Volvo Amazon renovering med volvo femma

ejaha
8 november 2009 · 54 Inlägg

Hej.

Rubriken förklarar hyfsat tydligt vad detta kommer att handla om så jag tar o börjar från början med lite historia..

I våras i februari hade jag varit billös ett par månader på grund av en skuren motor i en mazda b2000 så jag satt och tittade lite på blocket efter en bruksbil och hittade en Volvo Amazon -64a som var utlagd bara minuter tidigare. Bilen såg hyfasd ut och va till ett vettigt pris så jag ringde direkt. Åkte upp till hjo och tittade bestämde mig direkt för att den skulle jag ha. Tog en testrunda för sakens skull, betalade och åkte hem nöjd.
Planen blev till en början att ha den som ett rulland projekt o frächa till den lite. Detta funkade verkligen inte alls tröttnade på att bara kunna göra saker med bilen som tog en kväll eller helg att utföra. Så i juni åkte jag och införskaffade en volvo v70 -02a för att få mer tid och kunna göra mer tidskrävande saker med bilen. började med att renovera en b20 som skulle bli lite smått trimmad. Men sen försvann tiden helt och allt har blivit stående till för ett par helger sedan då jag åkte ut till mina föräldrar och satte i ett batteri i Amazonen igen och den startade direkt. Efter ganska mycket funderingar hade jag kommit fram till att jag inte skulle använda mig av motorn som jag hållt på med utan att klämma i Volvos lilla femma (144hk)
jag tänkte att jag skulle besikta bilen som den va orginal och  byta motor efter jag fått igenom den för att sedan kunna åka med femman bekymerslöst till nästa besiktning 2 år senare men när jag väl körde bilen lite slutade först halvljuset fungera sedan fick jag en rejäl avgassmäll som sprättade upp hela ljuddämparen suck!!
Så jag avbokade besiktningstiden för att jag kände att jag inte orkade fixa till det på ett par dagar.

Nu är projektet bestämt i huvudet och planen klar för hur det ska utföras i alla fall hyfsat planerat.

Har ett stycke Amazon -64a med trumbromsar fram och en -65a som reservdelsbil med skivor fram.
-64a som projektet gäller ska få skivbromsar fram och lilla volvo femman men behålla drivlinan. även 2 krets bromssystem ska knåpas ihop. bilen ska svetsas upp och få en ny lack i samma orginal kulör som nu. Alla bustningar och andra slit delar ska bytas ut mot nytt.

Tanken är att kunna besikta med motorbyte utan att behöva regga som ombyggtfordon eftersom jag vill ha orginal drivlina med m40 långspakslåda kvar så bilen ser orginal ut inuti oxå.

Volvo har godkännt 150 hk och 196 nm i Amazon med skivbromsar fram, men i motorn jag vill ha är det 144hk och 206 nm alltså 10nm för mycket. men jag hoppas kunna övertala bilprovningen med 2 kretsbromssystem.

Har inte riktigt allt klart för mig än som t.ex hur jag ska sammanföra motor och låda men har hittat adapterplata på Kl Racing men vet inte vilken lamel jag ska använda mig av.

Kom gärna med förslag på detta eller annat som kan vara bra att veta.

Denna helgen har jag börjat med projektet och lägger upp lite bilder på hur långt jag kommit och en bild på hur bilen såg ut från början.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/12448/798200_illwaq.jpg
Bilen i somras innan den blev ståendes.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/12448/798214_40blga.jpg
Ut med det gammla sletna hjärtat.





https://www1.garaget.org/gallery/archive/12448/798225_2kkkrc.jpg
börjat riva ner fronten





https://www1.garaget.org/gallery/archive/12448/798226_45e0ka.jpg
Nu börjar de likna något hehe





https://www1.garaget.org/gallery/archive/12448/798242_t414er.jpg
motorrummet nästan tömt





https://www1.garaget.org/gallery/archive/12448/798250_v8lgus.jpg
så nu är nog det som behövs plockas bort bortplockat

Volvo v70N (2002)
volvokrille12 Blyfot
8 november 2009 · 829 Inlägg

Den såg ju ganska fin ut ifrån början. Har du uppgifterna ifrån bilen som motorn kommer ifrån?

"bara en mor kan älska en sån son"
ejaha
8 november 2009 · 54 Inlägg

Nu har jag varit och städat upp lite i verkstaden. Nu i veckan är tanken att vi ska ta bilen på en transport och köra den till en kompis jobb där den ska tvättas av under och i motorumet med en 1800 bars högtryckstvätt som tar bort allt tills de är plåtrent. fördel mot att blästra ingen jävla sand överallt hehe:) och vatten torkar ju och försvinner av sig själv med lite hjälp av ett varmt garage smile

Volvo v70N (2002)
ejaha
8 november 2009 · 54 Inlägg

Tack. Den bilen är inte inhandlad ännu. Jag har tänkt köpa en hel bil så jag plockar motorn och allt kablage sjävl så jag kan sortera bort allt onödigt direkt. Så ja dom uppgifterna kommer att finnas.

Kom på en annan sak nu är det någon som vet något om viktskillnad på en b18 och en volvo femma?

Volvo v70N (2002)
Thaien
8 november 2009 · 933 Inlägg

nice de här smile
trodde den skulle vara en rosthög och så men den här va ju fräsh smile

BMW M5 (1999)
volvokrille12 Blyfot
8 november 2009 · 829 Inlägg

ejaha skrev:
Tack. Den bilen är inte inhandlad ännu. Jag har tänkt köpa en hel bil så jag plockar motorn och allt kablage sjävl så jag kan sortera bort allt onödigt direkt. Så ja dom uppgifterna kommer att finnas.

Kom på en annan sak nu är det någon som vet något om viktskillnad på en b18 och en volvo femma?

B18 väger ca 155kg

Edit: hittade vikten på volvo femman också ca 170kg

Senast redigerat av volvokrille12 (8 november 2009)

"bara en mor kan älska en sån son"
ejaha
8 november 2009 · 54 Inlägg

martincool skrev:
nice de här smile
trodde den skulle vara en rosthög och så men den här va ju fräsh smile

det döljer sig allt en del rost på denna med men har börjat få ihop nypressade plåtar till de mesta t.ex bakskärmar en dörrnederkan. behöver sandplåtar och plåtarna som skärmarna sitter i fram.

Volvo v70N (2002)
ejaha
8 november 2009 · 54 Inlägg

volvokrille12 skrev:

ejaha skrev:
Tack. Den bilen är inte inhandlad ännu. Jag har tänkt köpa en hel bil så jag plockar motorn och allt kablage sjävl så jag kan sortera bort allt onödigt direkt. Så ja dom uppgifterna kommer att finnas.

Kom på en annan sak nu är det någon som vet något om viktskillnad på en b18 och en volvo femma?

B18 väger ca 155kg

Edit: hittade vikten på volvo femman också ca 170kg

okej tack så mycket:) men hur mycket sitter det på femman då? ex sitter ac kompressor och servo pump på då?

Volvo v70N (2002)
volvokrille12 Blyfot
8 november 2009 · 829 Inlägg

Om man ser på bilden så ser de ut som att intrument brädad är fel fri stämmer då? Inga sprickor eller någe sånt?

"bara en mor kan älska en sån son"
ejaha
8 november 2009 · 54 Inlägg

volvokrille12 skrev:
Om man ser på bilden så ser de ut som att intrument brädad är fel fri stämmer då? Inga sprickor eller någe sånt?

Jo det finns faktist en spricka men det blir ett senare bekymmer. det sitter en kalasfin i min reservdelsbil som är utan sprickor men där har någon klåpare varit och skurit ut en bit för att kunna sätta fast en varvräcknar. sad

Volvo v70N (2002)
TurbOla Reservdansk
8 november 2009 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:
En komplett väger runt 160 (turbomotor) så utan topp, turbo, grenrör och insug så lär det va runt 100kg, kanske lite mindre.

Nu skulle du ju inte ha en turbo, men nu har du i alla fall en uppfattning om vikten på en vitmotor. smile

Senast redigerat av TurbOla (8 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
volvokrille12 Blyfot
8 november 2009 · 829 Inlägg

ejaha skrev:

volvokrille12 skrev:
Om man ser på bilden så ser de ut som att intrument brädad är fel fri stämmer då? Inga sprickor eller någe sånt?

Jo det finns faktist en spricka men det blir ett senare bekymmer. det sitter en kalasfin i min reservdelsbil som är utan sprickor men där har någon klåpare varit och skurit ut en bit för att kunna sätta fast en varvräcknar. sad

Okej dom där brädorna brukar vara omöjliga att hitta utan sprickor.

"bara en mor kan älska en sån son"
ejaha
8 november 2009 · 54 Inlägg

TurbOla skrev:

Marlboroman skrev:
En komplett väger runt 160 (turbomotor) så utan topp, turbo, grenrör och insug så lär det va runt 100kg, kanske lite mindre.

Nu skulle du ju inte ha en turbo, men nu har du i alla fall en uppfattning om vikten. smile

Okej. Ne precis jag ska inte ha turbo inte ac kompressor inte någon servo pump eller så. så då väger den ju i stort sett lika mycket som en b18 och då kan ju inte bilprovningen gnälla över det heller. Ska ta och väga båda motorerna sedan så man vet säkert vad skillnaden är om bilprovningen undrar.

Volvo v70N (2002)
ejaha
8 november 2009 · 54 Inlägg

volvokrille12 skrev:

ejaha skrev:

volvokrille12 skrev:
Om man ser på bilden så ser de ut som att intrument brädad är fel fri stämmer då? Inga sprickor eller någe sånt?

Jo det finns faktist en spricka men det blir ett senare bekymmer. det sitter en kalasfin i min reservdelsbil som är utan sprickor men där har någon klåpare varit och skurit ut en bit för att kunna sätta fast en varvräcknar. sad

Okej dom där brädorna brukar vara omöjliga att hitta utan sprickor.

ja precis, dom torkar ju och spricker. men det går ju att köpa nytt hehe:D

Volvo v70N (2002)
volvokrille12 Blyfot
8 november 2009 · 829 Inlägg

Får man fråga vilken budget du jobbar med på de här projektet

"bara en mor kan älska en sån son"
ejaha
8 november 2009 · 54 Inlägg

volvokrille12 skrev:
Får man fråga vilken budget du jobbar med på de här projektet

jo då de får man fast jag har inget svar faktist hehe. det blir va de blir när de klart men det kommer ju rinna iväg några tusen är jag rädd hehe lack o delar o en donator bil och så.
big_smile

budgeten kommer man se den 25 varje månad sen får man leva på knäckebröd och vatten;)

Senast redigerat av ejaha (8 november 2009)

Volvo v70N (2002)
volvokrille12 Blyfot
8 november 2009 · 829 Inlägg

ejaha skrev:

volvokrille12 skrev:
Får man fråga vilken budget du jobbar med på de här projektet

jo då de får man fast jag har inget svar faktist hehe. det blir va de blir när de klart men det kommer ju rinna iväg några tusen är jag rädd hehe lack o delar o en donator bil och så.
big_smile

budgeten kommer man se den 25 varje månad sen får man leva på knäckebröd och vatten;)

Nudlar är ju klart underskattat wink

"bara en mor kan älska en sån son"
ejaha
8 november 2009 · 54 Inlägg

volvokrille12 skrev:

ejaha skrev:

volvokrille12 skrev:
Får man fråga vilken budget du jobbar med på de här projektet

jo då de får man fast jag har inget svar faktist hehe. det blir va de blir när de klart men det kommer ju rinna iväg några tusen är jag rädd hehe lack o delar o en donator bil och så.
big_smile

budgeten kommer man se den 25 varje månad sen får man leva på knäckebröd och vatten;)

Nudlar är ju klart underskattat wink

Ja precis big_smile  Vad gör man inte för bilens skull

Volvo v70N (2002)
volvokrille12 Blyfot
8 november 2009 · 829 Inlägg

Hur har du tänkte göra med femman med placering och få ihop den med m40lådan osv?

"bara en mor kan älska en sån son"
ejaha
8 november 2009 · 54 Inlägg

volvokrille12 skrev:
Hur har du tänkte göra med femman med placering och få ihop den med m40lådan osv?

Än så länge ser det lite dimmigt ut på den fronten. det märks när jag börjar testa med att lyfta ner rätt motorn i motorummet men det blir en adapterplatta från KL RACING och växellådan ska vara kvar där den e från början. får kanske modifiera lite så jag kan skjuta in motorn mot torpeden för fördelaren sticker ju ut lite där.

Volvo v70N (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang