Stolvärmare funkar inte [Bild finns]

Shady_killen S40 T4
5 november 2009 · 584 Inlägg

Hej,

Min stolvärmare funkar inte. Och jag har försökt och kolla upp varför.

Men hittade då en kontakt som inte var i kopplad och vet ej vart jag ska koppla in den för jag hittar inte någonstans att koppla in den på.

Den kontakten va bränd på förarsidan men inte på passagerarsidan men dock va den bort kopplad på passagerarsidan med.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/46495/796143_u9aa1z.jpg
Här är den brända på förarsidan!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/46495/796142_zlprw5.jpg
Den med röd ring är den kontakten som e bort kopplad och detta är på passagerarsidan.

Senast redigerat av Shady_killen (10 november 2009)

Renault 5 "GTS" (1991)
Shady_killen S40 T4
5 november 2009 · 584 Inlägg

ingen som vet?

Renault 5 "GTS" (1991)
Stefan Varberg Supraman
5 november 2009 · 2 300 Inlägg

Kan mkt väl va så att det e kortis i stolarna och då har dom kopplat bort dom.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Shady_killen S40 T4
5 november 2009 · 584 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Kan mkt väl va så att det e kortis i stolarna och då har dom kopplat bort dom.

hur kan man fixa det då om det e de?

Renault 5 "GTS" (1991)
Skansen
5 november 2009 · 25 Inlägg

Nya stolar eller dra ny värmeslinga, vilket jag tror inte är allt för lätt..

Shady_killen S40 T4
5 november 2009 · 584 Inlägg

Skansen skrev:
Nya stolar eller dra ny värmeslinga, vilket jag tror inte är allt för lätt..

kan man byta ut själva värmarna?

Renault 5 "GTS" (1991)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
5 november 2009 · 695 Inlägg

testa byta ut kablarna från en donatorbil och spruta litta wd-40 på et big_smile

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
fossberg
7 november 2009 · 5 Inlägg

Var o rev i en värmeslinga på en stol av modell okänd, halva stoppningen följde med.

Det röda på varvräknar visar var man har max effekt väl?
Shady_killen S40 T4
8 november 2009 · 584 Inlägg

okej, men hur vet jag säkert att det är kortslutet där då?
För jag vet ju inte det ens. Bara att den kontakten på min sida är bränd så då kanske den är kortsluten. Men fortfarande den på passagerar stolen borde ju inte vara det då?

Senast redigerat av Shady_killen (8 november 2009)

Renault 5 "GTS" (1991)
Hilmer
8 november 2009 · 1 789 Inlägg

Mät upp kablaget, innan det är gjort finns det inte svar att ge.
Mät i kontaktstycket ifall det går ström fram till stolen, mät sedan värmeslingan, detta är just en slinga så att ifall du inte får kontakt mellan de båda stiften så är ju slingan kass.
Anledningen till att kontaktstycket är bränt behöver inte tvunget innebära kortslutning utan kan mycket väl handla om att det inte klarat av att hantera den mängd ström som passerat och då detta upptäckts så har man kopplat ur stolarna för att inget värre ska inträffa.

Shady_killen S40 T4
8 november 2009 · 584 Inlägg

Hilmer skrev:
Mät upp kablaget, innan det är gjort finns det inte svar att ge.
Mät i kontaktstycket ifall det går ström fram till stolen, mät sedan värmeslingan, detta är just en slinga så att ifall du inte får kontakt mellan de båda stiften så är ju slingan kass.
Anledningen till att kontaktstycket är bränt behöver inte tvunget innebära kortslutning utan kan mycket väl handla om att det inte klarat av att hantera den mängd ström som passerat och då detta upptäckts så har man kopplat ur stolarna för att inget värre ska inträffa.

jag har mät i kablaget och verkar ju vara bra men har inte mät i kontakterna men vad ska jag mäta med? för jag har multimeter.

Renault 5 "GTS" (1991)
Skansen
8 november 2009 · 25 Inlägg

Mät ohm i slingan.. om du får 0 ohm så är den kortsluten.. vet inte hur många ohm det ska vara när den är riktig tyvärr..

Shady_killen S40 T4
8 november 2009 · 584 Inlägg

Skansen skrev:
Mät ohm i slingan.. om du får 0 ohm så är den kortsluten.. vet inte hur många ohm det ska vara när den är riktig tyvärr..

okej, tack för svaret big_smile någon annan som vet vad det ska vara för motståd i en sån krets?

Renault 5 "GTS" (1991)
Hilmer
8 november 2009 · 1 789 Inlägg

Om du har en multimeter så är det ju bara att kolla om slingan är hel, brukar finnas summer (på multimeter av högre klass iaf) som man kan använda sig utav för att avgöra om kretsen är sluten eller ej.
Är ingen elektriker så jag kan inte de exakta benämningarna...

Shady_killen S40 T4
9 november 2009 · 584 Inlägg

Hilmer skrev:
Om du har en multimeter så är det ju bara att kolla om slingan är hel, brukar finnas summer (på multimeter av högre klass iaf) som man kan använda sig utav för att avgöra om kretsen är sluten eller ej.
Är ingen elektriker så jag kan inte de exakta benämningarna...

okej haha men jag ville veta hur många ohm jag skulle ställa den på.

Men jag måste ju ta bort kablarna till stolen för att mäta och jag vet ju inte vilka/vilken av kontakterna jag ska mäta mig igenom?

Renault 5 "GTS" (1991)
Hilmer
9 november 2009 · 1 789 Inlägg

Shady_killen skrev:

Hilmer skrev:
Om du har en multimeter så är det ju bara att kolla om slingan är hel, brukar finnas summer (på multimeter av högre klass iaf) som man kan använda sig utav för att avgöra om kretsen är sluten eller ej.
Är ingen elektriker så jag kan inte de exakta benämningarna...

okej haha men jag ville veta hur många ohm jag skulle ställa den på.

Men jag måste ju ta bort kablarna till stolen för att mäta och jag vet ju inte vilka/vilken av kontakterna jag ska mäta mig igenom?

På dom två maskinerna jag har så kan man ställa in så att man "söker kontakt", dvs kontakt via de två kablarna från multimetern. På så vis kan man ju kolla ifall en krets är sluten eller ej, i detta fallet kan man alltså mäta på plus & minus på värmeslingan och få fram om slingan är hel eller ej, behövs inga ohm då.

Det finns säkert inte så många kablar att välja på, enklast är ju så klart att lyfta stolen och fälla bak denna så att man ser vart kablarna går. Om man nu inte har ett korrekt kopplingsschema att gå efter.

Skansen
9 november 2009 · 25 Inlägg

Men om du får kontakt mellan dem så kan den vara kortsluten också.. Jag tycker att det borde vara enklast att mäta ohm, då ser man direkt om den är kortsluten eller inte..

Hilmer
9 november 2009 · 1 789 Inlägg

Skansen skrev:
Men om du får kontakt mellan dem så kan den vara kortsluten också.. Jag tycker att det borde vara enklast att mäta ohm, då ser man direkt om den är kortsluten eller inte..

En värmeslinga är ju en sluten krets (annars hade det inte blivit mycket till värme) hur ska man då mäta för att få en korrekt uppfattning om läget!?

Shady_killen S40 T4
10 november 2009 · 584 Inlägg

Hilmer skrev:

Skansen skrev:
Men om du får kontakt mellan dem så kan den vara kortsluten också.. Jag tycker att det borde vara enklast att mäta ohm, då ser man direkt om den är kortsluten eller inte..

En värmeslinga är ju en sluten krets (annars hade det inte blivit mycket till värme) hur ska man då mäta för att få en korrekt uppfattning om läget!?

så hur tycker du att jag ska göra då?

Renault 5 "GTS" (1991)
Frankisch
10 november 2009 · 43 Inlägg

Shady_killen skrev:

Hilmer skrev:

Skansen skrev:
Men om du får kontakt mellan dem så kan den vara kortsluten också.. Jag tycker att det borde vara enklast att mäta ohm, då ser man direkt om den är kortsluten eller inte..

En värmeslinga är ju en sluten krets (annars hade det inte blivit mycket till värme) hur ska man då mäta för att få en korrekt uppfattning om läget!?

så hur tycker du att jag ska göra då?

Mät med din multimeter igenom slingan, får du fram 0ohm eller en annan otroligt låg siffra så är det kortslutet, får du ett oändligt tal så är slingan av.

Dock så vet jag inte vad en hel och fin slinga borde ligga på för Ohm tal, har ingen koll på vilken effekt den egentligen ger ifrån sig. Men mät och posta svaret här så kan vi nog hjälpa med en uppskattning på ditt värde.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang