Går fortfarande dåligt efter topplockspacknings byte

Paaj
3 november 2009 · 79 Inlägg

MIG1408 skrev:
köp dig haynes reperationshandbok för 740, där står alla moment, vinkel.. och hur man lossnar toppen steg för steg med bilder..

e de dom som finns på biltema för 249 kr eller?

NissanMotorsport
3 november 2009 ·

Paaj skrev:

MIG1408 skrev:
köp dig haynes reperationshandbok för 740, där står alla moment, vinkel.. och hur man lossnar toppen steg för steg med bilder..

e de dom som finns på biltema för 249 kr eller?

ja de skulle ja tro, den är blå och står Haynes på smile

Bensinskallen P o r s c h e
3 november 2009 · 1 700 Inlägg

Paaj skrev:

Bensinskallen skrev:

NITROUS skrev:

hjälper knappat att kolla kamdrevet om toppen är lyft.

sen tycker jag det är lättast att känna vart kolven är, då tidigare ägare kanske gjort sina egna markeringar på vevaxeln.

Nä men innan man plockar av toppen så kan man ju ställa efter markeringen på kamdrevet wink När man ska ha dit toppen igen så är de ju bara att justera in ÖD innan man lägger på toppen, då är de svårt att gör fel

okaaj,...tror du att du kunde fixa fram något schema eller va de va?

Ajemen wink  Kan kika de till imorrn, ska försöka komma ihåg annars får du påminna mig ^^

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Paaj
3 november 2009 · 79 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Paaj skrev:

Bensinskallen skrev:

Nä men innan man plockar av toppen så kan man ju ställa efter markeringen på kamdrevet wink När man ska ha dit toppen igen så är de ju bara att justera in ÖD innan man lägger på toppen, då är de svårt att gör fel

okaaj,...tror du att du kunde fixa fram något schema eller va de va?

Ajemen wink  Kan kika de till imorrn, ska försöka komma ihåg annars får du påminna mig ^^

okaaj härligt e de;)

Paaj
4 november 2009 · 79 Inlägg

Va och kollade om det var avgaser i vattnet idag. Och det var stor påvärkan på den mätaren. Han trodde att toppen kunde ha spruckit eller vart skev. skall antagligen lämna in för planing. Kollade även oljan igen som jag bytte för nån dag sen. Den var grå/vit...så de blir till o placka isär de nu.
Skriv gärna nåt trevligt som kan vara bra att veta om, om du har lust;)big_smile
Ha de gott/Oscar

Senast redigerat av Paaj (4 november 2009)

Bensinskallen P o r s c h e
4 november 2009 · 1 700 Inlägg

voilá ( eller hur de nu stavas ^^ )

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/Dragordningtopp.jpg

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Tinjection Stabil som fan
4 november 2009 · 304 Inlägg

Tänkte kolla en sak med er, Behöver man ta bort remskivan för att nolla motorn redigt, eller kan man gå efter markeringen på remskivan så att den står emot "0" på plastbiten ovanför, om ni hänger med? smile

Bensinskallen P o r s c h e
4 november 2009 · 1 700 Inlägg

Tinjection skrev:
Tänkte kolla en sak med er, Behöver man ta bort remskivan för att nolla motorn redigt, eller kan man gå efter markeringen på remskivan så att den står emot "0" på plastbiten ovanför, om ni hänger med? smile

Japp de ska gå. SKa de vara 100% så ska man väl helst kolla markeringarna på drevbrickorna för kåpan vet man inte om den är helt okej men de ska duga wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Tinjection Stabil som fan
4 november 2009 · 304 Inlägg

Najs, Jag  gjorde nämligen så idag när jag skulle montera min nya topp, bilen går bara på 3 cylindar, fick sätta rotorn från den gamla toppen i den nya, jag undrar om det kan vara det som spökar då kanske ?

Paaj
4 november 2009 · 79 Inlägg

Bensinskallen skrev:
voilá ( eller hur de nu stavas ^^ )

Tack så hemskt mycke dö!! Kanoners:D (antar att "fram" är fram på bilen mot kylet)
Drar man åt 20NM först på alla bultar, sen drar man åt till 60NM då eller?
Och vad menas med 90 grader?
Skall man även efter dra bultarna efter 1 vecka eller nåt eller? Och hur mycke drar man då?

Senast redigerat av Paaj (4 november 2009)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 november 2009 · 2 252 Inlägg

Paaj skrev:

Bensinskallen skrev:
voilá ( eller hur de nu stavas ^^ )

Tack så hemskt mycke dö!! Kanoners:D (antar att "fram" är fram på bilen mot kylet)
Drar man åt 20NM först på alla bultar, sen drar man åt till 60NM då eller?
Och vad menas med 90 grader?
Skall man även efter dra bultarna efter 1 vecka eller nåt eller? Och hur mycke drar man då?

först 20nm ALLA bultar, en 60nm ALLA bultar, och sen ytterligare 90grader, en varv är ju 360grader  tongue, 90grader är väll ca 2 sexkanter på bult huvet?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Paaj
4 november 2009 · 79 Inlägg

The_Mechanic skrev:

Paaj skrev:

Bensinskallen skrev:
voilá ( eller hur de nu stavas ^^ )

Tack så hemskt mycke dö!! Kanoners:D (antar att "fram" är fram på bilen mot kylet)
Drar man åt 20NM först på alla bultar, sen drar man åt till 60NM då eller?
Och vad menas med 90 grader?
Skall man även efter dra bultarna efter 1 vecka eller nåt eller? Och hur mycke drar man då?

först 20nm ALLA bultar, en 60nm ALLA bultar, och sen ytterligare 90grader, en varv är ju 360grader  tongue, 90grader är väll ca 2 sexkanter på bult huvet?

aha aja okej man drar i 3 omgångar då ja...

Vet du om man skall efterdra dem sen eller?

Bensinskallen P o r s c h e
5 november 2009 · 1 700 Inlägg

Paaj skrev:

The_Mechanic skrev:

Paaj skrev:

Tack så hemskt mycke dö!! Kanoners:D (antar att "fram" är fram på bilen mot kylet)
Drar man åt 20NM först på alla bultar, sen drar man åt till 60NM då eller?
Och vad menas med 90 grader?
Skall man även efter dra bultarna efter 1 vecka eller nåt eller? Och hur mycke drar man då?

först 20nm ALLA bultar, en 60nm ALLA bultar, och sen ytterligare 90grader, en varv är ju 360grader  tongue, 90grader är väll ca 2 sexkanter på bult huvet?

aha aja okej man drar i 3 omgångar då ja...

Vet du om man skall efterdra dem sen eller?

Nej, när man sträckdrar dom sådär så behövs de inte wink Behövs inte även om man drar med vanligt moment heller oftast wink

Fram är framtill på motorn mot kylaren ja wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Paaj
5 november 2009 · 79 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Paaj skrev:

The_Mechanic skrev:

först 20nm ALLA bultar, en 60nm ALLA bultar, och sen ytterligare 90grader, en varv är ju 360grader  tongue, 90grader är väll ca 2 sexkanter på bult huvet?

aha aja okej man drar i 3 omgångar då ja...

Vet du om man skall efterdra dem sen eller?

Nej, när man sträckdrar dom sådär så behövs de inte wink Behövs inte även om man drar med vanligt moment heller oftast wink

Fram är framtill på motorn mot kylaren ja wink

Härligt tack så mycket.
Ska nog börja idag sakta men säkert;) gött att ha lite kött på bena nu iallafall!

Paaj
5 november 2009 · 79 Inlägg

Vilka markörer är det för att "nolla" motorn. Hittade en vit prick på det övre kramremsskivan. Är det den vita pricken som skalla vara mot något jack i den kåpan?


http://www.imagehost.se/images/zacdspts.jpg

Senast redigerat av Paaj (5 november 2009)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
5 november 2009 · 3 180 Inlägg

Paaj skrev:
Vilka markörer är det för att "nolla" motorn. Hittade en vit prick på det övre kramremsskivan. Är det den vita pricken som skalla vara mot något jack i den kåpan?

den där pricken kan vem som helst ha gjort, riktiga pricken är på baksidan av drevet.

fel av mig, den ska sitta på framsidan, vettetusan vad jag tänkte på.

Senast redigerat av NITROUS (5 november 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
PH_
5 november 2009 · 310 Inlägg

Den vita pricken kan som sagt vem som helst ha gjort... Men den ska sitta på framsidan och är egentligen bara en ifylld stansning.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Paaj
5 november 2009 · 79 Inlägg

aa men det är väl antagligen den vita pricken på remskivan? Men vart skall markeringen på kåpan vara. De e la samma på alla 740.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
5 november 2009 · 3 180 Inlägg

Paaj skrev:
aa men det är väl antagligen den vita pricken på remskivan? Men vart skall markeringen på kåpan vara. De e la samma på alla 740.

du ser ju strecket på kåpan på bilden? eller va menar du?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Paaj
5 november 2009 · 79 Inlägg

aa de e nånting där ja. Men e du säker på att det är dom som är markörerna eller?

http://www.imagehost.se/images/j20dvfhb.jpg

Senast redigerat av Paaj (5 november 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang