Något klös i en Cervin Vega Stroker 15"?

Tokken Team dBakuten
6 januari 2010 · 3 453 Inlägg

dbakuten skrev:

Frippe_L skrev:

dbakuten skrev:
En av de bättre basarna som har gjorts. En av mina favoriter.

Synd bara att de inte tillverkas längre.

MVH//Björn

har hört en sån i en gammal kadett kombi drivet på ett bryggat PG ZPA 0,5 vet inte va det gav i 4ohm mono men det räckte till o blev över för min del, mkt hård tight hästsparksbas, nu va detta runt 98-99 nåt sånt  så det va ju ett tag sen.

Japp basen levererar stenhård tajt bas med lite effekt. Ett Qts värde runt 0.2 om jag inte minns fel som man får leta efter i dag.
Det steget gav på sin höjd ca 1000w.

MVH//Björn

Japp stämmer bra.. QTS låg mellan 0.2 och 0.3 beroende på modell..

1000w då.. 3000w idag.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
dbakuten TEAM dBAkuten
6 januari 2010 · 865 Inlägg

Tokken skrev:

dbakuten skrev:

Frippe_L skrev:

har hört en sån i en gammal kadett kombi drivet på ett bryggat PG ZPA 0,5 vet inte va det gav i 4ohm mono men det räckte till o blev över för min del, mkt hård tight hästsparksbas, nu va detta runt 98-99 nåt sånt  så det va ju ett tag sen.

Japp basen levererar stenhård tajt bas med lite effekt. Ett Qts värde runt 0.2 om jag inte minns fel som man får leta efter i dag.
Det steget gav på sin höjd ca 1000w.

MVH//Björn

Japp stämmer bra.. QTS låg mellan 0.2 och 0.3 beroende på modell..

1000w då.. 3000w idag.

Synd att det är väldigt få tillverkare i dag som gör lättdrivna basar.

En lågohmig PA bas som tål fukt hade många älskat i dag även att man hade fått offra lite plats för lådorna blir stora.

DD Ligger bra till men man skulle kunna bygga en ännu mer lättdriven bas.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Lonefox Bad music kills good sound
6 januari 2010 · 7 241 Inlägg

dbakuten skrev:

Tokken skrev:

dbakuten skrev:

Japp basen levererar stenhård tajt bas med lite effekt. Ett Qts värde runt 0.2 om jag inte minns fel som man får leta efter i dag.
Det steget gav på sin höjd ca 1000w.

MVH//Björn

Japp stämmer bra.. QTS låg mellan 0.2 och 0.3 beroende på modell..

1000w då.. 3000w idag.

Synd att det är väldigt få tillverkare i dag som gör lättdrivna basar.

En lågohmig PA bas som tål fukt hade många älskat i dag även att man hade fått offra lite plats för lådorna blir stora.

DD Ligger bra till men man skulle kunna bygga en ännu mer lättdriven bas.

MVH//Björn

Hade Wayne inte backat på 100W-klassen så hade allt kanske sett helt anorlunda ut idag......
Dock med betydligt fler underspecade steg och vissa speciella modeller som hade sålts till ett fåtal utvalda med förlust för tillverkarna....bara för att synas.
Hm när man tänker på det kanske det var bra att 100W-klassen aldrig blev av wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
P1200VB
14 januari 2010 · 51 Inlägg

Den där justeringsskruven bör man som sagt inte pilla på om man inte vet vad man gör då det påverkar T-S parametrarna och det är ju efter dem man simulerar.

http://bildarkiv.hififorum.nu/Amazon/Oversikt.jpg

Man kan göra mycket roligt med dessa basar, jag och en kompis konstruerade ett horn till en 18" för ett tag sedan och det spelar på helt vanvettigt.

Volvo Amazon "P1200VB" (1958)
michieff ljudfantast
14 januari 2010 · 1 372 Inlägg

P1200VB skrev:
Den där justeringsskruven bör man som sagt inte pilla på om man inte vet vad man gör då det påverkar T-S parametrarna och det är ju efter dem man simulerar.

http://bildarkiv.hififorum.nu/Amazon/Oversikt.jpg

Man kan göra mycket roligt med dessa basar, jag och en kompis konstruerade ett horn till en 18" för ett tag sedan och det spelar på helt vanvettigt.

busted!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang