Så. Nu hinner jag äntligen med datorn lite igen. Det e ta mig fan något hella tiden. Så var inte oroliga projektet har inte ståt stilla. Har svetsat upp det mesta på bilen nu, blir lite till i slutet av veckan. Sen ska jag slipa till han på några ställen under sen blir det lite färg på. Nu i helgen som var har jag varit med en kompis och hämtat lite bilar en volvo 760 gle (Isbil till vintern ) och en Jeep Wagoneer. Samma kille som är ägare av Chef Cherokeen. Sen svetsade jag till tråden tog slut i svetsen blir till o införskaffa ny till helgen. Och nu till det bästa hehe i Lördags och söndags kväll har vi ordnat en spränkåpa jag och samma kille Vi Tog och mätte och hade oss en stund sen fräste vi bort massa onödigt material på båda sprängkåporna (m40 och femmans) sen svetsade vi dit 4 plattor på den ena sidan för att m40 kåpan blev så smal sedan fräste vi av den plan igen sen svetsade vi ihop allt sammans och sedan planade av yteligare en gång. Vi fick även tillverka en tjockare bricka att skjuta in i vevaxeln på motorn för att kunna centrera allt i alla leder. Så nu ska jag handla ett lager och sätta dit där istället så det blir ett stödlager för axeln.
Ett himla stort tack till Tobias H för all hjälp med svetsning och fräsning
Lite bilder från helgen:
Femmans spränkåpa fräst och allt onödigt bortkapat
M40 spränkåpan efter fräsning
plattorna på svetsade
allting in justerat och punktsvetsat
Färdig svetsad
Färdig
Så nu till helgen ska det försöka passas in och se om sumpen oxå kan behöva sig lite svets jobb. Kan tänka mig det.
Inte dåligt! Inte alla som kan svetsa om sprängkåpor, och det var en väl godkänd svetsfog tycker jag!
Nu va det ju inte jag som svetsade men vi slipade rent alla ytor och tvättade av noga där det skulle svetsas. På m40 kåpan blev svetsfogen fin men på den andra blev den något sämre va nog mer skit ingjutet i den som kom fram när vi svetsade men jag tror det ska hålla är inte så orolig över det.
Det råkar vara så att jag känner svetsaren i fråga... Bra kille att ha och göra med,han kan ett och annat.. Tycker dock han borde klippa sig (om man kollar på bilden där ni slipar ner bilen)
Senast redigerat av Melin (7 december 2009)
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Det råkar vara så att jag känner svetsaren i fråga... Bra kille att ha och göra med,han kan ett och annat.. Tycker dock han borde klippa sig (om man kollar på bilden där ni slipar ner bilen)
Okej. Jag va tillsammans med hans syster i 3 år och jag har inte direkt sett han klippa sig så mycket än så det lär nog inte h´ända än på bra länge hehe Ja det kan man verkligen säga men framförallt om amerikanare och terrängbilar. Och en jäkligt bra meckare e han oxå.
Det råkar vara så att jag känner svetsaren i fråga... Bra kille att ha och göra med,han kan ett och annat.. Tycker dock han borde klippa sig (om man kollar på bilden där ni slipar ner bilen)
Okej. Jag va tillsammans med hans syster i 3 år och jag har inte direkt sett han klippa sig så mycket än så det lär nog inte h´ända än på bra länge hehe Ja det kan man verkligen säga men framförallt om amerikanare och terrängbilar. Och en jäkligt bra meckare e han oxå.
Hur känner du tobbe? Brötar du i skogen oxå?
Jupp.... Sen har det bytts och köpts grejer hit och dit..
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Det råkar vara så att jag känner svetsaren i fråga... Bra kille att ha och göra med,han kan ett och annat.. Tycker dock han borde klippa sig (om man kollar på bilden där ni slipar ner bilen)
Okej. Jag va tillsammans med hans syster i 3 år och jag har inte direkt sett han klippa sig så mycket än så det lär nog inte h´ända än på bra länge hehe Ja det kan man verkligen säga men framförallt om amerikanare och terrängbilar. Och en jäkligt bra meckare e han oxå.
