8058
Sök

B234F topp på B230FK

272 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
hej! jag undrar om det är mycket jobb att få i en 16v topp på en FK? jag gissar på att den passar på blocket, men måste man byta eller ställa om oljepump då? mycket annat som behövs göras?

det är väl rätt stor skillnad flödesmässigt på sån topp jämfört med 531? tycker ni det är värt det om man ska trimma till säg 400hk? inte relevant just nu, men vill ha lite kött på benen smile FK med M90 är väl bästa grejerna man kan utgå ifrån om man har 740 eller 940?

mvh Adam

4 001 Inlägg
6 november 2009
Finns jättemånga trådar om detta, ska du ha ca 400hk så är det enklare att behålla B234 underdelen om du nu ska åka 16V och turbo

Du kan inte besiktiga med den motorn

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

272 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Finns jättemånga trådar om detta, ska du ha ca 400hk så är det enklare att behålla B234 underdelen om du nu ska åka 16V och turbo

Du kan inte besiktiga med den motorn

"Din sökning gav inga träffar." sad eller gör jag fel?? sökte en del på google men tyckte inte jag fick något bra svar.

okej, är det skillnaden i blocken då? ska man byta stakar och kolvar kanske det inte spelar så stor roll vilken av motorerna man väljer?

812 Inlägg
6 november 2009
passar gör den rakt på men du får köra med annan rem till kammarna och/eller så får du fräsa ventil luckor i kolvarna eller köra med en 3mm packning (fördelen med packningen är att du för rätt så låg komp och kan ladda mer om du skickar på tillräckligt med soppa) annars är de lätare att bygga på en 234motor på än gång smile

man lever bara en gång..

272 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
pimpad740 skrev:
passar gör den rakt på men du får köra med annan rem till kammarna och/eller så får du fräsa ventil luckor i kolvarna eller köra med en 3mm packning (fördelen med packningen är att du för rätt så låg komp och kan ladda mer om du skickar på tillräckligt med soppa) annars är de lätare att bygga på en 234motor på än gång smile

okej men det låter ju inte så jobbigt smile kan nog bli ett bra projekt så man får lära sig lite också wink
men det låter lite dumt att bearbeta kolvarna om det bara är att slänga i en tjock packning?

4 001 Inlägg
6 november 2009
så slänger du på en tjock packning och sabbar squish-spalten osv.

Varför inte åka med B234-botten? alla har snöat in på FK/FT-blocken p.g.a oljekylning, det är den enda fördelen men den motiverar inte alla problem med kamremsdrivning osv. om man "bara" ska ha 400hk vilket iofs även en 531-topp klarar att leverera till

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

272 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
kolvas skrev:

Varför inte åka med B234-botten? alla har snöat in på FK/FT-blocken p.g.a oljekylning, det är den enda fördelen men den motiverar inte alla problem med kamremsdrivning osv. om man "bara" ska ha 400hk vilket iofs även en 531-topp klarar att leverera till

spelar squishen stor roll då? jag trodde dom flesta som trimmar lite mittimellan nöjer sig med tjockare packning för att sänka kompet bara så man kan öka laddtrycket? jo det är sant ang. blocket, kanske lika bra att satsa på B234 block till att börja med så man inte lägger ut onödiga slantar om man råkar ha sönder något eller det blir skit wink hade tänkt mig att skaffa en 740 eller 940 och trimma lite grand så man lär sig bättre hur det fungerar, och sedan successivt gå på med mer avancerade grejer ju bättre man blir smile

4 001 Inlägg
6 november 2009
MT-Adam skrev:
kolvas skrev:

spelar squishen stor roll då? jag trodde dom flesta som trimmar lite mittimellan nöjer sig med tjockare packning för att sänka kompet bara så man kan öka laddtrycket? jo det är sant ang. blocket, kanske lika bra att satsa på B234 block till att börja med så man inte lägger ut onödiga slantar om man råkar ha sönder något eller det blir skit wink hade tänkt mig att skaffa en 740 eller 940 och trimma lite grand så man lär sig bättre hur det fungerar, och sedan successivt gå på med mer avancerade grejer ju bättre man blir smile

bara för att många nöjer sig med tjockare packning så innebär det inte att det är rätt... man vill ju bygga en så effektiv motor som möjligt och då kan man inte sabba squish

272 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
MT-Adam skrev:
kolvas skrev:

bara för att många nöjer sig med tjockare packning så innebär det inte att det är rätt... man vill ju bygga en så effektiv motor som möjligt och då kan man inte sabba squish

okej, ja det är klart man vill smile finns det typ guider här lite överallt om trim, renovering osv så man kan läsa på lite? bara att leta, eller finns det någon speciell stans, eller någon länk/sida som ni rekommenderar? smile

4 001 Inlägg
6 november 2009
Sharky här på g.org har en 16V turbo, dra ett PM till honom så kan han nog hjälpa dig

Sök