Guide: Våtslipning av plastdetaljer t.ex. lampglas

Cupra_
4 oktober 2014 ·

ConnysSvetsOTaxi skrev:

Deception skrev:
Jag körde med biltemas oscillerande maskin med halvhårda trissor. Eftersom det blir mjölkigt av medlet så får man torka av det från glaset med jämna mellanrum för att kontrollera resultatet.

Borde det inte funka precis lika bra att hand "slipa" med vanligt polertrassel? Har nämligen ingen polermaskin av någon typ.

Tack för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

Jo det går, men det tar betydligt längre tid.

ConnysSvetsOTaxi
4 oktober 2014 · 196 Inlägg

Deception skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:

Deception skrev:
Jag körde med biltemas oscillerande maskin med halvhårda trissor. Eftersom det blir mjölkigt av medlet så får man torka av det från glaset med jämna mellanrum för att kontrollera resultatet.

Borde det inte funka precis lika bra att hand "slipa" med vanligt polertrassel? Har nämligen ingen polermaskin av någon typ.

Tack för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

Jo det går, men det tar betydligt längre tid.

Då antar jag att man inte behöver vara rädd för att ta i så att säga? Men om man skulle använda rubbing istället för autosol, skulle det kanske gå fortare eller ger de ändå samma resultat?

Tack för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (4 oktober 2014)

it_mutt Avstängd
4 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

ConnysSvetsOTaxi skrev:

Deception skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:

Borde det inte funka precis lika bra att hand "slipa" med vanligt polertrassel? Har nämligen ingen polermaskin av någon typ.

Tack för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

Jo det går, men det tar betydligt längre tid.

Då antar jag att man inte behöver vara rädd för att ta i så att säga? Men om man skulle använda rubbing istället för autosol, skulle det kanske gå fortare eller ger de ändå samma resultat?

Tack för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

Beror på hur "stark" den är givetvis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ConnysSvetsOTaxi
5 oktober 2014 · 196 Inlägg

it_mutt skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:

Deception skrev:

Jo det går, men det tar betydligt längre tid.

Då antar jag att man inte behöver vara rädd för att ta i så att säga? Men om man skulle använda rubbing istället för autosol, skulle det kanske gå fortare eller ger de ändå samma resultat?

Tack för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

Beror på hur "stark" den är givetvis.

Här är produkten jag tänkt använda mig av när det kommer till rubbing. Kanske någon som har någon erfarenhet av denna produkt?

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … g-pa9164sv

Tack för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

it_mutt Avstängd
5 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

ConnysSvetsOTaxi skrev:

it_mutt skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:

Då antar jag att man inte behöver vara rädd för att ta i så att säga? Men om man skulle använda rubbing istället för autosol, skulle det kanske gå fortare eller ger de ändå samma resultat?

Tack för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

Beror på hur "stark" den är givetvis.

Här är produkten jag tänkt använda mig av när det kommer till rubbing. Kanske någon som har någon erfarenhet av denna produkt?

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … g-pa9164sv

Tack för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

Skulle spontant -gissa- på (har aldrig använt den) att den är relativt "snäll" faktiskt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ConnysSvetsOTaxi
5 oktober 2014 · 196 Inlägg

it_mutt skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:

it_mutt skrev:

Beror på hur "stark" den är givetvis.

Här är produkten jag tänkt använda mig av när det kommer till rubbing. Kanske någon som har någon erfarenhet av denna produkt?

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … g-pa9164sv

Tack för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

Skulle spontant -gissa- på (har aldrig använt den) att den är relativt "snäll" faktiskt

Är det i förhållande till Autosol?

it_mutt Avstängd
5 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

ConnysSvetsOTaxi skrev:

it_mutt skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:

Här är produkten jag tänkt använda mig av när det kommer till rubbing. Kanske någon som har någon erfarenhet av denna produkt?

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … g-pa9164sv

Tack för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

Skulle spontant -gissa- på (har aldrig använt den) att den är relativt "snäll" faktiskt

Är det i förhållande till Autosol?