Hur känner du tobbe? Brötar du i skogen oxå?
Jupp.... Sen har det bytts och köpts grejer hit och dit..
okej. kan tänka mig de. hehe. jag och tobbe va nere o körde i värnamo för någon månad sen med en svart vitara utan ruto med 35" och så hade en kompis med en hemmabyggd bandvagn va du där då?
Så då var ännu en helg tillbringad i garaget. Har nu insett hur jäkla mycket jobb det kommer att bli hehe. Kapade sönder torpeden idag och har passat in motorn och växellådan lite har även börjat bygga upp den nya torpeden. Sen kommer sumpen att behöva svetsas om modifieringar på insugsröret, fläktpaketet mm mm.
Ska nu göra en lista på vad som måste göras:
Svetsa färdigt torped plus lite annat smått. Slipa av bilen lite under. Måla bilen under. Svetsa om sumpen. Beställa delar från kl racing och kg trimning Slipa ur bilen invändigt. Måla golvet. Bygga motorfästen. Svetsa i rör i motorrummet för övre motorfäste. Slipa av motorrummet. Lacka motorrummet. Börja montera motor och modifiera allt möjligt.
Listan kommer fyllas på och bockas av efter hand.
Har lite bilder på motorn när den hänger någorlunda på plats.
Tight hehe
Lite för tight här
Så det va inget annat än att plocka fram vinkelslip och tigersågen
blev lite kapande till. och kommer bli en hel del svetsand till.
Faktiskt ett riktigt kul projekt. Det är nåt som är trevligt att se en gammal volvo som får en lite sansad nyare motor och som har bruksambitioner, bland allting med 400 hk turbomotorer, bur, raceinredning etc...
Faktiskt ett riktigt kul projekt. Det är nåt som är trevligt att se en gammal volvo som får en lite sansad nyare motor och som har bruksambitioner, bland allting med 400 hk turbomotorer, bur, raceinredning etc...
Ja planen är ju att hålla bilen orgnal förutom i motorrummet. Bruksambitionerna är väll en bus bil men även åka till och från jobbet och på lite utställningar.
Hej igen. För er som undrar om det har slutat hända saker på bilen kan ni vara lugna det har det inte men det har varit fullt upp med annat ett litet tag. Först en skidsemester sen lite julesup sen krockade jag v70in men den är nog snart klar efter reperation och de sista har jag ägnat tiden till att köra och meka isbil. Förra onsdagen var vi ute och åkte på isen men då hade jag ingen bil själv. så jag kom hem och satte mig och funderade på om jag skulle harva ista min gamle mazda pickis men insåg att jag inte vill skära en motor till i den, va så jävla svårt att få tag i en ny förra gången. så jag funderade vidare och kom på att reservdels amazonen skulle nog gå att starta efter några timmar i garaget. sagt och gjort tog traktorn och hämtade den ute på en åker och drog hem den. blev en plogbil utav amazonen då den är toksänkt hehe. kollade lite vad som behövdes och kom på att jag redan hade fingrat lite på den och tagit kylare, gasreglage tänddelar o lite annan skit och att jag aldrig hade haft igång bilen innan. men jag plockade fram en kylare, tänddelar, lite vajrara och en startmotor den som satt va kass. så klockan 1 fredag natt va bilen klar. så lördag och söndag körde vi livet ur bilen. inför denna helgen blev det lite mer pill för att få bilen att gå någorlunda igen men efter körningen igår gav jag upp motorn känns av någon anledning inte lika pigg som innan. kan möjligtvis ha en orsak i några kok och knappt någon olja
men nu till projektet. har svetsat klart torpeden och lite annat. kapat sönder sumpen och funderat lite på hur den ska byggas. blir nog olje kyl på bilen sen ochså. Fans ett jätte smidigt ställe på sumpen att sätta dit anslutningar för de på. Nästa helg ska jag försöka måla bilen under.