Jag har en BMW 518i 1985 och problemet är att det är en spricka i toppen. Tanken som slog mig då är att eftersom det kostar ungefär lika mycket med delar som en komplett motor från skroten, kanske jag lika gärna kan slänga i en något modernare motor.
Frågan är då om M40 eller M43 passar i E28. Finns det någon som har erfarenhet av detta?
(Jag vet vad jag ger mig in på, jag är bilmekaniker. Är mest ute efter tips från någon som har erfarenhet av detta)
M40 har felkonstruerad motorkonstruktion och sliter ner toppen på nolltid. Dvs Kamaxeln slits ned extremt fort. Kamremsbyte med 4000 mils intervall ungefär.
M10 har Kamkedja och är en extremt stryktålig motorkonstruktion.
Hurruvida du behöver motorfästen vet jag inte. Jag tror ( inte för att vara taskig eller kränkande ) att det finns någon som vart så dum att dom slängt i en M40 motor när det finns en M10 eller M42 att välja på
M40 har felkonstruerad motorkonstruktion och sliter ner toppen på nolltid. Dvs Kamaxeln slits ned extremt fort. Kamremsbyte med 4000 mils intervall ungefär.
M10 har Kamkedja och är en extremt stryktålig motorkonstruktion.
Hurruvida du behöver motorfästen vet jag inte. Jag tror ( inte för att vara taskig eller kränkande ) att det finns någon som vart så dum att dom slängt i en M40 motor när det finns en M10 eller M42 att välja på
Att M10 är slitstark vet jag.
Utrymmesmässigt är det inga problem. Det finns plats för M70, M73 eller S70 i E28 om man så vill.