Mnja, jag tänkte väl mer att som rubbing är den nog rätt så "snäll". Autosol är ju, enligt mig iaf, väldigt snällt.
Själv använder jag det som det tipsas om som avslutande i tråden; Turtle Polishing Compound and scratch remover. Och den är ju inte direkt superstark.

Skulle den vara för "svag", så är det ju säkert något du kan använda till annat smått och gott iaf. Så, testa smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ConnysSvetsOTaxi
5 oktober 2014 · 196 Inlägg

it_mutt skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:

it_mutt skrev:

Skulle spontant -gissa- på (har aldrig använt den) att den är relativt "snäll" faktiskt

Är det i förhållande till Autosol?

Mnja, jag tänkte väl mer att som rubbing är den nog rätt så "snäll". Autosol är ju, enligt mig iaf, väldigt snällt.
Själv använder jag det som det tipsas om som avslutande i tråden; Turtle Polishing Compound and scratch remover. Och den är ju inte direkt superstark.

Skulle den vara för "svag", så är det ju säkert något du kan använda till annat smått och gott iaf. Så, testa smile

Kan ju när jag väl sätter igång ta och prova båda bredvid varandra för att se om det är någon märkbar skillnad på produkterna. Ska försöka komma ihåg att ta lite kort så kan det bli något omvärlden kanske kan lära lite av om det är något som fungerar bra eller bara är nått slags skit.

Tack på förhand för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

inzain
28 november 2014 · 86 Inlägg

Någon som vet om detta håller i längden, (tänker på ts post)? Det är ju inget som skyddar plasten mot väder sen? Är det någon som vet något medel som skyddar mot att de blir "mjölkiga" igen typ någon sealer eller något uv skydd eller något annat liknande?

it_mutt Avstängd
28 november 2014 · 10 388 Inlägg

inzain skrev:
Någon som vet om detta håller i längden, (tänker på ts post)? Det är ju inget som skyddar plasten mot väder sen? Är det någon som vet något medel som skyddar mot att de blir "mjölkiga" igen typ någon sealer eller något uv skydd eller något annat liknande?

Det jag gjort ser lika bra ut än idag som när jag gjorde det. Varierar ju beroende på vilken bil, den som rullat längst av dessa går ca 4000mil/året och det är snart 2 år sen.

Finns ju UVskydd att köpa för att lägga på just när detta är gjort. Säljs av Mekonomen (bland annat)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
28 november 2014 ·

it_mutt skrev:

inzain skrev:
Någon som vet om detta håller i längden, (tänker på ts post)? Det är ju inget som skyddar plasten mot väder sen? Är det någon som vet något medel som skyddar mot att de blir "mjölkiga" igen typ någon sealer eller något uv skydd eller något annat liknande?

Det jag gjort ser lika bra ut än idag som när jag gjorde det. Varierar ju beroende på vilken bil, den som rullat längst av dessa går ca 4000mil/året och det är snart 2 år sen.

Finns ju UVskydd att köpa för att lägga på just när detta är gjort. Säljs av Mekonomen (bland annat)

Eller så gör man som jag har gjort på bmwn, sätter dit klar strålkastarfilm. Det skyddar kanske inte mot UV men mot stenskott och slipmärken/tvättrepor.

it_mutt Avstängd
28 november 2014 · 10 388 Inlägg

Deception skrev:

it_mutt skrev:

inzain skrev:
Någon som vet om detta håller i längden, (tänker på ts post)? Det är ju inget som skyddar plasten mot väder sen? Är det någon som vet något medel som skyddar mot att de blir "mjölkiga" igen typ någon sealer eller något uv skydd eller något annat liknande?

Det jag gjort ser lika bra ut än idag som när jag gjorde det. Varierar ju beroende på vilken bil, den som rullat längst av dessa går ca 4000mil/året och det är snart 2 år sen.

Finns ju UVskydd att köpa för att lägga på just när detta är gjort. Säljs av Mekonomen (bland annat)

Eller så gör man som jag har gjort på bmwn, sätter dit klar strålkastarfilm. Det skyddar kanske inte mot UV men mot stenskott och slipmärken/tvättrepor.

Problemet är att det i sin tur inte heller är lagligt (om man nu ska vara petig, men om inte annat som bara ren upplysning i tråden)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
28 november 2014 ·

Kanske inte, men rätt monterat så syns inte den klara filmen alls om du inte synar extremt noga. Risken att torska är i princip obefintlig.

it_mutt Avstängd
28 november 2014 · 10 388 Inlägg

Deception skrev:
Kanske inte, men rätt monterat så syns inte den klara filmen alls om du inte synar extremt noga. Risken att torska är i princip obefintlig.

Ptja, förutsatt att filmen håller hög kvalité och inte ändrar ljusbilden

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
29 november 2014 ·

it_mutt skrev:

Deception skrev:
Kanske inte, men rätt monterat så syns inte den klara filmen alls om du inte synar extremt noga. Risken att torska är i princip obefintlig.

Ptja, förutsatt att filmen håller hög kvalité och inte ändrar ljusbilden

Vilket de inte haft några synpunkter på de senaste två besiktningarna (olika stationer och kedjor).

Du har rätt i sak, men i praktiken har de inte märkt det, eller brytt sig när jag har haft klar film. Däremot hade de synpunkter på den röktonade jag hade innan.

Mervolic Yawn...
30 december 2014 · 3 151 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-2ae570937f31b107820ee031bd037743.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-ce2481bb1442463b6a4d29db8855481a.jpg


smile cool

sonken91
30 december 2014 · 310 Inlägg

Körd med maskin. Denna person fick ombesiktning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79366/79366-9bab3741f730ea06638e61838a593de8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79366/79366-fc9771c7ac701a17e02a8603c80e30ad.jpg

Mervolic Yawn...
30 december 2014 · 3 151 Inlägg

sonken91 skrev:
Körd med maskin. Denna person fick ombesiktning.
http://www1.garaget.org/gallery/images/80/79366/79366-9bab3741f730ea06638e61838a593de8.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/80/79366/79366-fc9771c7ac701a17e02a8603c80e30ad.jpg

Fint, såg ungefär lika illa ut som på Audin. Blir fantastisk skillnad! På besiktningen sade dom till mig att det var reflektorn som var trasig och att det inte skulle hjälpa att åtgärda glaset... På ombesiktningen gav dom beröm för att ljusbilden var helt perfekt. Tänk alla stackars godtrogna/okunniga människor som litar på dom och köper nya lyktor för flera tusen när man kan så enkelt och billigt fixa det!

sonken91
30 december 2014 · 310 Inlägg

Mervolic skrev:

sonken91 skrev:
Körd med maskin. Denna person fick ombesiktning.
http://www1.garaget.org/gallery/images/80/79366/79366-9bab3741f730ea06638e61838a593de8.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/80/79366/79366-fc9771c7ac701a17e02a8603c80e30ad.jpg

Fint, såg ungefär lika illa ut som på Audin. Blir fantastisk skillnad! På besiktningen sade dom till mig att det var reflektorn som var trasig och att det inte skulle hjälpa att åtgärda glaset... På ombesiktningen gav dom beröm för att ljusbilden var helt perfekt. Tänk alla stackars godtrogna/okunniga människor som litar på dom och köper nya lyktor för flera tusen när man kan så enkelt och billigt fixa det!

Ja det är roligt att se så bra resultat smile denna lampa så de att glaset va slut från insidan.. inte vad ja märkte smile

Mervolic Yawn...
30 december 2014 · 3 151 Inlägg

sonken91 skrev:
Ja det är roligt att se så bra resultat smile denna lampa så de att glaset va slut från insidan.. inte vad ja märkte smile

Ja, de svamlade något om insidan av lyktan för mig med, när jag frågade lite närmare bestämt vad som gällde så sade dom att det var reflektorn helt plötsligt. Jag förstår inte vad dom har för vinning i att ljuga för kunderna? De säljer ju inte direkt lyktor där ändå, men antar att de samarbetar med lokala företagen på något korrupt sätt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang