8260
Sök

855 T5a 2,0 210hk motorn

1 813 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
jo jag har köpt mig en 855 T5a 2,0 motorn import.

satte idag på en öppendump ventil och satte tillbax orginal filtret då det satt öppet filter på den innan.

men nu blev bilen helt konstig känns som turbon inte laddar som den skall..

ibland går bilen som den brukar ibland blir det slö som fan..
vad beror det på ? e det för det e öppen dumpventil ? andra kan köra med öppen varför just inte jag ??

bilen e inte chipad lr något motorn e helt orginal bara en öppendump ventil inget annat e gjort på den..

försökte söka i forumet men hittar inget som verkade stämma in på min riktigt

Åk före du så väntar jag på dig där..!

8 297 Inlägg
3 november 2009
Skulle tippa på att det beror på att ventilen inte är justerad riktigt och står öppen och läker? Annars ska det inte spela nån som helst roll att du har öppen. Alternativt lär man ta isär ventilen för rengöring och smörja upp den ifall kolven har geggat fast.

1 813 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
okej . för den e helt ny. satte på den för ca 3 timmar sedan. och den gick lätt när jag tryckte med fingret innan jag satt dit den. men då får jag plocka av den igen och rengöra kanske varit skit i röret sen innan som kan ha satt sig i ventilen då ?

8 297 Inlägg
3 november 2009
Så länge kolven rör sig fritt så är det snarae en fråga om att justera spänningen på fjädern. Den ska precis orka hålla tätt på tomgång och öppna även om du bara varvar på lite grann

1 813 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
jag ska kolla det om den e tät när den står på tomgång men kanske ska lägga en bricka te fjädern som man fick med jag har inte lagt något i men kändes rätt lätt tryckt med bara fingret så får prova detta wink

Ointresserad.
936 Inlägg
3 november 2009
Hur gick det?

Teabag appreciation club.

1 813 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
den gick sämre när jag gjorde så lr inte bättre iaf. ! :S
läcker inte någon stans i någon slang heller :S varför ska jag alltid ha sådan otur med allt :S

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 november 2009
dj_padde skrev:
varför ska jag alltid ha sådan otur med allt :S

Det är ju ingenting, vänta tills du haft 2 motorras och ett växellådsras, sen kan du börja prata... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 813 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
jag har haft värre än det redan;)
M3a = bakaxel ras efter det volta ja skrota bilen
s40 t4 = turboras och grenrör sprack
855 T5r Automat Ras 2 gånger
Skoda Octavia 1,8T = kopplingsras
golf 3 Cl= växellåds ras
golf vr6 = växellåds ras / drivaxel knäckt / toppen sprack
bmw 320 = bakaxel ras sen svetsad=)

så jag har nog haft lite otur ska du se har hänt mer grejer men orkar inte skriva allt....!!

1 813 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
men som du TurbOla har monterat din dump har jag inte monterat min kanske det som e felet ??
jag montera min dump på det röret som går bakom det du monterat det som går ner och där under sitter det röret fast med en slang sedan en liten bit där monterade jag min dump kan det vara det som e felet på min bil ??

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 november 2009
Du har alltså monterat dumpen på röret som går från turbon till intercoolern?

Det ska gå ändå, men man brukar säga att ju närmare gasspjället dumpen sitter, desto bättre är det.

1 813 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
ja precis där har jag monterat den:S fel kanske :S för jag tyckte inte det bli något överdrivet ös i dumpen kanske för man satt den där jag satt den som gör det :S  men det kan inte vara problemet iaf efter som den går skit illa..?? men orginal dumpen sitter ju kvar på bilen och jag har inte satt någon dumplock lr något sådant har du gjort det ?? allt jag gjorde var köpte sådan T på biltema så skarva jag det vid slangen sedan på med slangklämor och på med dumpen och tog en vakumslang å satte T kors från en vakumslang som sitter precis vid insuget där te luftfitret ovanför intercoolern om man säger:S men vakuum ska ju inte spela någon roll vart man snor det ifrån! :S

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 november 2009
Jag har själv inte monterat dumpen, utan det gjorde förra ägaren strax innan jag köpte bilen.
Och ja, dumplock är monterat.

Jag tycker det låter som om du har snott vacuum från laddtrycksmätaren? wink

Efter att jag satt ihop kopplingen och det funkade till slut, så var jag ute en provrunda, och tryckte till ordentligt på gasen, och plötsligt dog laddtrycksmätaren och bilen gick fruktansvärt dåligt på tomgång.
Då var det slangen till laddtrycksmätaren som delat sig i en skarv, mellan kylare och vänster strålkastare.
Senast redigerat av TurbOla (3 november 2009)

502 Inlägg
4 november 2009
är du säker att du har tagit vakuum från rätt ställe? Du måste ju få laddtryck på båda sidor kolven annars orkar inte fjädern hålla emot trycket och kommer då pysa ut allt laddtryck

1 813 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
ja vakuumet e taget rätt.. ! jag fyllde dumpen med brickor ca 6 st som man fick med. men bilen gick ändå jätte konstigt men nu helt plötligt efter att dragit lite med bilen så nu går den helt som vanligt.. jävligt skumt om jag får säga det men nu funkar den iaf gjorde nyss tongue hoppas det håller i sig haha smile

Sök