Volvo 240 går inte igång!?!

epa_ragger Fahlman Racing
7 november 2009 · 39 Inlägg

Som topic lyder,har en 240 -85 som jag böt maskin i till en B230F med jetronic sprut tongue (förgasare förut)
Bilen som motorn kom ifrån gick klockrent innan skrot,min bil gick även den klockrent i ungefär ett dygn, sen bara tvärr dog den.. bogsera hem den till en polare och gjorde några misslykade försök att få igång den men utan framgång.. sad

Pröva då med att byta sopparelät = ingen skillnad, böt databox = ingen skillnad,har mät lite kablar och så,får ingen ström till pumparna och heller inte till spridarna,går igång direkt på startgas men dör omgående.. vad kan det vara för fel? Hoppas nån har lite vetskap om vad man ska göra för att lösa detta!

Tack på förhand // Fahlman wink

if you aint first,your last...
E du inte först, e du sist...
Jakobssn
7 november 2009 · 23 Inlägg

förmodligen soppa pumpsrelät, de är ju 2 relän i de, och ena är kopplat till pumparna, och ena är till spridar, lmm, och tomgångsmotor, har samma problem på min nu, som ja tror att de är

Drönirettab
7 november 2009 · 21 761 Inlägg

epa_ragger skrev:
B230F med jetronic sprut

Vilket sprut, LH2.2 eller 2.4?

Det är väl LH2.2 som har en sladdsäkring till pumpreläts matningskabel från batteriet, säkringen brukar sitta i motorrummet vid vänster fjädertorn normalt sett. Nu vet jag ju inte om du har flyttat över kabelhärvan till B230F-motorn, men om det är det sprutet och att du har flyttat kabelhärvan så kan det vara säkringen som glappar eller har pajjat. smile

Nazse89 VD :=)
7 november 2009 · 90 Inlägg

tror seriöst på den föregående talande sa OM det är 2.2 alltså.kolla alla säkringar.

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p
Rickardj
8 november 2009 · 37 Inlägg

Drönirettab skrev:

epa_ragger skrev:
B230F med jetronic sprut

Vilket sprut, LH2.2 eller 2.4?

Det är väl LH2.2 som har en sladdsäkring till pumpreläts matningskabel från batteriet, säkringen brukar sitta i motorrummet vid vänster fjädertorn normalt sett. Nu vet jag ju inte om du har flyttat över kabelhärvan till B230F-motorn, men om det är det sprutet och att du har flyttat kabelhärvan så kan det vara säkringen som glappar eller har pajjat. smile

kolla säkringen först, om inte annat är det reläet som bunnit upp, det styr spridarna, lmm, och tomgångsmotor, och pumparna, prova att löda om det, man kan se på lödningarna om reläet är trasigt, om det är ringar i lödninngarna

basnarkoman!
epa_ragger Fahlman Racing
8 november 2009 · 39 Inlägg

Det sjuka e att jag har bytt till ett NYTT relä,kollat alla säkringar,även kollat så jag får ström fram till relät,det klickar nämligen i det! Antar att det är LH2.2 som sitter i..  hmm

if you aint first,your last...
E du inte först, e du sist...
Drönirettab
8 november 2009 · 21 761 Inlägg

epa_ragger skrev:
även kollat så jag får ström fram till relät,det klickar nämligen i det!

Jo, men den säkring som jag menar ger inte spänning till reläspolen och därför kan alltså relät klicka fastän säkringen är trasig. Spänningen från säkringen kommer till relästift 30 och där ska det finnas konstant spänning, prova att mäta där. Mät även på relästift 87 när det klickar, då ska det komma spänning där. smile

epa_ragger Fahlman Racing
8 november 2009 · 39 Inlägg

Jo,har självklart mätt på relät och det finns konstant ström där..men inte ut ur reläet..har hålt på med bilen i en vecka drygt,ibland så startar bilen bara sådär och går i ca 10 minuter sen brara tvärr dör den igen..mad

if you aint first,your last...
E du inte först, e du sist...
Drönirettab
8 november 2009 · 21 761 Inlägg

Det var ju skumt. Om det finns spänning på stift 30 så ska det komma spänning på stift 87 när relät klickar, eftersom det är ett helt nytt relä så bör det ju inte vara fel på det heller. hmm

Har du mätt på båda utgångarna, dvs 87(1) och 87(2)?

Relät har två spolar och de får separata signaler från styrboxen enligt elschemat, eftersom det klickar i relät så kan det vara endast ena utgången som ger spänning (den som styr spridare och andra saker). Då kan det kanske röra sig om glapp i en kabel från styrboxen eller så. smile

epa_ragger Fahlman Racing
8 november 2009 · 39 Inlägg

jo det var m in andra tanke att det skulle vara glapp nånstans,så idag när "hon" gick igång så började jag att rycka å slita i alla kablar till maskin,även under brädan vid databoxen,men den gick för fult,sen stog den en liten stund utan att jag gjorde nånting då ökar den lite i varv sen dog den igen..

if you aint first,your last...
E du inte först, e du sist...
epa_ragger Fahlman Racing
18 november 2009 · 39 Inlägg

Så där! ledsna till i förra veckan så jag lämna iväg bilen till en el-firma så nu går den igen! var tydligen glapp emellan 2-3 kablar i härvan upp till styrboxen för tändningen.. tråd kan låsas eller tas bort..

if you aint first,your last...
E du inte först, e du sist...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang