Hej,
Jag har en opel astra som gått 13000mil. Jag bytte nyss kamrem och vattenpump på den. Köpte delarna på biltema men kunde inte avgöra vilken v.pump jag skulle ha då det fanns flera till samma modell. Jag snackade med en försäljare med resultatet att jag fick med 2 att prova med. Den ena passa inte, den andra hade exakt samma dimensioner och såg ut att passa.
Allt funka bra i 400 mil. Men sen när jag skulle starta den en dag knacka motorn, 2-3 sek på tomgång räckte för att kröka 8 ventiler... Nu står bilen på en parkering 25 mil hemifrån.
Det visade sig att v.pumpen hade en annan "stigning" på kuggarna och åt upp kammremmen. Vevaxeln kugga över 4 taggar... nu vet jag att Biltema inte har någon vattenpump som passar till motorn X16XEL.
I vilket fall som helst så har jag plockat ur toppen. Mätt upp den enligt beskrivningen i Haynes och den verkar vara plan. Kolvarna ser bra ut och går upp lika högt så de verkar ha klarat sig.
Insugningsventilerna behöver bytas så jag plocka ur dem och tänkte köpa nya. Men ser att det fattas liten bit i ena ventilstyrningen:
![https://www1.garaget.org/archive/131/130467/176075/176075-1664187.jpg]()
Ni som kan det här, är det dumdristigt att försöka förlänga bilens livstid några år genom slipa in nya ventiler med skadan ovan?
Känner att jag inte har kunskapen, verktygen för att byta styrningen. Har försökt få tag i en topp på skroten men det finns ingen häromkring.
Känns surt att behöva skrota bilen p.g.a. en vattenpump...
Mvh, Fredrik