Temp. mätaren ur funktion...

Osis
14 maj 2006 · 27 Inlägg

Jag har en BMW 325ix 88 och nu har min tempmätare lagt av. Jag fick reda på att ett klassiskt problem var att en jordskruv bakon kombi-intrumentet lossnar med tiden och glappkontakt uppstår. Jag hade loss instrumentet och drog åt skruven som mycket riktigt satt löst. När jag sedan varmkörde bilen så flyttade sig inte mätaren ändå. När jag slår på tändningen så hoppas visaren upp en bit till bottenstrecket på mätaren vilket innebär att det måste finnas spänning fram till mätaren. Vet någon vad som kan vara felet? Jag har kollat kontaktstycket till givaren också... Kan man köra med bilen trots att det inte funkar?

BMW 325ixk (1988)
Big_J
14 maj 2006 · 99 Inlägg

Far på närmsta skrot å köp ett nytt kombiinstrument, å byt ut alltihop... De måste väl vara de enklaste, tycker då ja iaf... Om det inte går å byta enbart tempmätaren, dvs...
De e klart du kan köra me bilen, men de e väl kanske inte å rekomendera, för du har ju ingen koll på om den går varm eller så tongue Men vet du bara med dig att bilen brukar sköta sig snyggt, så gåre ju å köra smile

Lycka till!

< Hänne nå, så hänne hänna! >
Osis
14 maj 2006 · 27 Inlägg

Men jag vet inte om mätaren är trasig. Den hoppar ju trotsallt upp å lägger sig på lägsta markeringen. verkar mer som om den skanar sigal eller nåt. Tänkte bara om nån kände igen problemet...

BMW 325ixk (1988)
Blixnabb
15 maj 2006 · 247 Inlägg

Kan vara så att givaren på motorn håller på att lägga av, hände mig på en Escort. Det går att mäta på givaren och se vilket motstånd som finns. Sedan tittar man i en rep manual vilket värdet bör vara. Lycka till.

N33d4Sp33d Ingenjör
15 maj 2006 · 256 Inlägg

Förmodligen tempgivaren...Hade liknande problem med min (reste sig lite och la sig på lägsta nivån).

Då bytte jag ut tempgivaren och allt fungerade tipptopp.

Det är inget brott förrän man åker fast
RonnieH Ford är min grej!
15 maj 2006 · 582 Inlägg

jorda sladden till givaren! går mätaren i topp så byter du givaren,om inte så mät kabeln m.m

lycka till!!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
dekoj inkompetent
15 maj 2006 · 95 Inlägg

har samma problem med min 240. skulle nog gissa på att det är tempgivaren. ja drar ett inlägg när ja orkar kolla om det är så

Osis
17 maj 2006 · 27 Inlägg

Ok  ska kolla givaren senare. Men igår hade jag ute kombiinstrumenter och löda ihop en sprucken lödpunkt. Efter det flaxade mätaren för att sedan lägga av igen..

BMW 325ixk (1988)
Drönirettab
17 maj 2006 · 21 761 Inlägg

dekoj skrev:
har samma problem med min 240. skulle nog gissa på att det är tempgivaren. ja drar ett inlägg när ja orkar kolla om det är så

Jag har också liknande problem men det är både temp och tankmätare som lever sina egna liv. Det lustiga är att ibland så kan de visa MER än normalt, dvs tempmätaren går en bit över mitten och tankmätaren visar för mycket bensin. Det har jag aldrig hört talas om faktiskt. När jag läser i rephandboken står det att om både temp+tankmätaren visar fel så kan det vara fel på en spänningsregulator som sitter på instrumentets kretskort.

Osis
19 maj 2006 · 27 Inlägg

Nu har jag äntligen hittat problemet. Jag mätte signalspänningen från givaren (bytt ut givaren mot en potentiometer) och fanna att de inte ändrade sig alls om jag ändrade resistansen i ändan. Problemet var okontakt i ett 8-poligt kontaktstycke under insugningsblocket. Så nu håller jag på att klämma dit nya stift!

BMW 325ixk (1988)
bumpe Lastbilsmekaniker
19 maj 2006 · 3 878 Inlägg

Osis skrev:
Nu har jag äntligen hittat problemet. Jag mätte signalspänningen från givaren (bytt ut givaren mot en potentiometer) och fanna att de inte ändrade sig alls om jag ändrade resistansen i ändan. Problemet var okontakt i ett 8-poligt kontaktstycke under insugningsblocket. Så nu håller jag på att klämma dit nya stift!

Såg det ut att vara original för jag har inte sett nåt kontaktstycke där innan, insugsblocket heter plenum för övrigt...

Osis
19 maj 2006 · 27 Inlägg

Ja det är original. Det sitter under insugningsbälgen ungefär. Om du följer givarsladden så hittar du det. Det är ett rent helvete å klämma kabelskor där nere iaf.
Det sitter två gummi-damasker där som gärna vittrar sönder med åren och då kommer det in vatten vilket bildar oxidering på stiften och kablarna.
Vad har du för bil då bumpe?

BMW 325ixk (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang