Volvo Amazon renovering med volvo femma

Henke666
11 april 2010 · 32 Inlägg

Nu tycker jag att det börjar bli lite dött här wink åk till Stefan nu å bygg hehe

ejaha
11 april 2010 · 54 Inlägg

Hehe. men det är bara här i tråden de inte har hänt så mycket dåligt uppdaterad, tiden rinner iväg så jävla fort o så ska man sova igen. I garaget har det faktiskt hänt en del. underredet på har målats svart allt annat under bilen har blivit rött bakvagnen är uppbyggd igen med nya powerflex bussningar ny sänkningssats och sport dämpare. måndag eller tisdag får jag hem nya skivor, bromsok för tvåkrets och tvåkrets huvudbromscylinder plus 4 bussningar jag missade beställa första gången. så i veckan och helgen ska det nog gå att få framvagnen klar oxå. i veckan ska förhoppningsvis sumpen hinna svetsas oxå om min svetsare har tid. så projektet rullar faktist på.

Det som behöver göras till att börja med är:
Sätta ihop hjulupphängning igen  "Nästan klart"
Svetsa sump  "inpassad helsvets i veckan"
Bygga motorfäste "check"
Montera drivlina
bygga bromssystem "till helgen förhoppningsvis"
mm


Saker att införskaffa är:
lambdasond
lmm
frontplåt
vänster framskärm
sandplåtar båda sidor
bromsledningar  "check"
kylare
mm

Saker som är införskaffade:
abs huvudenhet (den med solenoiderna i)
oljekylare

har lite bilder på lita av varje men inte i datorn än. ska försöka uppdatera snart igen.

over and out

Senast redigerat av ejaha (25 april 2010)

Volvo v70N (2002)
ejaha
25 april 2010 · 54 Inlägg

Så nu va man klar i verkstan för idag eller ja nu va de tydligen imorgon haha
Så nu efter 2 veckors slit i garaget efter jobbet och hela helgerna har det börjat hända saker smile

Sumpen är nu ihop punktad och den verkar stämma bra, motorfästena är påbörjade och hjulupphängningen är nästan helt monterad. (Hade varit klar om man fick rätt grejer när man beställer men inte då)

Så det som ska hända idag när jag vaknar igen är att motorfästena ska vara klara och sumpen vara bortplockad för helsvetsning. hinner kanske måla lite och montera kardanen oxå.

Har även kapat bort torpedväggen jag byggde och flyttat in den 2-3 cm till och se på fan va mycke plats de helt plötslig blev, Är riktigt nöjd idag allt stämmer klockrent. Ja nästan i alla fall. min generator och min rattstång kan inte samsas om utrymmet. Så de blir till att flytta generatorn.

Laddar upp lite bilder om mitt internet vill de.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/12448/913147_tui9n8.jpg
hjulupphängning bak färdig




https://www1.garaget.org/gallery/archive/12448/913150_fvsb4d.jpg
nya sumpen börjar ta form




https://www1.garaget.org/gallery/archive/12448/913151_68616f.jpg
nya torpeden punktad tillsvidare för oväntade ändringar


https://www1.garaget.org/gallery/archive/12448/913152_ysyx4d.jpg
mer plats nu med torpeden yterligare en bit in


https://www1.garaget.org/gallery/archive/12448/913155_j8sv1o.jpg
exakt här blir motorn


https://www1.garaget.org/gallery/archive/12448/913159_26x1rw.jpg
här vill rattstången få plats oxå jippi

Volvo v70N (2002)
strandberg31
25 april 2010 · 2 419 Inlägg

Grymt projekt!! men kommer verkligen m40in att hålla? tongue

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Nissee
25 april 2010 · 309 Inlägg

strandberg31 skrev:
Grymt projekt!! men kommer verkligen m40in att hålla? tongue

tror m40in är bland dom starkare volvo lådorna, kanske m90 är mer hållbar.

Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
Volvo 740 "swedish motor" (1989)
strandberg31
25 april 2010 · 2 419 Inlägg

Nissee skrev:

strandberg31 skrev:
Grymt projekt!! men kommer verkligen m40in att hålla? tongue

tror m40in är bland dom starkare volvo lådorna, kanske m90 är mer hållbar.

kanske det men jag tror mer på en bmw låda! tongue

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
M_Back
25 april 2010 · 535 Inlägg

Grymt bygge! Skall följas.

Motorer utan turbo.....suger!
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
ejaha
25 april 2010 · 54 Inlägg

strandberg31 skrev:

Nissee skrev:

strandberg31 skrev:
Grymt projekt!! men kommer verkligen m40in att hålla? tongue

tror m40in är bland dom starkare volvo lådorna, kanske m90 är mer hållbar.

kanske det men jag tror mer på en bmw låda! tongue

anledningen till att jag har sparat m40in är för att de inte ska synas i bilen att motorn är bytt. om den håller de visar sig det ska testas sten hårt sen smile och om inte så har jag några på lager smile

Volvo v70N (2002)
ejaha
25 april 2010 · 54 Inlägg

Så ja då va denna dagen till ända oxå. nu är motorfästen klara ska bara målas. iu veckan ska jag försöka få sumpen helsvetsad och monterad igen ska även sätta dit oljeplugg på den och mecka ihop en oljesticka. sen ska det göras en bricka där jag ska ta ut olja till oljekylare som ska monteras på bilen. ska försöka ligga i så mycket som möjligt i veckan för till helgen e de ju valborg och crusing i vetlanda på lördag så då e man för modligen odräglig och klarar inte mecka dagen efter hehe

Volvo v70N (2002)
sydstatare
26 april 2010 · 900 Inlägg

ejaha skrev:
Så ja då va denna dagen till ända oxå. nu är motorfästen klara ska bara målas. iu veckan ska jag försöka få sumpen helsvetsad och monterad igen ska även sätta dit oljeplugg på den och mecka ihop en oljesticka. sen ska det göras en bricka där jag ska ta ut olja till oljekylare som ska monteras på bilen. ska försöka ligga i så mycket som möjligt i veckan för till helgen e de ju valborg och crusing i vetlanda på lördag så då e man för modligen odräglig och klarar inte mecka dagen efter hehe

håller me de ska ju inte synas att de e annan motor i inuti bilen.. heja långspak.. köpte min me m46 od men byggde om te m40 o byggde om te original tunnel o allt...

ska me tte vetlanda.. kommer bli skoj.. men de e de ju varje år där!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Ford Customline "Y-Blocket" (1954)
Volvo V70 Sport "Tösens" (2015)
volvofille1 from reftele
26 april 2010 · 180 Inlägg

fett najs big_smile

Volvo 945 ltt "Den röe" (1996)
Volvo 240 GL "Das kalsong" (1988)
ejaha
26 april 2010 · 54 Inlägg

sydstatare skrev:

ejaha skrev:
Så ja då va denna dagen till ända oxå. nu är motorfästen klara ska bara målas. iu veckan ska jag försöka få sumpen helsvetsad och monterad igen ska även sätta dit oljeplugg på den och mecka ihop en oljesticka. sen ska det göras en bricka där jag ska ta ut olja till oljekylare som ska monteras på bilen. ska försöka ligga i så mycket som möjligt i veckan för till helgen e de ju valborg och crusing i vetlanda på lördag så då e man för modligen odräglig och klarar inte mecka dagen efter hehe

håller me de ska ju inte synas att de e annan motor i inuti bilen.. heja långspak.. köpte min me m46 od men byggde om te m40 o byggde om te original tunnel o allt...

ska me tte vetlanda.. kommer bli skoj.. men de e de ju varje år där!!

ja de enda jag ser som ett lite mindre problem med m40 långspak kan vara snabba växlingar o man lyckas få i 1an istället för 3an eller 2an istället för 4an hehe. men har ett par att byta med.

ok najs åker du då för ngt? missade förra året va på semester då.  tyvärr blir de ju inte amazon för min del i år men en camaro iroc z eller en jeep cj7 big_smile

Volvo v70N (2002)
sydstatare
26 april 2010 · 900 Inlägg

åker amazonen dit o kollar bara. ingen som har sina amerikanare startklara te de ju..

går faktiskt bra att göra snabba växlingar me m40in.. o ingen risk att få i ffel växel.. så e de i min iallafall. den e mer lätt växlad än m46an ja hade..

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
St0hl Inofficiell Alkoholkontrollant.
26 april 2010 · 451 Inlägg

satans vrålbygge!  big_smile

kommer följas

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
ejaha
2 maj 2010 · 54 Inlägg

okej nu har jag lite problem. va på jb (jönköpings bildemontering) i torsdags och skulle ha en lmm och en lambdasond till 140hk 850 motor. men då finns det enligt honom vid disken ett helt gäng olika av varje till den motorn. har ju ingen årsmodell eller så på bilen den har suttit i. finns det något som skiljer olika årsmodeller åt så man kan ta reda på vad man har? eller om det finns något inskrivet på motorn man kan gå på? är det någon som tror sig veta något av värde så är jag hemskt tacksam för de.

har svetsat lite på den nya torpeden idag men svetsen och jag har inte riktigt kommit överens... har även fått ihop allt på hjulupphängningen nu äntligen.

Volvo v70N (2002)
JonasHalt
3 maj 2010 · 699 Inlägg

Ifall du får problem med m40 lådorna så kan du ju alltid ta M400 lådan från manuella 164.. Den ska palla riktigt mycket pulver har jag hört.. Din ombyggda sprängkåpa borde ju passa på den lådan med..
//Jonas

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
ejaha
3 maj 2010 · 54 Inlägg

Ska lägga de på minnet om det nu skulle bli så att de börjar gå åt växellådor:D

Har ett problem till nu. måste ha tag i en bromsvätskebehållare för tvåkrets huvudbromscylinder hemskt tacksam om någon hade en liggande jag kunde köpa.

har även blivit så att den 17 maj ska jag iväg och jobba i jävle i några veckor så projektet kommer stå stilla en tid igen men ska försöka göra så mkt som möjligt innan dess.

Volvo v70N (2002)
ejaha
9 maj 2010 · 54 Inlägg

Så då va denna dagen till ända. Har börjat lite smått med bromssystemet idag imorgon ska det vara klart. sumpen är nu oxå fördigsvetsad ska bara fixa till pickupen. Har fått tag i en bromsvätskebehållare oxå big_smile så allt går att göra klart imon. fick hem stålomspunna bromsslangar i fredags och även en 6 pucks sinter lamell. så snart går drivlina bygga klart oxå. nehe nu va de nog dags att sova så en orkar upp o slita imon igen. natt

Volvo v70N (2002)
ejaha
9 maj 2010 · 54 Inlägg

givande dag bromssystemet klart. fattas bara 2 st nipplar och 4 skarvar men rören är böjda och allt annat monterat. nu ska jag försöka leta reda på ett kopplingsschema till abs hydraulaggregat från volvo 760 så jag vet över vilka plintar jag ska lägga min knapp så jag kan slå till solinoiden till bakbromsarna nä det e dags för lekstuga. nya torpeden är oxå klarsvetsad så nästa steg är väll att måla lite sen få i drivlinan.

om någon har ett kopplinsschema skulle jag vara tacksam.

nu ska de sovas för de har varit bristvara i helgen.

Volvo v70N (2002)
pizza_gnun
5 november 2010 · 110 Inlägg

fett bygge:) följas, jaaa

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang