8060
Sök

GLT kammar

546 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
Har en 850 T5 som jag funderar att sätta GLT kammar på vilken skillnad kommer jag att märka?
kommer den blir rappare högre top fart?

MVH

632 Inlägg
3 november 2009
Du kommer märka att den börjar ladda lite senare men orkar ge kraft hela registret ut.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

546 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
okej

8 297 Inlägg
3 november 2009
Sen beror det lite på vad har för motor, en 2,0 blir klenare på lägre varv, men det märks inte lika mycket på en 2,3:a.

632 Inlägg
3 november 2009
Marlboroman skrev:
Sen beror det lite på vad har för motor, en 2,0 blir klenare på lägre varv, men det märks inte lika mycket på en 2,3:a.

Okej. Jag tänkte nämligen låta TM-Racing stoppa i GLT kammar in min 850 när dem fixar allt annat med motorn sen senare i vinter. De rekommenderade GLT kammar och sa att den kan börja ladda lite senare men knappt märkbart. Fast man får mycket mera ork på högre varv. Kan det stämma?

Mvh/Tobias.

546 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
2,3a kör jag

8 297 Inlägg
3 november 2009
Fire-Fox skrev:
Marlboroman skrev:

Okej. Jag tänkte nämligen låta TM-Racing stoppa i GLT kammar in min 850 när dem fixar allt annat med motorn sen senare i vinter. De rekommenderade GLT kammar och sa att den kan börja ladda lite senare men knappt märkbart. Fast man får mycket mera ork på högre varv. Kan det stämma?

Mvh/Tobias.

Grovt räknat så kan man säga att upp till 2000 så blir dem klenare, mellan 2 och 4000 så är det som vanligt och sen efter 4000 börjar man märka skillnad. Att laddtrycket kommare senare är bara en av nackdelarna med glt-kammar. Men kan även få problem med mottryck + att om man börjar utnyttja effekten så virvlar det till i tanken eftersom man tack vare over-lap'et på kammarna skickar ut lite luft/bränsleblandning i grenröret.

EDIT: man kan komma runt lite av problemen genom att labba lite med inställningen av kammarna, man får "ställa isär dem"
Senast redigerat av Marlboroman (3 november 2009)

632 Inlägg
3 november 2009
Marlboroman skrev:
Fire-Fox skrev:
Marlboroman skrev:

Mvh/Tobias.

Grovt räknat så kan man säga att upp till 2000 så blir dem klenare, mellan 2 och 4000 så är det som vanligt och sen efter 4000 börjar man märka skillnad. Att laddtrycket kommare senare är bara en av nackdelarna med glt-kammar. Men kan även få problem med mottryck + att om man börjar utnyttja effekten så virvlar det till i tanken eftersom man tack vare over-lap'et på kammarna skickar ut lite luft/bränsleblandning i grenröret.

EDIT: man kan komma runt lite av problemen genom att labba lite med inställningen av kammarna, man får "ställa isär dem"

Okej. Det där med mottryck hade jag ingen aning om. Att bilen drar lite mer soppa med GLT kammar har jag dock hört. Tänkte bara undra vad du rekommenderar? Är det värt att köra med GLT kammar? Eller blir det mer bekymmer än vad det ger i glädje?

Mvh/Tobias

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
3 november 2009
Vad skulle hända om man bara använde sig utav den ena av GLT-kammarna? Som jag förstått det är de att du håller ventilerna öppna en lite längre tid och på det sättet kan man få in mer luft i motorn och avgaserna åker ut fortare.
Senast redigerat av nicnir90 (3 november 2009)

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

8 297 Inlägg
3 november 2009
Fire-Fox skrev:
Okej. Det där med mottryck hade jag ingen aning om. Att bilen drar lite mer soppa med GLT kammar har jag dock hört. Tänkte bara undra vad du rekommenderar? Är det värt att köra med GLT kammar? Eller blir det mer bekymmer än vad det ger i glädje?

Det beror på hur man ser på det. Normalt sett så är ju en turbomotor faktiskt utan laddtryck en stor del av sitt liv. Så problemen med förbrukning, mottryck (avgastemp) och så spelar inte så stor roll då. Sen beror det ju lite på grenrör och turbo med. Har man ett trångt grenrör och ett litet avgashus så är det ju ingen höjdare med ytterligare mottryck. Men om jag ska ge mig in på nån sorts slutsats så är det väl att problemen för den normala entusiasten är mer teoretiska än vad man begöver bry sig om praktiskt. Och har man som sagt ett grenrör och ett avgashus med bra flås i så minskar ju problemen.

nicnir90 skrev:
Vad skulle hända om man bara använde sig utav den ena av GLT-kammarna? Som jag förstått det är de att du håller ventilerna öppna en lite längre tid och på det sättet kan man få in mer luft i motorn och avgaserna åker ut fortare.

Over-lap är jättebra i en sugmotor eftersom avgaserna skapar ett sug som hjälper till att dra in luft/bränsle i cylindern. Vet ärligt talat inte om någon som provat med en glt-kam. Utan det vanligast lösningen är att man vrider kammarna för att minska overlap'et istället. Men dem absolut flest bryr sig inte nämnvärt i saken och ställer dem i 0-läge och åker så. Jag har mina i 0-läge.

Sök