
332 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Snitch skrev:
Men det är ju ganska smart med typ 3" dp om du ska hänga på en 19t.

De har jag redan:)

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 november 2009
bbosse skrev:

Är det värt att byta trots mappningen och så? eller ska man vänta ett år till och satsa mer på motorn?

mvh

Som jag skrev, du får senare laddtryck, eftersom du har mindre motor, som måste upp i högre varv för att trycka ut avgaser som sätter snurr på den större turbon.

Mappning kostar från 5000kr hos Mattson i Ryd till 10 000kr hos Autotech eller annan firma med rullar.

Byt turbo om din nuvarande är slut. Biltema säljer ju 16T aggregat med garanti.
Räcker väl till att köra in bilen med - och om du inte har råd att mappa kanske du ska fundera på att låta bli att trimma så länge. smile
Ett anpassat chip är väl knappast värt pengarna.

Mur&Kakel
332 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
bbosse skrev:

mvh

Som jag skrev, du får senare laddtryck, eftersom du har mindre motor, som måste upp i högre varv för att trycka ut avgaser som sätter snurr på den större turbon.

Mappning kostar från 5000kr hos Mattson i Ryd till 10 000kr hos Autotech eller annan firma med rullar.

Byt turbo om din nuvarande är slut. Biltema säljer ju 16T aggregat med garanti.
Räcker väl till att köra in bilen med - och om du inte har råd att mappa kanske du ska fundera på att låta bli att trimma så länge. smile
Ett anpassat chip är väl knappast värt pengarna.

Okej, är väl inget större fel på min turbo vad ja vet iaf, kände ett yterst litet glapp in och ut, men inte mycket, vet inte om de är så man kollar den, ska kolla upp de bättre.

vad menar du med ett anpassat chip?

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 november 2009
bbosse skrev:
Okej, är väl inget större fel på min turbo vad ja vet iaf, kände ett yterst litet glapp in och ut, men inte mycket, vet inte om de är så man kollar den, ska kolla upp de bättre.

Om du går till en chipfirma, och säger "Jag har dom här och dom här grejerna på min bil, kan ni göra ett chip då?" så kan dom i många fall ta fram ett chip, mest till vanliga kombinationer, t.ex. just 19T och större spridare.

Mur&Kakel
332 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
bbosse skrev:

Om du går till en chipfirma, och säger "Jag har dom här och dom här grejerna på min bil, kan ni göra ett chip då?" så kan dom i många fall ta fram ett chip, mest till vanliga kombinationer, t.ex. just 19T och större spridare.

Jaha okej;)

Sök